[Tutorial] Animowany AVATAR


(gradek83) #1

[Tutorial] Animowany AVATAR

Tak więc co to awatarek to nie musze wam tłumaczyć więc przejdę od razu do sedna sprawy:

Do zrobienia awatarka jak wiadomo można użyć pospolitego programu MS Paint lecz jak większości wiadomo jest to słabo wyposażony program więc nie będziemy sobie nim zawracać głowy tylko od razu podam listę programów jakie przydadzą się do tworzenia awatarków.

Jasc Paint Shop Pro 9.01

Jasc Animation Shop 3.05

Ulead GIF Animator 5.0.9.0

VirtualDub

Adobe ImageReady CS

Gdy już mamy w czym zrobić naszego awatarka musimy zadać sobie parę pytań a mianowicie:

Jakie będą jego wymiary: (pix)100x100 / 80x80 / 60x60 / 50x50.

Jaki będzie jego rozmiar: (KB) 10KB / 15KB / 25 KB / 50KB

Czy będzie ruchomą animacją

Czy będą na nim napisy

No ogólnie to po prostu musicie zaplanować jego wygląd :slight_smile:

Zazwyczaj na każdym forum są podane wymogi jakie musi spełniać awatarek aby był widoczny przy każdym Twoim poście na forum.

Więc zaczynamy....

Pokarze wam jak zrobić awatarek wykorzystując gotowe elementy animacji.

Więc bierzemy sobie jakiś film, teledysk ewentualnie własne nagranie domowe wykonane kamerą albo aparatem cyfrowym i umieszczamy je w programie VirtualDub.

Typ pliku jaki wykorzystamy musi byś w formacie obsługiwanym przez VirtualDub

fffxs0.gif

Zazwyczaj pliki pobrane z Internetu ze stron z filmikami mają rozszerzenie: .wmv .flv i inne

W takim przypadku takie pliki należy przekonwertować na .avi

(Jeśli nie widzicie obok nazwy pliku jego rozszerzenie .jpg .avi itp. To musicie otworzyć dowolny folder i w górnym menu klikając na Narzędzia- Opcje folderów...następnie zakładka Widok i tam odznaczyć opcję : Ukryj rozszerzenia znanych typów plików i OK)

Oto programy jakie wam w tym pomogą:

MediaCoder

River Past Video Cleaner Pro

Inne

I oczywiście nie zapomnijcie o kodekach które na pewno się przydadzą :slight_smile:

Po umieszczeniu naszego pliku w programie VirtualDub zaznaczamy początek i koniec klatek które nas interesują następnie wycinamy je Ctrl+X wciskamy Ctrl+A zaznaczając resztę co została następnie Delete czyli usuwamy zbędne klatki i teraz Ctrl+V wklejamy uprzednio wycięte klatki i wybieramy przez zapisem kodek którym będziemy kompresować w tym przypadku najlepiej wybrać kodek Intel Indeo Video a następnie zapisać plik na pulpicie.

Posiadając już gotowy plik .avi przeciągamy go do programu Animation Shop 3

W moim przypadku plik .avi składa się z 223 klatek o rozmiarze 544x288 tak więc jest zdecydowanie za duży i jak na razie się nie nadaje na avatarka więc pierwsze co zrobimy to zmniejszymy ilość klatek.

Aby zmniejszyć ilość klatek możemy monotonie zaznaczać co 2 klatkę i ja usuwać lecz program posiada taką opcję jak Cull Animation.

Tak więc zaznaczamy wszystkie klatki Ctrl+A a następnie w menu klikamy na Animation i wybieramy Cull Animation.

12an2.th.gif

Operacje powtarzamy aż uzyskamy odpowiednią ilość klatek w zależności od tego ile ma zająć plik na samym końcu więc zazwyczaj jest to około od 5 do 20 klatek a nie kiedy nawet ponad 20.

Zmniejszając ilość klatek najlepiej jest po zaznaczeniu wszystkich odznaczyć pierwszą i ostatnią przytrzymując wciśnięty klawisz Ctrl. Warto tak zrobić bo opcja Cull Animation czasem za bardzo nam obcina klatki i niszczy przez to płynność animacji.

Po zmniejszeniu ilości klatek zmniejszymy teraz rozmiar klatek.

