SMART a gwarancja


(Dami6) #1

hej

orientuje się ktoś może czy odczyt ze SMARTA może być podstawą do gwarancji??

chodzi o wartsoci:

01 Row Read Error Rate = 174573746

07 Seek Error Rate = 37068710 (i co sekundę rośnie)

C3 Hardware ECC Recovered = 55279775 (i co sekundę rośnie)

dysk to Seagate 160GB ST3160812AS (4LSOLRWA) zakupiony miesiąc temu chodził 349 godzin.

a może jestem przewrażliwiony i te wartości nie świadczą o żadnym nieprawidłowym działaniu dysku?? (choć obawiam się że, jest inaczej:( )

z góry dzięki za odpowiedź...


(Zbych ) #2

Jaka temperatura dysku?? przegrzewający się dysk (powyżej 45 stopni) może robić zamęt w SMART , jeżeli się nie przegrzewa to sprawdź go jakimś programem diagnostycznym , zazwyczaj każdy producent dysków posiada swoje programy, powinien być na stronie Seagate


(Dami6) #3

temperatura zazwyczaj 38-40, żądko przekracza 40 i nie pamiętam żeby było więcej niż 42. Ok, poszukam jakiegoś programu na stronie producenta, ale czy taki program nie sprawdza tylko bad sektorów?


(JNJN) #4

Dyski Seagate mają przekłamania w odczycie w tych pozycjach SMART - nawet nowe prosto ze sklepu,więc nie ma podstawy do reklamacji.

Użyj narzędzia producenta dysku,jeśli tu będzie problem to wtedy można reklamować,wcześniej jeszcze trzeba cały proces powtórzyć na innym kompie aby wykluczyć wpływ kompa na test:

http://www.seagate.com/support/seatools/


(Dami6) #5

nie wspomniałem jeszcze że podczas pracy gdy głowice muszą dużo ruchów wykonywać (np. między różnymi partycjami) dysk wydaje dziwne piskliwe odgłosy jakby coś metalowego o coś tarło, jest to odgłos słyszany raz po raz w tle razem z samym typowym, aczkolwiek bardzo głośnym, odgłosem pracujących głowic, dlatego myślałem że może te odczyty se SMARTA spowodowane są jakimś uszkodzeniem mechaniki czy coś...

sprawdziłem programem ze strony producenta, zaznaczając wszystkie możliwe testy do wykonania, i nie znalazł nic niepokojącego... poradźcie coś, już mnie tyle dysków padło, że jestem trochę przewrażliwiony. a czekanie w niepewności (uszkodzony czy nie; panie czy nie padnie) i co 5 minut robienie backupów to tez mnie bawi:(


(JNJN) #6

Defragmentacja partycji dysku.

W przypadku uszkodzeń mechaniki dysku, to praktycznie programy tego typu uszkodzeń nie wykrywają - to słychać.

Niektóre modele dysków są głośnie i tak ma być - ale trzeba pytać w serwisie czy dany model dysku tak ma.

Jak Ci dyski padają zainteresuj się zasilaczem i taśmami sygnałowymi.


(Dami6) #7

mówiąc o tych padniętych dyskach miałem na myśli w ciągu życia:D i te wszystkie problemy z odzyskiwaniem danych bo sie nie chciało zrobić kopi, albo miało się ja zrobić jutro itd... teraz zasilacz i taśmy są na pewno ok;)

upewniliście mnie że jednak warto się wybrać z tym dyskiem do serwisu i spytać - dzięki wielkie za pomoc.