T400 męczenie wzroku przez matrycę laptopa

Używam laptopa thinkpad T400 (matryca 1440x900), raczej okazyjnie (laptop mobilny z wewnętrznym nielimitowanym LTE, jest lekki, więc jest idealny jak potrzebuję w terenie) oraz pc z monitorem Yuraku MAAJBA (Yur.Vision YV20WB1).

Laptop jednak bardziej zauważalnie męczy mi wzrok, nie widać to przez pierwszą godzinę, ale po tych 3-4 godzinach jest już odczuwalne. Jakbym miał siedzieć przed nim po 8 godzin przed dni, to czwartego dnia nie mógłbym na niego patrzeć. Nie mam tego efektu na tym Yuraku. Czemu ten laptop może męczyć ten wzrok aż tak bardzo?

Nie znam się za bardzo, ale może wystarczy zmienić jasność/temperaturę?
np używając fluxa

Jest na domyślnych. Może tu chodzi o jakieś parametry samej matrycy, Lenovo nie podaje niczego poza rozdzielczością. Monitor ma niby 5ms, ile ma matryca to niewiadomo.

Weź jakiś smartfon ze “super slow motion” nakręć filmik z matrycy laptopa i z monitora i będziesz mieć odpowiedź.
Niektórzy są wrażliwi na coś takiego.

Poza tym przekątna matrycy też swoje robi. Im mniejsza tym skupiając wzrok na danym punkcie obrazu bardziej męczysz wzrok.
Poczytaj sobie też to, bo coś prawdy w tym jest:
https://www.rp.pl/Covid-19/307309951-Oczy-zmeczone-ciaglym-patrzeniem-w-monitor.html

Na 99% tam jest matryca której jasność regulowana jest przez migotanie tak jak to opisał @Domker Ja osobiście nie mogę patrzeć na takie ekrany, nie powinny one nigdy trafić do sprzedaży (zwłaszcza te z niską częstotliwością PWM, bo z tym też bardzo różne jest).

Co możesz zrobić bez zmiany sprzętu?

  1. Ustawiasz jasność matrycy na 100%. Wtedy ekran nie miga ale może okazać się za jasny
  2. Przyciemniasz programem - nakładką. Jest do tego masa programów, ale ja najlepsze doświadczenia mam z płatnym http://care-eyes.com/