Dobry…
W czasie pracy z kartami pamięci często zdarzają się problemy które w późniejszym czasie uniemożliwiają prawidłowe wylogowanie i wyłączenie komputera (trwające w nieskończoność zamykanie systemu). Ponieważ te problemy są niezależne od karty, czytnika czy portu USB do którego go podpinam, pogodziłem się z tym, że występują.
Gorsze są dla mnie ich następstwa, resety powodują utratę plików i sesji przeglądarki. Staram się to przewidywać, ale dzisiaj okazało się, że i takie jak mi się wydawało, już zapisane pliki po restarcie potrafią nie istnieć.
Wszystko jest na dyskach SSD, dlatego podejrzewam, że chodzi tu o jakieś buforowanie. Jeśli tak to czy można zmusić dysk lub system alby zapisywał pliki w momencie kiedy to robie, a nie dopiero podczas wyłączania komputera?
Menedżer urządzeń -> stacje dysków -> nazwa dysku
W ustawieniach odznacz Włącz buforowanie zapisu na tym urządzeniu.
Uwaga opcja ma negatywny wpływ na wydajność dysku, wyłączona na dysku systemowym może mieć negatywny wpływ na wydajność systemu.
Bardzo dziękuje. A czy w przypadku zapisu na dysku tradycyjnym, takie problem nie będzie występował?
To dotyczy wszystkich dysków.
Ja mam tak ale jesli awaryjnie wyłączasz komputer to odznacz wszystko.
Swoja drogą to cos w systemie jest nie halo.
Nastąpiło tu jakieś nieporozumienie, a rada sadaj72 jest kompletnie od czapy. Zapis nie następuje po wyłączeniu komputera tylko najczęściej w ciągu mikrosekund. To jest kompletnie bez znaczenia, wyłączenie tej opcji powoduje spory spadek wydajności i nie warto tego robić.
Opisz dokładnie na czym polega twój problem, bo osobiście nigdy nie spotkałem się z “utratą danych po resecie”.
Jeśli przeglądarka gubi sesję, to nie ma żadnego związku z resetem komputera. Po prostu sama przeglądarka zapisuje ją w momencie jej prawidłowego zamknięcia, ewentualnie co jakiś czas (ale nie non-stop). Jeśli ją ubijesz menadżerem zadań też pewnie nie zapisze. Nie ma to żadnego związku z konfiguracją dysku, SSD czy nie SSD, czy portu USB. Coś dzwoni, ale w złym kościele.
Ja tu nie widzę nieporozumienia.
Dane sa w buforze. Jeśli zdecydujesz sie wyłączyć komputer to to co w nim jest, jest zapisywane na dysk a potem komputer sie wyłącza. Ale tu mamy do czynienia z sytuacją że system sie zawiesza i nie można go normalnie wyłączyć a wtedy pozostaje hard reboot. W trakcie niego jest odcinanie napięcie. Tracisz wszystko co w ram a bufor to ram na dysku.
Jeśli tak sie dzieje to pozostaje wyłączyć bufor co przy obecnej szybkości ssd nie robi wielkiej róznicy. Wtedy zapisy na dysk beda trwały sukcesywnie do momentu aż system sie nie zawiesi.
Co do sesji przegladarki to przypominam ze gdy aplikacja jest uruchomiona to jak każda inna uruchomiona aplikacja jest ładowana do RAM. Twardy restart i co w RAM idzie do piachu. Sprawdz w menadżerze zadań
Przeczytaj jeszcze raz to co napisałem. Dane w buforze są normalnie tak krótko, że nie ma to żadnego praktycznego wpływu. Możliwość utraty danych jest mocno hipotetyczna, w bardzo niesprzyjających okolicznościach przy bardzo intensywnych operacjach dyskowych.
Godlike narzeka na nie zapisywanie się sesji przeglądarki. Nie ma to żadnego związku z rodzajem i konfiguracją dysku, a wynika jedynie z samego mechanizmu zapisywania tej sesji.
