System nie wykrywa dysku HDD 2TB WD

Jako, że to mój pierwszy post na grupie, witam wszystkich serdecznie.

Od razu przychodzę z problemem. Mój kilkutygodniowy dysk HDD WD Passport 2TB przestał nagle działać. Właśnie kupiłem nowy również WD HDD 4TB i chciałem zrobić na niego kopie tego pierwszego. Podłączyłem oba i zabrałem się za format tego nowego. Po formacie pierwszy przestał odpowiadać. Używałem go jeszcze dzisiaj kilka razy. Nigdy nie upadł itp. Używam W10/Linux Mint

  1. Bios go nie widzi
  2. Menager urządzeń po podłączeniu wykrywa go normlanie i dysk pojawia się na liście bez żadnych błędów.
  3. Gparted/linux(mint) nie widzi
  4. Menager dysków W10 widzi go jako niezainicjowany „Disk 1”, próba inicjacji zgłasza błąd

Mam tam masę zdjęć i filmów których bardzo nie chciał bym stracić . Ktoś ma jakieś pomysły, b ja powoli rozkładam ręce, ale nie poddaje się i przeszukuje internet w poszukiwaniu rozwiązania. Ktoś pomoże?

Dla znawców tematu wrzucam logi z terminala minta.

dmesg | tail
[ 4548.925206] sd 6:0:0:0: [sdc] tag#0 access beyond end of device
[ 4548.925222] blk_update_request: I/O error, dev sdc, sector 2 op 0x0:(READ) flags 0x0 phys_seg 1 prio class 0
[ 4548.925243] EXT4-fs (sdc): unable to read superblock
[ 4728.936673] sd 6:0:0:0: tag#0 timing out command, waited 180s
[ 4728.936746] sd 6:0:0:0: [sdc] Read Capacity(10) failed: Result: hostbyte=DID_OK driverbyte=DRIVER_SENSE
[ 4728.936751] sd 6:0:0:0: [sdc] Sense Key : Hardware Error [current]
[ 4728.936757] sd 6:0:0:0: [sdc] ASC=0x44 <>ASCQ=0x81
[ 4908.955664] sd 6:0:0:0: tag#0 timing out command, waited 180s
[ 5088.974202] sd 6:0:0:0: tag#0 timing out command, waited 180s
[ 5088.974276] sd 6:0:0:0: [sdc] Attached SCSI disk

lsusb
Bus 002 Device 002: ID 8087:0024 Intel Corp. Integrated Rate Matching Hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 001 Device 004: ID 0c45:6449 Microdia
Bus 001 Device 003: ID 413c:8197 Dell Computer Corp.
Bus 001 Device 002: ID 8087:0024 Intel Corp. Integrated Rate Matching Hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 004 Device 003: ID 1058:2626 Western Digital Technologies, Inc.
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0003 Linux Foundation 3.0 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

Pewnie nie dużo da ale uruchom diskparta wybierz Disk 1 zobacz czy widzi jakieś partycje jak tak to wybierz partycje i daj komende assign, a potem z cmd użyj chkdsk do sprawdzenia

+ sprawdź kable / użyj innych do podłączenia dysku

Diskpart na polecenie list disk pokazuje dwa dyski
Dics 0 - system
Disc 1 - pojemnosć 0B,
Na polecenie list partition odpowiada, że na tym dysku nie ma żadnych partycji do pokazania.
Może usunąłem dysk w niewłasciwym momencie i MBR się sypło ?
Kable sprawdziłem 4 różne (jeden nowy nie uzywany

DISKPART> detail disk

WD My Passport 2626 USB Device
Disk ID: 00000000
Type : USB
Status : Online
Path : 0
Target : 0
LUN ID : 0
Location Path : UNAVAILABLE
Current Read-only State : Yes
Read-only : Yes
Boot Disk : No
Pagefile Disk : No
Hibernation File Disk : No
Crashdump Disk : No
Clustered Disk : No

There are no volumes.

Możliwe… Ewentualnie czy dysk posiada hasło? Jeżeli byłby zaszyfrowany to może coś takiego też mogłoby się pojawić. Może sterowniki tego WD się sypnęły.

Możesz spróbować oprogrogramowania WD do testowania problemów z dyskiem chociaż też raczej dużo nie da:
https://support-en.wd.com/app/answers/detail/a_id/31759

Lub skoro jest kilkutygodniowy to napisz do supportu WD
Tutaj masz forum WD odnośnie Passporta:

Oddaj na gwarancję albo rękojmię, jak wolisz. Dyski talerzowe to skomplikowana sprawa i bywa, że mają wady, które się objawiają po krótkim okresie użycia.

Jak nie chcesz stracić danych, to oddaj go specjaliście, zapłać kupę kasy i strać gwarancję.

Jedynym sposobem jest wykorzystanie np. tego programu

Tylko że wersja bezpłatna oferuje jedynie skan i podgląd tego co można odzyskać

Witaj. Dziękuję za zainteresowanie moją sprawą, Niestety Dashboard od WD nie wykrywa żadnych dysków :confused:

Dzięki za odzew.
Wondeshare recoverit również nie znajduje dysku …

Cześć
Tak zrobię i dostane zwrot kasy, o to się nie martwię. Nie chce tego gówna nawet reklamować.

@Patryk1985
czy udało Ci się odzyskać dane z tego nośnika? Powiedz mi, jak nośnik zachowuje się po podpięciu do PC? Czy czuć w ręce, że silnik pracuje? Czy słychać dźwięk takiego pikania i nie uruchamia się talerz? Używasz opcji bezpiecznego usuwania sprzętu w windows?

Cześć. Po podłączeniu słychać dźwięk podłączenia, dysk pojawia się w menadżerze urządzeń


w pasku na dole po prawej (usuń bezpiecznie)
pasek
menu urządzenie i drukarki
urzadzenei i drukarki
Dysk startuje normalnie, chodzi równo i cicho. Żadnych dziwnych odgłosów. Jak usunę bezpiecznie dysk zatrzymuje się i wyskakuje komunikat o tym, że mogę go odłączyć

Przyślij go na darmową diagnozę, sprawdzę co mu jest - ale musisz wybrać co ważniejsze, dane czy gwarancja gdyż w tych nośnikach mamy wyprowadzenie USB które nie daje mi dostępu do dysku w trybie technologicznym, konieczna będzie zmiana elektroniki na taką ze złączem SATA bądź przerobienie tej USB na SATA.

„If the computer cannot recognize the external hard drive, it may be caused by a damaged hardware and can’t be solved by the software.”
Tekst z Pomoc tego programu.

Dzięki za chęci, ale chyba dysk po podróży miał by dużo więcej uszkodzeń niż przed wysyłką.
Powoli tracimy nadzieje na materiał z dysku.