Na przykładzie Webcalldirect.com
Słowo wstępu:
Webcalldirect.com umożliwia wykonywanie tanich połączeń z dowolnym telefonem na całym świecie. Stawki są zróżnicowane w zależności od tego czy dzwonimy na telefon stacjonarny czy komórkowy. Najczęściej płacimy 5 centów jednorazowo za zestawienie połączenia i to są wszystkie koszty związane z danym połączeniem (dotyczy połączeń na telefon stacjonarny). Połączenia z telefonem komórkowym są droższe i kosztują ok. 8 centów za minutę + 5 centów jednorazowo za zestawienie połączenia. System działa na tej zasadzie, że najpierw dzwoni do jednego użytkownika a potem po odebraniu przez niego połączenia dzwoni do drugiej osoby i zestawia pomiędzy nimi połączenie. Wtedy można rozmawiać. Zasilając konto kwotą 10 euro mamy ok. 3 miesięcy tzw. okresu darmowego, czyli podczas telefonowania na numery stacjonarne płacimy tylko za zestawienie połączenia, czyli te 5 centów i nic więcej. Po upływie tego okresu płacimy za zestawienie połączenia + 2 centy za minutę. Dla kogoś kto dzwoni dużo za granicę jest to bajecznie tanie rozwiązanie
Tyle słowem wstępu. Nasuwa się pytanie w jaki sposób można skorzystać z systemu nie będąc w domu, czyli nie mając możliwości zalogowania się do webcalldirect i zestawienia połączenia
Z pomocą przychodzi Nokia E51 posiadająca jak wiadomo moduł WiFi oraz tzw. Profil SIP, czyli mówiąc językiem prostym “moduł telefonii internetowej”. Dzięki odpowiednio skonfigurowanemu telefonowi możemy rozmawiać za darmo z całym światem będą w zasięgu tylko publicznej sieci bezprzewodowej
Konfiguracja wygląda następująco:
Wybieramy w telefonie Menu a następnie: Narzędzia -> Ustawienia -> Połączenie -> Ustawienia SIP. Dalej wybieramy Opcje-> Dodaj nowy-> Użyj profilu domyśl. Następnie wprowadzamy następujące parametry:
Nazwa profilu: Webcalldirect (lub dowolna inna)
Profil usługi: IETF
Domyśłny pkt dost.: (twój punkt dostępu do sieci internet)
Publ.nazwa użytk.: twoja wybrana nazwa użytkownika@webcalldirect.com
Użyj kompresji: Nie
Rejestracja: kiedy potrzebna
Użyj zabezpieczeń: Nie
Wybieramy opcje ‘Serwer proxy’ gdzie we wszystkich polach ustawiamy opcje “brak” natomiast w polu:
Pozw. na ‘routing’: Tak
Typ transportu: UDP
Port: 5060
Następnie przyciskiem ‘Wróć’ powracamy do menu ‘Profil’ gdzie wybieramy opcje ‘Serwer rejestracji’ który konfigurujemy w sposób następujący:
Adr. serw. rejestracji: sip.webcalldirect.com
Dziedzina: webcalldirect.com
Nazwa użytkownika: (twoja wybrana nazwa użytkownika w Webcalldirectcom)
Hasło: (twoje wybrane hasło)
Typ transportu: UDP
Port: 5060
Następnie wybieramy czterokrotnie ‘Wróć’, dalej ‘Wyjdź’ kończąc proces konfiguracji telefonu.
W konfiguracji profilu SIP w zakładce ‘Rejestracja’ gdy wybierzemy opcje ‘Zawsze włączona’ wówczas aparat zaloguje się do usługi zawsze kiedy wykryje sieć (punkt dostępu) do którego ma uprawnienia. W przeciwnym przypadku wybierając opcje ‘Kiedy potrzeba’ rejestracja telefonu do usługi VoIP odbywa się ręcznie tzn. wybieramy Menu następnie ‘Internet’ -> Tel.internet.’ -> Voipcheap. Poniżej wyświetla się lista aktualnych punktów dostępowych. Wybierając jeden z nich telefon rozpoczyna proces rejestracji w usłudze VoIP. Po chwili możemy dzwonić wykorzystując wybranego dostawcę VoIP.
…i to wszystko. Możemy się cieszyć tanimi połączeniami ze światem