Separacja komputerów w sieci - jaki sprzęt?

Chcę odseparować od siebie komputery w sieci.

W sieci jest 5 komputerów (3 podłączone kablem, 2 po Wi-Fi), jedna drukarka (na kablu) oraz kilka telefonów po Wi-Fi. Dodatkowo w sieci jest podłączona kamera IP (Wi-Fi). Internet jest od UPC.

Chcę, aby trzy komputery “widziały się” wzajemnie oraz miały dostęp do drukarki, kolejne dwa komputery były całkowicie odseparowane, czyli nie widziały żadnych urządzeń w sieci (dobrze gdyby widziały drukarkę, ale to nie warunek), telefony też nie powinny widzieć żadnych urządzeń (ewentualnie mogą widzieć siebie wzajemnie). Kamera IP powinna być widoczna z zewnątrz.

Nie znam się za bardzo na sieciach, trochę zacząłem ostatnio o tym czytać i wyczytałem o wirtualnych sieciach lan (VLAN) i prawdopodobnie to będzie rozwiązaniem tematu. Jednak zanim zainwestuję w sprzęt, który zrealizuje to zadanie, mam kilka pytań:

  1. Czy rzeczywiście, jeżeli komputer będzie przypisany do wirtualnej podsieci, nie ma możliwości, aby wykryć urządzenia w innej podsieci? Oczywiście biorę pod uwagę sytuację, gdy sieci VLAN są poprawnie skonfigurowane.

  2. Drugie pytanie odnosi się do drukarki - czy będzie mogła należeć do kilku sieci VLAN czy trzeba jakoś inaczej to zrealizować, aby była widoczna dla wszystkich komputerów? Jeżeli nie można tego obejść, to będzie widoczna tylko dla pierwszych trzech komputerów.

  3. Jak się odbywa przypisanie urządzenia do odpowiedniej sieci? Po adresie MAC czy inaczej? Co w przypadku, gdy po Wi-Fi zaloguje się nowe urządzenie, do której sieci zostanie przypisane?

  4. Jaki polecacie sprzęt, aby w miarę łatwo to zrobić? Znalazłem routery Mikrotik np. RB2011UiAS-2HnD-IN ale być może coś tańszego spokojnie wystarczy.

Fajnie też gdyby router miał opcję zapisywania logów dla urządzeń zalogowanych do sieci - rejestr połączeń dla poszczególnych urządzeń.