Aby zmniejszyć rozmiar klatek zaznaczamy je wszystkie i w górnym menu klikamy na Animation i wybieramy Resize Animation czyli Shift+S

gggry1.th.gif

Gdy wymiar klatek jest nie symetryczny możemy wykadrować animację przed jej ostatecznym zmniejszeniem korzystając z opcji Crop cropbv3.gif

Przed wykadrowaniem należy zaznaczyć wszystkie ramki Ctrl+A. Jeśli chcemy zachować symetrię czyli aby szerokość i wysokość była taka sama ( kwadrat ) to kadrując musimy patrzeć na dolny lewy róg ramki programu gdzie pokazywany jest na bieżąco aktualny zaznaczony rozmiar.

crop1vy5.gif

Aby zatwierdzić operację kadrowania można kliknąć na przycisk Crop lub kliknąć dwa razy na środek kadrowanego elementu.

Jeśli nie chcemy zachowywać symetrii możemy zostawić klatki w oryginalnym rozmiarze i dokonać zmniejszenia ich w takiej postaci jakiej są.

Więc można powiedzieć że animacja jest gotowa lecz na pewno bardzo szybko się porusza po zmniejszeniu ilości klatek więc dla tego zaznaczamy wszystkie klaki Ctrl+A a następnie klikając w menu Animation i na Frame Properties ewentualnie skrót klawiszowy Alt+Enter i zwiększamy czas wyświetlania klatek.

Ustawiając czas na 0 przy co najmniej 10 klatkach animacja w programie wyświetla się bardzo szybko lesz gdy umieścimy ją w przeglądarce będzie wyświetlana w zwolnionym tempie.

Animację w takiej postaci można zapisać lub ewentualnie poddać ją różnym efektom klikając w menu na Effects

werwq5.png

Aby animacja miała jako taką płynność możemy skopiować klatki zaczynając od 2 i kończąc na przedostatniej klatce po skopiowaniu zaznaczamy klikając na ostatnią klatkę i wciskamy Ctrl+Shift+L a następnie w menu klikamy na Animation i wybieramy Reverse Frames (skrót klawiszowy Shift+R). Dzięki temu odwrócimy kolejność wyświetlanych klatek 1,2,3...8,9,10 na ...10,9,8... 3,2,1. Po wykonaniu takiej operacji zwiększyła nam się ilość klatek więc zaznaczamy je wszystkie Ctrl+A a następnie odznaczamy trzymając wciśnięty klawisz Ctrl klatkę środkową i pierwszą po czym w menu Animation wybieramy opcję Cull Animation.

Teraz wystarczy tylko ustawić czas wyświetlania animacji środkowej klatce można przypisać jej dłuższy czas wyświetlania.

Gdy już nasza animacja po części jest gotowa możemy ją zapisać na dysku klikając w menu File-Save as. Plik można zapisać w paru typach plików nas interesuje format .gif

Plik możemy zoptymalizować klikając w menu na File-Optymization Wizard.

Zapisany plik uruchamiamy w Adobe ImageReady CS klikając w meny na File-Open.

Pojawi nam się okno Animation klikamy na pierwszą klatkę po czym wciskamy Ctrl+Shift+N i OK. teraz z paska narzędzi wybieramy Paint Bucket Tool (G)

i wybierając dowolny kolor klikamy na okno Oryginal.

Teraz przechodzimy do okna Layers i prawym przyciskiem myszki klikamy na pierwszą klatkę i wybieramy Layers Style i na Blending Options.

Teraz suwak Fill Opacity: dajemy na 0. Zaznaczamy styl Stroke i ustawiamy obramowanie klatek i OK.

Możemy teraz do animacji dodać jakiś tekst. Użyłem czcionki 04b_08 ta sama co jest używana do userbarów.

Gotową animacje możemy podać optymalizacji. Klikamy na zakładkę Optimized Teraz w Menu klikamy na Windows i uruchamiamy okno Optimize w którym możemy zmniejszyć ilość kolorów w palecie itp.

Gdy już ustawimy sobie optymalnie pasujące nam ustawienia optymalizacji możemy zapisać gotową animację klikając w menu na File- Save Optimized as (Ctrl+Shift+Alt+S)

Teraz juz zostanie nam tylko skompresowanie animacji w programie Ulead GIF Animator 5

A oto link do moich animacji które robiłem tym sposobem opisanym po wyżej :slight_smile:

Galeria