Witam. Przychodzę z takim zapytaniem. Długi czas nie grałem w gry, lecz ostatnio zbudowałem mocniejszy PC, który pozwala pograć w najnowsze tytuły. Mam jednak stary monitor 60Hz i pojawia się pewien problem.
Powiedzmy, że mam grę w której mam 120-160 fps, bez wł. generatora klatek. Jednak skoro mam monitor 60Hz chętnie włączyłbym V-Sync, bo róznicy płynności i tak nie widać, a sprzęt nie chodziłby na pełnej parze. Jednak gdy włącze V-Sync myszka w grze staje się taka jakby " zamulona " ospała, ciężko wycelować nawet we wroga. Zauważyłem taki efekt w Stalkerze 2 i The Last Of Us, gdy tylko wyłącze V-Sync myszka staje się responsywna. O co to dokładnie z tym chodzi ?
Tak działa V-sync i nic z tym nie zrobisz. Zawsze będzie wprowadzał on większe lub mniejsze opóźnienia w ruchu. To samo tyczy się G-synca. Niektórzy mówią, że włączenie potrójnego buforowania (triple buffering) zmniejsza/niweluje opóźnienie, ale nie każda gra to oferuje. Ja osobiście nie zauważyłem by to coś poprawiało.
Ograniczaj klatki w inny sposób:
-w samej grze za pomocą opcji lub komendy
-za pomocą panelu sterowania karty graficznej
-używając RivaTuner/MSI Afterburner
To, że twój monitor jest tylko 60-hercowy, nie znaczy, że musisz ograniczać klatki/s do 60. Różnicy może i nie zobaczysz, ale odczujesz, zwłaszcza przy bardzo szybkich ruchach myszą.
Aż tak źle nie jest po prostu więcej mi nie potrzebne uwazam ze 60 fps spokojnie styka, zawsze uzywalem v sync i nie czulem roznicy na myszce na statszych tytulach.
Poczytalem że w przypadku nie ograniczenia fps sa tak te zwane darcia obrazu. Moj monitor obsluguje freesync czy to zadziala na karcie nvidia ?
Wiesz co, co do monitora to wystarczy poruszać kursorem na pulpicie po ekranie 120 Hz-owym, żeby się przekonać, że 60 jest słabe. To podobnie jak przesiadka z HDD na SSD. Kiedyś co poniektórzy się zapierali rękami i nogami przed SSD bo „HDD wystarczy”
Z fps’ami w grach efekt jest ten sam. Jak spróbujesz raz to więcej już nie będziesz chciał wracać
W sumie zaciekawił mnie temat i rozważę kupno monitora. Jak to wyglada gdy monitor bede mial np 144Hz a w grze bede mial 100 fps czy wtedy obrwz będzie rwał ?
Co do do tej plynnosci to faktycznie zwracam honor. Mam Samsunga S23 i jest kolosalna roznica miedzy 120 a 60 Hz
Mam monitor 144Hz i rozdzielczość 3440x1440 w mało którym tytule udaje mi się osiągnąć fps na poziomie 144. Częściej miedzy 60 a 100. Nie zauważałem żadnego zrywania obrazu. Wszystko działa świetnie.
Pojawi mi się ta funkcja po podłączeniu karty po displayporcie ? Teraz mam połączenie przez HDMI i nie mam w ogóle tej zakładki " konfigurowanie funkcji G-SYNC "
Powinna (wszystko powinno być w papierach dołączonych do monitora. U mnie bodajże wymagane było dodatkowo, by kabel spierał DisplayPort 1.4 (jak pisałem wszystko można sprawdzić w instrukcji))- choć nie wszystkie monitory potrafią wspierać karty nVidia. Gdy masz możliwość podłączyć monitor pod PC to zawsze wybieraj DisplayPort!
Wejdź do „Zarzązanie ustawieniami 3D” i w menu „Synchronizacja pionowa” wybierz tryb Adaptacyjny. Powinno działać. Jeśli nie, to faktycznie potrzebny jest kabel DP.
Kupiłem kabel Displayport 1.4, od razu w ustawieniach Nvidii pojawiła się opcja jak na screenie i generalnie wszystko śmiga jak powinno. Dzięki za pomoc
No i coś się sknociło. O ile w grach jest wszystko ok to np Youtube stracił na płynności filmów. Znam niektóre filmiki na pamięć i wyraźnie widać, że są mniej płynne co się mogło stać ?