Streaming wideo a wydajność łącza


(Venger) #1

Może ktoś się orientuje jaka jest mniej więcej oczywiście potrzebna prędkość wychodząca łącza internetowego aby móc nadawać strumieniowo , w czasie rzeczywistym wideo (mniej więcej tego typu i jakości jak transmisje z HotZlotu) dla powiedzmy 50-100 jednocześnie oglądających.


(Brtx) #2

Wystarczy wiedzieć jaki bit rate będzie miał nadawany materiał...

Załóżmy, że 256kbps, co oznacza że pasuje mieć upload min. 256kbps (choć ten będzie za mały, warto dodać ok. 10% zapasu)

Zatem 100 osób wymaga łącza 25600kbps + 10% czyli ok. 28 Mbps


(Venger) #3

Thx. Hmmmm To chyba nie może być tak proste. Transmisje HotZlotu pewnie więcej osób oglądało a nie wydaje mi się aby jeszcze większe prędkości były tam organizowane. Ciekawy problem.


(Marusg) #4

transmisja była organizowana we współpracy z ATM, a oni mają światłowody,radiolinie i inne bajery o niewyobrażalnych przepustowościach


(Venger) #5

To to ja wiem ale przecież nie mają siatki na cały kraj. Ryn nie jest taką wielką miejscowością - czyżby i tam jakaś nitka była .... ciekawy problem....


(bachus) #6

Problem jest bardziej złożony, niż to się wydaje... Aby móc nadawać strumieniowo (np. samą muzykę w znośnej jakości mp3 32kbps 44kHz) wystarczy już proste łącze z "uploadem" nawet 64kbps. Wtedy jednak puszcza się taką transmisję przez zewnętrzny, dedykowany serwer (ceny nie są zabójcze nawet dla amatorów, za cenę ~180-200PLN można znaleźć bardzo dobre serwery bez ograniczeń na ruch sieciowy, co i tak jest lepsze i tańsze, niż "polepszanie" opcji domowego/firmowego internetu) - transmisja wtedy "leci" najpierw do serwera pośredniczącego a dopiero do niego łączą się klienci.

Klient łącząc się do serwera strumieniowego najpierw negocjuje połączenie - do najważniejszej kwestii należy określenie "szybkości" łącza użytkownika (czyli z jaką prędkością maksymalną wysyłać dane).

Kolejna sprawa, że to nie jest tak proste, że x50 użytkowników wygeneruje x50 więcej ruchu sieciowego. Serwery strumieniowe korzystają z dobrodziejstw sieci komputerowych w postaci Multicastów, Reflected Multicastów, Unicastów: stosuje się też sporo serwerów pośredniczących, przykładowo teraz słucham "Zetki" i można rzucić okiem na pls (http://www.radiozet.pl/externals/radioz ... diozet.pls). Przy jednak najgorszym scenariuszu możesz założyć, że maksymalne wyjście dla jednego klienta (np. 32kbps) mnożysz przez ilość możliwych do podłączenia użytkowników (określasz to maksimum w serwerze mediów struminiowych), wartość wypada też pomnożyć przez x1,2 (chociaż 20% narzutu na ruch sieciowy).

-- Dodane 03.09.2009 (Cz) 10:41 --

Na upartego, przy dobrej pogodzie wystarczył do tego netbook z kartą 3G :wink: (ale to już hardcore).