Texturowanie w blenderze

Witam

Jestem początkującym grafikiem i mam kilka pytań co do Blendera.

Chciałem zrobić projekt domu, bryłę zrobiłem, ale teraz mam cięższy orzech do zgryzienia.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/34f … f34ce.html

Nie wiem jak poprawie nałożyć texturę. W przypadku dachu, dachówka jest pod ukosem, a chciałbym żeby była ustawiona poprawnie góra-dół, oraz żeby obrazek wczytany był mniejszy, a w przypadku gdyby miał nie objąć całego dachu, chciałbym żeby się powielił i po prostu przesunął (wtedy efekt rozmazania i dużej dachówki by znikł).

Mam też drugie pytanie trochę z innej półki. Chciałbym zrobić wcięcia na okna/drzwi. Ale opcja knife nie jest zbyt dobra, musiał bym strasznie pociąć każdą ścianę i przeciągać wierzchołki tak by powstały prostokątne okna/drzwi. Jak można to inaczej, łatwiej i efektywniej zrobić?

Najprościej i największą kontrolę będziesz miał jak rozłożysz to sobie na UV. To do tyczy wszystkich programów tego typu nie tylko Blendera.

Ad 2

Blender tutorial- Making a house

  1. Masz duplikowane wierzchołki, dlatego robią ci się artefakty na domku.

  2. Sądząc po niebieskim kolorze tła twój blender to już kawałek historii

  1. Loopem (ctrl+r) albo booleanem.

Dzięki wielkie za każdą uwagę, podpowiedź :slight_smile:

Biorę się do roboty

Ponadto podwójne wierzchołki usuwa się w edit mode TAB , zaznaczając siatkę A następnie wciskając W i z menu wybierając Remowe Dubels w lewym panelu na dole masz coś takiego jak Merge Distance jest to odległość promienia w którym wierzchołki zostaną zredukowane, na początek warto zostawić ją domyślnie.

Druga kwestia to normale czyli kierunki fejsów. W wypadku jakichś nieścisłości związanych z normalnymi można je skorygować na kilka sposobów żeby zobaczyć jak są ustawione, można je uwidocznić klikając w prawym panelu http://i211.photobucket.com/albums/bb18 … normal.jpg, jak widać można też modyfikować ich rozmiar za pomocą Normal Size.

Mam kolejny problem…

Kiedy “okręcam”, zmieniam widok na obiekt, często mi go ucina np w rogach (jak tutaj http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/69a … b26af.html). Przez to nie mam możliwości zaznaczenia wierzchołków (muszę obracać, kręcić żeby zaznaczyć). Często też po np: skalowaniu obiektu znika z widoku, istnieje, ale go nie widać. Na pewno istnieje jakiś magiczny przycisk, bądź są jakieś wytyczne żeby to się nie działo, tylko sam nie wiem. Jak zrobić żeby się tak nie działo?

Zdarza się to często jak otwierasz modele z innych programów, przydaje się przy przekrajaniu modelu (jeśli zajdzie taka potrzeba) Przy zaznaczaniu bardzo małych elementów gdzieś w zakamarkach.

Tu powinno być napisane jak tym sterować: http://www.katsbits.com/tutorials/blend … s.php#clip

Znalazłem, dzięki :slight_smile:

Dodane 24.12.2012 (Pn) 16:19

Wszystko spoko, tylko teraz zgubiłem kamerę… Jak włączam widok kamery to nic nie pokazuje i na żadnym widoku jej nie ma ;/ Chociaż jest wypisana w liście obiektów które są w projekcie, jest wypisana ;/

Wszystko jest w menu Wiew -> Cameras -> Active Camera (skrót - 0 na klawiaturze numerycznej) i masz widok z Kamery, jeśli teraz “poruszysz głową” wyskoczysz z widoku kamery i znajdziesz się obok niej :), możesz ją też znaleźć zoomując w Top Wiew ( 7 na klawiaturze numerycznej) Lub naciskając ctrl + alt + 0 ustawić w aktualnym widoku. Naciskając Home powinieneś uzyskać widok całej sceny.

Niestety mój widok z kamery jest taki… http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/d59 … 05a95.html

Mimo iż ustawiona jest tak… http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/ce2 … 4c51f.html

Nie mam pojęcia dlaczego nic nie widzę :confused:

W kamerze jest opcja clipping end, weź pomajstruj przy niej.

Trochę lipa… Chyba każdą możliwą wartość dałem i nic :confused:

To wrzuć plik na jakiś hosting, zobaczę co się stało z kamerą.

najlepiej tu http://www.pasteall.org/blend/

Jest :slight_smile: http://www.pasteall.org/blend/18398

Dodane 25.12.2012 (Wt) 15:26

Dopadł mnie jeszcze jeden mały problem… Nie mogę swobodnie poruszać się po projekcie. Dotąd wciskając SHIFT moglem przemieszczać się bez problemu, teraz to nie działa.

http://www.pasteall.org/blend/18399

Tu jest działający plik, trzeba było 2 zera dopisać do wartości clip end kamery.

Jak się interfejs popsuje odpalasz blendera, dajesz file->open, wybierasz plik i odznaczasz load ui.

Masz krzywe ściany w domku, na pasku na dole jest magnes do poprawiania takich rzeczy.

Wielkie dzięki :slight_smile:

Tylko dziwi mnie, bo ja wklepywałem bardzo dużo różnych wartości i nie działało o.O każdą ilość zer testowałem od 1 do chyba 10 ;p no cóż, ważne że działa. Ciekawe co znowu stanie mi na drodze wkrótce :slight_smile:

Dodane 26.12.2012 (Śr) 11:29

No i kolejny problem… oświetlenie. Mam cień z przodu domu, mimo iż słońce ustawione jest na rogu, tak by oświetlić przód i bok. Dodatkowo dodałem drugie oświetlenie z przodu, ale nic to nie daje, render wygląda tak…

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/246 … fb249.html

Ustaw światło dokładnie i na rzutniach w aksonometrii najpierw TOP Orto, Front Orto, Right, Orto, jak to nie pomoże sprawdź czy normale nie są poobracane do środka.