Unity 3d joystick obsługujący przycisk

cześć jak zrobić żeby w unity uzyskać taki efekt jak na konsolach że jak przesunę oś joysticka to zaznacza mi przycisk?

Nie napisales zbyt jasno o co CI chodzi ale os joysticka to też jest axis w Unity

http://docs.unity3d.com/ScriptReference/Input.GetAxis.html

wiec najpierw musisz sprawdzic nazwę tej osi

http://docs.unity3d.com/Manual/class-InputManager.html

i w skrypcie jesli jej wartosc przekroczy np. 0.5 to ma zostać aktywowany jakiś wirtualny przycisk

Tu masz przykład dla GetAxis

https://unity3d.com/learn/tutorials/modules/beginner/scripting/get-axis

ok dzięki skorzystam. a jak zrobić żeby jak np: gracz kliknie przycisk to stworzy przycisk obok?

Że co? Kliknie i pojawi się “coś” na ekranie? Możesz tworzyć nową Instantiate i wrzucać jakiś obiekt na scenę, a potem go w odpowiednim momencie usuwać.