Przekopiuj kilka GB danych pomiędzy nośnikami z małą przepustowością i włączonym buforowaniem np. z karty pamięci na dysk. Jak zniknie pasek postępu kopiowania to odłącz ten nośnik i sprawdź ile się skopiowało
Ja dlatego też obstawiam problemy z buforem wynikające, albo z błędów w ram, albo sypiącym się dyskiem twardym (problem z odmontowaniem dysku, problem z zamknięciem systemu, problem zapisem sesji etc.).
Ty nie rozumiesz jak działa bufor dysku i jakiej wielkości może być na SSD.
Nie rozumiesz tez ze to jak długo dane w buforze sa przechowywane a moga być dowolnie długo zależy wyłącznie od producenta ssd. Krótko to sa tylko wtedy gdy ilośc zapisu jest większa niż wielkośc bufora
Przeczytaj tez uwaznie post autora ponieważ jest w nim wyraznie napisane kiedy następuje utrata danych.
Dowiedz się na czym polega hard reboot. No i przy okazji jak działa komputer, fizycznie.
P.S. Polecenie zamknięcia systemu nie działa poniewaz procesor zawiesił sie na jakiejś operacji gdzie zajmuje mu to 100% w zwiazku z tym nie jest wstanie przekazać jakichkolwiek poleceń.
Kontroler nie dostake polecenia dotyczacego opróznienia bufora, dane sa tracone.
To co w sprzetowym Ram istnieje tez nie zostaje zapisane na dysk bo system nie działa
Fizyczny bufor dysku (będący jego częścią) i bufor w systemie to dwie różne rzeczy.
Co do tych sesji przeglądarki to nie wyraziłem się jasno, przewidując reset, je też zapisuje, a po ponownym uruchomieniu efekt był jak z resztą plików.
Raport z CrystalDiskInfo sugeruje chyba jakieś problemy, ale akurat z dyskiem tradycyjnym który traktuje jako magazyn, a nie z którymś z używanych bardziej SSD.
A tak wracając do problemów z kartami SD to mam trochę wątpliwości czy jest to problem tego akurat komputera, bo i drugi zupełnie inny starszy komp i laptop ze swoim czytnikiem, również miewają podobne problemy z ich obsługą. Czytników także trochę przerobiłem, podejrzewając, że to one są kiepskiej jakości, ale ogólnie ich zmiana raczej nic nie poprawia.
Wrzuć te raporty smart, może będzie coś w nich widać.
Zrób skanowanie błędów w systemie plików https://support.microsoft.com/pl-pl/topic/sprawdzanie-dysku-twardego-w-poszukiwaniu-błędów-w-systemie-windows-7-ddeb9e4b-6777-b2bd-4507-9259dba1a495
Czy przed wyciągnięciem pendrive/karty pamięci wybierasz opcję bezpiecznego wysuwania sprzętu?
Czy wykonałeś już test pamięci RAM?
Bufor czyli cache w systemie Windows 10 nie jest jeden lecz jest ich sporo. A fizyczny bufor dysku jak i fizyczny bufor magazynu a bufory systemu to całkowicie rozdzielne rzeczy.
Bufor dysku to kość RAM kontrolera. Bufor magazynu czyli wszystkich dysków to kość (kości) RAM wpięte w mobo. A bufory systemu win 10 to np. foldery local temp cache, temp cache, prefetch cache, update, store , dns. Nie mieszaj tych rzeczy. Cały czas jest mowa o buforze dysku.
Czym? Jeśli to wbudowane w przegladarke to ją przeinstaluj a jeśli to jakieś rozszerzenie to albo zmień albo przeinstaluj.
No i raporty.
Najprościej w wierszu poleceń(administrator) wpisać:
wmic diskdrive get model,name,serialnumber,status
Klik enter i otrzymasz informację czy z dyskami jest OK.
Jeśli chcesz dokładną informację to musisz wpisać:
wmic /namespace:\root\wmi path MSStorageDriver_FailurePredictStatus
Jak w wyniku będzie False to jest OK. Jeśli będzie TRUE i numer to znaczy że coś nie halo.
Tabela jest tu.
https://www.tenforums.com/tutorials/163843-how-check-drive-health-smart-status-windows-10-a.html#table
W ciągu nawet kilku minut.
Ale takie problemy sugerują również jakiś głębszy problem ze sprzętem lub systemem.