[Retro] Co ma wpływ na wydajność karty graficznej?

Zastanawia mnie co ma największy wpływ na wydajność kart “retro” (czyli sprzed epoki DX10).
Czytam sobie czasami archiwalne recenzje i tak np. są karty:
GeForce 6800 Ultra: 16 Pixel Shaders, 6 Vertex Shaders, 16TMU, 16ROP, 256MB/256bit DDR3 425/550Mhz
GeForce 6800GS: 12 Pixel Shaders, 5 Vertex Shaders, 12TMU, 12ROP, 256MB/256bit DDR3 425/500Mhz
GeForce 7600GT: 12 Pixel Shaders 5 Vertex Shaders, 12TMU, 8ROP, 256MB/128bit DDR3 560/700Mhz

Z tego co widzę najwydajniejsza powinna być 6800 Ultra z powodu większej ilości potoków pikseli, TMU i ROP. Za nią 6800GS a potem 7600GT. Natomiast okazuje się że wyniki w 3DMark 2005 przedstawiają się tak:
7600GT: 6009 6800GS: 5075 6800 Ultra: 5534.
Natomiast po podkręceniu 6800GS dorównuje wydajności 7600GT i przegania Ultrę.

Więc moje pytanie brzmi: Co ma największy wpływ na wydajność starszych kart graficznych?
Zawsze myślałem że najbardziej liczy się ilość PS oraz TMU/ROP a tutaj widzę że się mylę.
Jak to z nimi jest?

GPU i memory clock. Porównaj wartości.

To jest największy problem.
Trudno odnieść punktację do rzeczywistości, a sam program w różnych wersjach potrafił faworyzować wolniejsze układy nowszych generacji kosztem szybszych ale nieco starszych.

Tego dotyczyło pytanie a nie o działaniu benchmarku.

No i tak przy okazji, zanim napiszesz który z tych układów jest szybszy lub starszy to sprawdz w ich specyfikacjach.
Jest dokładnie tak jak tu, od najszybszego i najnowszego po najstarszy. Między kazdym jest rok różnicy. Od 2006 do 2004.

Czyli wnioskujesz że taktowanie będzie miało większy wpływ niż liczba potoków/TMU/ROP?
I czy nie było jakoś tak że w nowszych grach PS były bardziej wykorzystywane niż TMU/ROP?

@anon42271672

Podam przykładowy test w grach. Tutaj Quake 4 (1280x1024, AA4x AF8X)

6800 7600

Jak widać 7600GT przegania 6800GS o 10 klatek. Ale po podkręceniu wyniki są w miarę równe:

6800oc

Czyli z tego by wynikało że wysokie taktowanie rdzenia/pamięci ma większy wpływ na wydajność niż jednostki pikseli/teksturujące i szyna pamięci?

Nie będe się zagłebiał w tego rodzaju testy. Wiem tylko ze kazda z tamtych kart miały inne GPU i jak na tamte czasy dość różniące sie miedzy sobą. Wiem też ze Ram i szyna danych to tylko magazyn i “rura” To jak szybko sa przetwarzane zależy już tylko od procesora.
Oczywiście bez współpracy procesora i pamięci się nie obejdzie ale żeby stwierdzić co ważniejsze nalezało zrobić co najmniej dwa testy. Jeden w którym wszystkie procesory maja identyczną wydajność a “reszta” jest inna, oraz w którym owa “reszta” jest identyczna a procesory się różnią. I dopiero wtedy zrobić porównanie. A tak to jest tylko gdybanie.
P.S. Sam stwierdziłeś ze po podkręceniu (przetaktowaniu czego?) wyniki sa podobne.