Sprawdzanie wydajności/sprawności podzespołów laptopa

Witam, około 2 tygodnie temu skończyła mi się gwarancja na laptopa, którego posiadam aktualnie ponad 2 lata - Lenovo y510p w opcji z prockiem i7 i 8gb ram. Od około 2-3 tygodni mam wrażenie, że coś w komputerze jest spieprzone, obstawiałem że być może to wina pasty termoprzewodzącej lub kurzu, ale nie znam się na tyle by to stwierdzić. Chciałbym więc prosić Was o poradę: w jaki sposób mogę sprawdzić sprawność podzespołów laptopa, aby być pewnym, że z hardware jest wszystko okej i np może być to wina kurzu/pasty czy też kwestii sterowników czy czegoś?

Pozdrawiam.

A to wrażenie  opiera się  na jakichś  konkretnych problemach czy też  tylko na  tym że  gwarancja się skończyła?

Możesz  przetestować

Temteratury  podczas  bezczynności i pracy laptopa : HWMonitor

RAM- za  pomocą np Memetest+,

Dysk twardy- stan dysku sprawdzisz  Crystal Dysk Info,

                       -przetestujesz HD Tune lub Hard Disk Sentinel

Procesor i karta  graficzna- np OCCT (  wpierw  poczytaj o tym programie) 

Podczas  testowania  procesora  monitorujesz  temperatury: jak szybko rosną,  jaką maksymalną wartość  osiagają  ale  również  jak szybko spada  temperatura po zakończeniu testu

Od czasu do czasu pykam sobie w Fifę 16 dla relaksu. Od jej wyjścia do około 3 tyg temu chodziła na niemal najwyższych ustawieniach bez zarzutu, aktualnie tnie się na minimalnych i widać ogromne spadki fpsów wraz z czasem trwania meczów.

Sprawdź temperatury - może urządzenie się zwyczajnie przegrzewa i należy je porządnie wyczyścić.

Ten laptop ma  na  pokładzie  chyba oprócz  karty Intela  również  karte  graficzną  Nvidia,  GT 755M ? Prócz  sprawdzenia  temperatur zobacz  czy ta  fifa napewno uruchamia  się  na  tej wydajniejszej karcie.

Dokładnie tak, uruchamia się również, bo sam ustawiałem w ustawieniach panelu NVIDIA aby korzystał komputer z geforce’a przy fifie.