poszukałem informacji na wyżej wymieniony temat, ale wciąż nie jestem pewien. Czy kabel utp (raczej 5 klasy) zakończony gniazdkami ethernetowymi rj 45 po jednym i drugim końcu, może być zamurowany obok kabla z prądem? Niby widziałem takie rozwiązania w urzędach miejskich, ale co siedzi w ścianie tego nie wiem Wolę się upewnić zanim zaleję wszystko zatynkuję
Tak ale nie kabel UTP tylko musisz dać kabel FTP i będzie wszystko ok. No i oczywiście gniaztka i wtyczki (lub kable to komputerów) FTP. W firmach są raczej kable FTP - taki mam w zakładzie w pracy (biegnie z prądem i telefonami w jednym korytku)
No to jednak zabuduje na sucho najpierw. Zobaczę co będzie się działo, bo na elektrodzie napisali, że nic się nie działo. Więc co mi szkodzi położyć kable obok siebie?
Jak pod ten kabel 230V właczysz żelazko to może być ale jak zasilacz impulsowy albo coś z tyrystorem to może siać! Ja jestem z wykształcenia elektronikiem to mam jakie-takie pojęcie. Ja radze FTP a zrobisz co będziesz chciał.
Ważne, aby wiedzieć, że skrętka ekranowana (nieważne czy F/UTP czy S/UTP czy inna) też ma swoje wymagania, a ekran musi być przynajmniej z jednej strony podłączony do uziemienia.
Brak połączenia ekranu z uziemieniem sprawi, że kabel F/UTP lub S/UTP będzie się zachowywał gorzej niż kabel UTP w sieci tej samej klasy.
No i wszystkie elementy stosowane w okablowaniu strukturalnym ekranowanym muszą być ekranowane (panele krosowe ekranowane, gniazda RJ45 ekranowane).
Wymagania precyzują normy PN/EN-50174 oraz PN/EN 50310.
A i jeszcze dodam, że skrętka UTP, F/UTP czy S/UTP niby nie jest przeznaczona do kładzenia pod tynk. Oczywiście po położeniu działa.
No i warto zastanowić się, czy murując skrętkę w ścianie nie lepiej położyć kabel wyższej kategorii (np. 6 czy 6a), tak na przyszłość.
Znalazłem też takie informacje na stronie firmy Emiter: