Temperatura procesora i karty grafinczej 70-80 stopni

Witam,
Posiadam i5-8400 i nagrzewa się do 80 stopni jak gram w Fortnite na epickich detalach. Czy to normalne? Komp przy początkowym stadium wydaje dziwny dzwięk strzszczenia, albo jak wargocze chłodzenie.

proc: i5-8400 (chłodzenia boxowe)
obudowa: Zalman Z3 Plus (chłodzenia boxowe)
zasilacz: XFX Core TS 550W
grafa: gtx 1060 6GB
hdd - toshiba P300 1TB

idle (po wylaczeniu gry) - https://static.pokazywarka.pl/f/9/l/c399ede155b1a4d74e79754c15c5b201_big.jpg
w grze - https://static.pokazywarka.pl/8/9/i/08995aea983da269667db6edbac9c187_big.jpg

I teraz pytanie, bo mam zwiechy na początku gry jak się ładuje mapa. Czy dodatkowe chłodzenie, dodatnie do obudowy by coś pomogała? Planuje kupić SSD, bo i tak brakuje mi miejsca na dysku. Głównie zależy mi żeby zwiech nie było, albo trwały jak najkrócej. Mam 170-220 fps w grze. Jak się ładuje mapa potrafiło spadać do 20-40 momentami ze zwiechami. Dodam, że komp stoi od bodajże 12.2018 i nie zaglądałem tam nawet. Może najpierw bym go wyczyścił, bo pewnie osadził się jakiś kurz. A pasta termo przewodząca jest możliwa do wymiany? Radiator na procesor?

chwile na początku tak jest jak się mapa ładuje i spadki do 20-40fps ze zwiechami, później w normie i hałas ucieka

Proszę o pomoc. Pozdrawiam

Najpierw otwórz obudowę i zobacz o ile spadnie temperatura, jak spadki.
Druga sprawa procek, nie wykluczam dysku, ale przy epickich I5 raczej już nie taka dobra, zetnij detale i zobacz efekty.

Zmień chłodzenie CPU na Spartan Pro lub Fera 3. Dla karty graficznej to OK.

Zdjąłem klapę boczną od wewnątrz pokoju i temperatura spadła o 10, zmniejsze lagi na starcie, brak zwiech gry w EARLY game przy “ładowaniu mapy”.

1 - https://static.pokazywarka.pl/9/a/y/e19a2267642f6240841fe015405f40d9_big.jpg
2 - https://static.pokazywarka.pl/0/x/x/48f98d3fac8e382200a94b85b888e149_big.jpg

@edit

Jednak przesadziłem. Po minimalizowałem parę razy, siedziałem w przeglądarce, a teraz grę tnie jak w diabli. Nie wiem czemu tak się dzieje.

Zgadnij. Jak wiosną zniesiesz sanki do piwnicy a jesienią zastawisz rowerem, to czy na pierwszy snieg polecisz na slizgawkę, czy trzeba się dokopać do nich :wink: ?

To samo z grą. Jesteś w grze-> gra korzysta z Ram, jesteś w przeglądarce-> przeglądarka korzysta z Ram a gra ląduje na wolnym HDD (plik wymiany).

No to chłodzenie lepsze/wymiana budki potrzebna.
Zaś na plik wymiany więcej RAM/Najtańsze SSD 240GB na system i plik wymiany przyśpieszy.

Chłodzenie mogę dokupić, bo boxowy na procek to rzeczywiście śmieć. Ale obudowa jest w miarę możliwości, wentylatory jakieś lepsze mogę w niej zamontować w razie czego. Ram 8 GB na ten moment wystarczy, przeglądarkę włączyłem, bo pisałem temat i tak zostałem na dłużej. Nad SSD myślałem nawet na 1 TB bo brakuje już mi miejsca na dysku, a przyszłościowo już chciałem. Zakładam tak: jeżeli radiator nie pomoże i SSD to będziemy zmniejszać detale. Mam 170-220 fps i sprzętu nowego nie mam zamiaru zamieniać nawet dla gierki.

Pytanie tylko jaki radiator? Ewentualnie wentylatory do Zalman Z3 Plus, żebym wiedział co i jak cenowo wygląda. Na SSD pisałem już gdzieś temat w innym dziale.

… ale nie on jest problemem.
Obudowa i owszem łądna, fajnie wygląda z ta szybka i podświetleniami, ale to piec. Nie zapewnia odpowiedniej cyrkulacji powietrza, widać to po spadku po otwarciu, dlatego dodatkowe chłodzenie wewnątrz będzie nieskuteczne, Ty musisz wpakować więcej do i wyciągnąć z piecyka. Przeciąg. Nie wiem jakie masz, jak zamontowane… ciężko doradzić co zmienić, na start może podkręć obroty?. :slight_smile:

Chłodzenie procesora boxowe jak i wentylatory w obudowie takie jakie były w obudowie takie są. Obroty wentylatorów tylko przez obudowę są ustawione na MAX, ale to i tak ledwo się kręci. Czym podkręcenie mocniej?

Może są walnięte? ustaw rękę “za wentylatorem” i zobacz ile dmucha.

Wszystkie sprawne

OK, a tam na górze pod sufitem masz wentylator wyciągający i ile masz wciągających powietrze na froncie 1, czy może da się drugi dodać?

0 z góry wyciągających, 1 z tyłu obudowy, 2 z przodu na dole.

Patrzyłem prędkości w BIOS’ie wentylatorów, na CPU jest na AUTO, ale nie mogę ustawić jaką temperaturę ma utrzymywać, czy z jakiej ma startować. Gość na yt ustawił, że procesor na CPU ma zacząć szybciej pracować przy temperaturze 60 stopni, ma zwiększać obroty, to samo na wentylatorach w obudowie ustawił na AUTO.

A jak biorę obroty wentylatorów poszczególnych np. zmienię pracę na MAX zamiast “AUTO normalny/cichy” to nie pokazuje obrotów z prawej jak na CPU 1451 RPM. Na żadnym nie pokazuje, czy na cichej pracy, czy na maxa, jak przykładam rękę żaden nie daje więcej wiatru, ale da się “TYLKO” zmniejszyć jak pstrykam obudową na mniej. Nie bawiłem się nigdy w kręcenie wentylatorów. Może mam stary BIOS, może wentylatory nie są wpięte na 4-pin. Chyba, że jest jakiś dobry program do modyfikowania prędkościami wentylatorów od Gigabyte.

SS BIOS CPU - https://static.pokazywarka.pl/a/g/6/521072b4eee55c1b83780330a31aee8a_big.jpg

Cóż, nie zaszkodziłby wiec jakieś u góry (jak się da), wiadomo ciepłe powietrze idzie w górę. Co do samego modyfikowania wentylatorów w obudowie… Moje APU nie potrzebuje takich zabawek i… niech wypowie się ktoś bardziej kompetentny w temacie. :slight_smile:

Trzeba się zdecydować na kierunek, albo z dołu do góry, albo z przodu do tyłu obudowy.

Generalnie “tunel powietrzny” dużo daje.
Na przodzie obudowy mam dwa wentylatory zaciągające powietrze z przodu, za nimi na tej samej wysokości jest konstrukcja 2-wieżyczkowa z dwoma wentylatorami ustawionymi równolegle, a za nimi wentylator wyciągający. Czyli łącznie w jednej linii ustawione są 4 wentylatory na wysokości CPU.
Im szybciej ciepłe powietrze opuszcza obudowę tym lepiej.
Ustawienie prędkości jest na “silent” i mimo wszystko temperatura jest w ryzach nawet podczas katowania sprzętu.

Jedynie muszę pamiętać, żeby czasami przestawić z ECO na normal zasilacz, bo chodząc pasywnie w ECO niestety oddaje nieco za dużo ciepła na kartę grafiki.

Trzeba się zdecydować na kierunek, albo z dołu do góry, albo z przodu do tyłu obudowy.

Nie mam pojęcia jaki jest dobry. Czytałem tematy na temat mojej obudowy i ludzie testowali np że tylko tylny wentylator + na CPU, albo wstawiali 2 z góry zamiast 2 przednich i sprawdzali temperatury. Ja zaś nie mam pojęcia.

Chce kupić fortis 3 na CPU, i wymienię pastę termo przewodzącą na Grizzly Kryonaut i kupuje SSD MICRON 1300. Co do wentylatorów obudowy to nie wiem czy wymieniać stare czy kupować coś np. na górę obudowy, a co z regulacją obrotów? Czytam, że niektórymi można sterować.

No obudowa trochę ciasna. Producent pokazuje obieg powietrza:

SSD zamontuj do koszyka na sam dół (o ile mówimy tu o SSD na SATA3). HDD sobie zamontuj na samą górę koszyka jak tu:

Jeżeli chodzi o chłodzenie to lepiej weź sobie z dwiema wieżyczkami np. Chłodzenie CPU SilentiumPC Grandis 2 XE1436
Czemu takie ? Dwa wentylatory CPU będą w jednej linii z tylnym wentylatorem i ciepłe powietrze będzie szybciej usuwane. Z górnymi wentylatorami się wstrzymaj, bo przy tak dużym radiatorze będą tylko zakłócać wymuszony kierunek powietrza przez wentylatory od CPU. Możesz, co najwyżej zdjąć zaślepki (o ile są) od góry.

Co do regulacji obrotów. To pewnie płyta w UEFI ma profile, które modyfikują krzywą zwiększania obrotów w zależności od temperatury.
Podczas grania daj sobie na wydajny (nie wiem jak to tam jest nazwane dokładnie), a podczas np. przeglądania neta, czynności nieobciążających bardzo podzespołów ustaw sobie profil “Cichy”.
U mnie krzywą dało się ustawić ręcznie. Do 40 stopni działa na najmniejszych obrotach, od 41-59 średnio-wysokie, powyżej 60 na turbo. (choć nie przypominam sobie, żeby mi turbo kiedyś wskoczyło) Przednie mam regulowane fizycznie przełącznikiem, bo są zmostkowane (oryginalnie).

Koniecznie sprawdź tylni wentylator, czy wyciąga powietrze, a nie dmucha. Raz miałem do czynienia z fabrycznie odwrotnie zamontowanym wentylatorem.
Starych nie wymieniaj, chyba, że tylni na jakiś bardziej wydajny.

Gdzie takich zmian można dokonać? Bo w biosie nie widziałem

Wydmuchuje na zewnątrz