Witaj, możliwe że w sieci jest druga usługa DHCP. Jedna na routerze (z której korzystasz) i możliwe że druga jest uruchomiona w serwerze, który musisz restartować. Najprościej sprawdzić czy tak jest, wystarczy ze wypniesz router (wyłączysz go) z sieci i zobaczysz czy inne urządzenie przydzieliło Ci adresy IP.
A może ktoś na boku wpioł drugi router z włączonym DHCP? Ponieważ wszystko wskazuje na to ze DHCP jest zdublowany.
Jak możesz, podaj topologię sieci. To są switche zarządzalne?Upewnij się, że jakiś komputer w sieci nie powoduje konfliktu adresów. Sprawdź czas dzierżawy. Być może inny host upomina się o ten adres i go dostaje, ten prosi ponownie o ostatni adres i go nie dostaje (choć powinien dostać inny). Sprawdź czy MAC adresy nie są zdublowane, np. ktoś sobie zmienił z jakiegoś powodu. Jeśli chodzi o tego TP Linka, no to jest sprzęt raczej przeznaczony nie do domu, a do firm, więc myślę, że powinien się wyrabiać. No chyba że ma po prostu jakąś wadę albo TP Link robi kiepski sprzęt dla biznesu.
Jaki to adres? Chodzi o link-local? I co znaczy domyślny, bo hosty nie mają przypisanych żadnych adresów domyślnie.