[tutorial photoshop] Cyfrowa tekstura "zerojedynkowa"

Witajcie!

Po długiej forumowej abstynencji postanowiłem wrócić do tworzenia tutoriali dla forumowiczów. Starsi userzy mnie pewnie pamiętają, a młodych witam serdecznie. :slight_smile: Przejdźmy zatem do rzeczy.

Zrobimy dziś teksturę w oparciu o dosyć popularny (szczególnie od premiery Matrixa :wink: ) motyw - binarny wzór. Chyba nie ma dziś osoby, która nie widziała jeszcze zerojedynkowej grafiki w tle jakiejś strony internetowej, reklamy lub artykułu w gazecie.

11efekt.jpg

Krok 1.

Na samym początku musimy stworzyć sobie odpowiednie patterny (wzorki). W tym celu tworzymy nowy dokument o wielkości 17x17 px, po czym wypełniamy go kolorem czarnym. Następnie na nowej warstwie tworzymy zieloną (tu: #32ed00) cyfrę zero. W moim przykładzie użyłem do tego celu czcionki o nazwie LcdD. W powiększeniu powinno to wyglądać mniej więcej tak:

303gujb.jpg

Krok 2.

Czegoś tu jednak brakuje - grafika wydaje się być “łysa”. Dodajmy więc prosty efekt: rozmycie. Za pomocą kombinacji klawiszy Ctrl+J skopiujmy warstwę z cyfrą, po czym zmieńmy kolor tekstu na nieco ciemniejszy (np. #26b200). Kolejnym krokiem jest zastosowanie rozmycia - wybieramy z menu kolejno Filter - Blur - Motion Blur. W nowootwartym oknie wpisujemy parametry takie, jak poniżej:

b3v18j.jpg

Po zastosowaniu filtra naszym oczom powinien ukazać się taki efekt:

55227886.jpg

Nie wiem, jak Wy, ale ja stwierdziłem, że rozmycie jest za mało widoczne. Skopiowałem więc warstwę z rozmyciem dwa razy, a następnie w oknie “Layers” zmieniłem widoczność pierwszej warstwy na 50%.

61145691.jpg

(tak, wiem, że brakuje tu jednej warstwy, niedopatrzenie :wink: ). Po tej operacji warstwę tekstową (ta, na której nasza cyfra ma jaśniejszy kolor :wink: ) przesuwamy na sam wierzch (klikamy nazwę warstwy w oknie layers i - trzymając wciśnięty klawisz myszy - przesuwamy ją nad pozostałe).

Krok 3.

Czas, aby utworzyć wzorek. Naciskamy klawisze Ctrl+A, co zaowocuje zaznaczeniem całego obszaru roboczego. Zaznaczenie pokazuje programowi, którą część grafiki wykorzystamy jako pattern. Ponieważ pracujemy na kilku warstwach, musimy “spłaszczyć” obrazek do tylko jednej. W tym celu klikamy prawym przyciskiem myszy na nazwę jednej z warstw w oknie Layers, po czym wybieramy opcję Flatten Image. Gdybyśmy tego nie zrobili, Photoshop utworzyłby wzorek tylko z tej warstwy, na której aktualnie się znajdowaliśmy. Wybieramy teraz z menu Edit pozycję Define Pattern. Nazwę wybieramy sami. :wink:

Krok 4.

Powtarzamy kroki od 1 do 3, ale tym razem używamy cyfry 1. W ten sposób otrzymamy dwa wzorki: 12823437.jpg

Temat został dodany do listy tutoriali umieszczonej w temacie Poradnik Grafika Komputerowego i zgodnie z zasadami określonymi w TYM temacie zostaje zamknięty a “posty komentujące” usunięte.