Rozbieżne wyniki testów pamięci RAM

Mam komputer z 2020 roku z Windowsem 10. Jako że ostatnio się zwieszał zrobiłem po test pamięci programem diagnostyka pamięci systemu Windows. Program stwierdził że są problemy sprzętowe i mam się kontaktować z prducentem komputera.

test nie OK

Jako że to składak, dałem go do serwisu. Tam po zrobieniu testu pamięci wyszło że jest OK.

test OK

I co teraz? Który wynik jest bardziej wiarygodny ? Pewnie ten drugi. Komputer maja dalej diagnozować.

Ale tak się zastawiam co innego niż RAM może generować taki błąd jak na obrazku #1 i małą stabilna pracę sytemu ?

Może chodzi o kompatybilność dual/quadro channel.

Wtedy program MS może wywala taki lakoniczny komunikat.

MemTest powinien być lepszy do testowania pamięci pojedynczo lub jednej po drugiej (dawno temu miałem z milion błędów jak testowałem przy zamontowanych dwóch ale 12 lat temu nie wpadłem by je wymontować i sprawdzić czy to awaria slotu dla banku może).

Zwykle passmark lepiej sobie radzi z wykrywaniem błędów pamięci.

Niepowodzenie testu pamięci to niekoniecznie usterka samych pamięci, może to wynikać np. z kurzu w slocie RAM, zbyt wysokiego taktowania pamięci, a czasami nawet awarii procesora.

To nie wina pamięci. Sprawdź dysk

To niekoniecznie kwestia wiarygodności.
Przeczytaj czego komunikat „hardware problems detected” (wykryto problemy ze sprzetem) moze dotyczyć.

Serwis komputerowy twierdzi że sprzęt jest OK. Pamięć i inne podzespoły podobno przeszyły testy.

Zrobili aktualizację BIOS oraz sterowników.
I generalnie sprzęt chodzi z jednym wyjątkiem - strasznie długo startuje (restartuje) - nawet do 2 minut, kiedy na ich systemie z zewnętrznej stacji dysków startuje podobno 30 sekund.

Mój sprzęt to:
Procesor AMD Ryzen 5 1600 AF, 3.2 GHz, 16 MB, BOX (YD1600BBAFBOX)
Płyta główna Gigabyte B450M DS3H
Dysk SSD Kingston A2000 500 GB M.2 2280 PCI-E x4 Gen3 NVMe
Pamięć G.Skill Ripjaws V, DDR4, 16 GB, 3200MHz, CL16 (F4-3200C16D-16GVKB)

Mam takie pytanie:

  1. czy ten sprzęt jest jakoś niekompatybilny ze sobą ? Coś zostało źle dobrane?
  2. czy to prawda że z uwagi na procesor Windows 11 na tym nie pójdzie [mam Windows 10]?
  3. czy powodem tak długiego startu systemu może być coś nie tak z ustawieniem dysk SSD
  4. czy też powodem długiego startowania są jakieś błędy systemowe [choć tu mam wrażenie że nawet ekran BIOS pojawia się z opóźnieniem - czyli jakby przed startem systemu].
  5. czy reinstalacja to jedyna opcja ?

Oddali mi sprzęt do obserwacji czy będzie się wieszał i jeśli tak to proponują reinstalację Windowsa.

czy to prawda że z uwagi na procesor Windows 11 na tym nie pójdzie

Pierwsza generacja Ryzenów wciąż nie jest na liście dopuszczonych przez Microsoft, czyli trzeba oszukiwać przy instalacji 11 i na klatę wziąć ryzyko zwiększonej ilości błędów np. BSoD o jakieś 52%.

Ryże pierwszej generacji były wybredne co do pamięci, twoja pamięć F4-3200C16D-16GVKB nie jest na liście pamięci kompatybilnych z płytą Gigabyte B450M DS3H (Rev 1.x). Tylko, że taki problem powinien występować od samego początku - natomiast brak pamięci na liście nie musi oznaczać, że nie będzie ona działać poprawnie z tą płytą lub procesorem. Spróbuj przywrócić domyślne ustawienia BIOS/UEFI. Przed tym jednak sprawdź w BIOS czy taktowanie pamięci jest ustawione na 3200 MHz czy na natywne dla procesora 2666 MHz.