kubex26
(Kubex26)
23 Kwiecień 2006 08:14
#1
Kupel mi wczoraj mówił że można z pamięci ram pociągnąc troche MB do karty Graficznej. Czy w przypadku mojej starej płyty głownej na chipsecie I440BX 256 Mb sdram i procesorze celeron 366@458mhz jest to możliwe.Moja karta graficzna to NVIDIA RIVA TNT2 Model 64/Model 64 Pro . Jak możecie to podajcie nazwe programu którym można podzielić pamieć.
daniel10
(Danielderen)
23 Kwiecień 2006 08:17
#2
ale chyba tylko jak masz grafikę zintegrowaną
JNJN
(JNJN)
23 Kwiecień 2006 08:21
#3
Możesz przydzielać ileś MB ramu karcie grafiki z pamięci stałej tylko w przypadku posiadania i używania karty grafiki zintegrowanej na płycie głównej.
wigrus
(Wigrus1)
23 Kwiecień 2006 08:51
#4
jak i kart z technologią Turbo cache i hyper memory
JNJN
(JNJN)
23 Kwiecień 2006 09:28
#5
W tym wypadku w biosie nie przydzielasz dodatkowej pamięci karcie grafiki, GPU i oprogramowanie karty się tym zajmuje.
robrock
(Robloz)
23 Kwiecień 2006 09:57
#6
AGP Aperture Size
Dostępne wartości: 4/6/16/32/64/128/256
Odpowiada za udostępnianie pamięci operacyjnej dla karty gra-
ficznej AGP na potrzeby teksturowania itp. Można ustawić para-
metry wielkości przydzielonej pamięci; pamięć ta jest przydzielana
z zasobów RAM, bez odejmowania ich od sumy pamięci zain-
stalowanej w komputerze. Gdy zaistnieje taka potrzeba, jest ona
wykorzystywana dynamicznie. Najlepsze parametry można osią-
gnąć w wyniku ustawienia wielkości w zakresie od 64 MB do
128 MB. Pamiętaj, że opcja ta dotyczy jedynie kart AGP. Obecnie
wszystkie nowoczesne karty graficzne AGP korzystają z tej opcji,
jednak niegdyś można było spotkać takie karty AGP, które nie
potrafiły skorzystać z oferowanych przez nią możliwości.
żródło: “BIOS leksykon kieszonkowy”- Andrzej Pyrchla
JNJN
(JNJN)
23 Kwiecień 2006 10:11
#7
robrock:
AGP Aperture Size Dostępne wartości: 4/6/16/32/64/128/256 Odpowiada za udostępnianie pamięci operacyjnej dla karty gra- ficznej AGP na potrzeby teksturowania itp. Można ustawić para- metry wielkości przydzielonej pamięci; pamięć ta jest przydzielana z zasobów RAM, bez odejmowania ich od sumy pamięci zain- stalowanej w komputerze. Gdy zaistnieje taka potrzeba, jest ona wykorzystywana dynamicznie. Najlepsze parametry można osią- gnąć w wyniku ustawienia wielkości w zakresie od 64 MB do 128 MB. Pamiętaj, że opcja ta dotyczy jedynie kart AGP. Obecnie wszystkie nowoczesne karty graficzne AGP korzystają z tej opcji, jednak niegdyś można było spotkać takie karty AGP, które nie potrafiły skorzystać z oferowanych przez nią możliwości. żródło: “BIOS leksykon kieszonkowy”- Andrzej Pyrchla
Mówimy o czym innym - o przydziale sztywnym przez bios ilości pamięci stałej dla karty grafiki - czyli jak masz zainstalowane 64 MB pamięci stałej w kompie i masz kartę zintegrowaną i przydzielisz jej w biosie 8 MB - to komp ma tylko 56 MB do wykorzystania i tyle pokazuje.
AGP Aperture Size (MB) Opcje: 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256 Opcja ta wybiera rozmiar szczeliny AGP. Szczelina jest częścią zakresu adresowego PCI poświęconego na przestrzeń adresową pamięci graficznej. Główne cykle, które trafiają w zakres szczeliny są przekazywane do AGP bez potrzeby translacji. Rozmiar szczeliny określa również ilość systemowego RAM-u, który może być przydzielony karcie graficznej do przechowywania tekstur. Wielkość szczeliny AGP określa formuła: maksimum nadającej się do wykorzystania pamięci AGP x 2 plus 12MB. Oznacza to, że nadająca się do wykorzystania ilość pamięci AGP jest mniejsza niż połowa wielkości szczeliny AGP. Dzieje się tak dlatego, że system potrzebuje pamięci AGP (nie cachowanej) plus równą ilość łącznego obszaru pamięci i dodatkowych 12MB do wirtualnego adresowania. Jest to przestrzeń adresowa, a nie użyta fizyczna pamięć. Pamięć fizyczna jest alokowana i zwalniana stosownie do zapotrzebowania tylko wtedy, gdy Direct3D dokonuje wywołania “create non-local surface”. Win95 (z VGARTD.VXD) i Win98 używają “efektu wodospadu”. Powierzchnie są tworzone najpierw w pamięci lokalnej. Gdy pamięć ta się zapełni tworzenie powierzchni rozszerza się na pamięć AGP, a potem na pamięć systemową. A więc wykorzystanie pamięci jest automatycznie optymalizowane dla każdej aplikacji. AGP i pamięć systemowa nie są używane o ile nie jest to absolutnie konieczne. Wielu zalecało ustawienie AGP Aperture Size na połowę RAM-u w systemie. Jednak jest to błąd z tej samej przyczyny, dla której wielkość pliku wymiany nie powinna być równa 1/4 RAM-u w systemie. Tak jak w przypadku wielkości pliku wymiany, wymagana wielkość szczeliny AGP będzie malałą wraz ze wzrostem ilości pamięci karty graficznej. Przyczyną jest to, że większość tekstur będzie przechowywana przez samą kartę graficzną. A więc karta graficzna z 32MB RAM-u lub więcej będzie wymagała mniejszej szczeliny niż karta z mniejszą ilością RAM-u. Jeżeli twoja karta ma bardzo niewiele pamięci graficznej powinieneś ustawić szczelinę AGP tak dużą, jak się da, nawet na połowę RAM-u w systemie. W przypadku kart z większą pamięcią graficzną nie powinieneś ustawiać szczeliny na połowę RAM-u w systemie. Zwróć uwagę, że rozmiar szczeliny nie koresponduje z wydajnością, a więc zwiększanie jej do olbrzymich rozmiarów nie poprawia wydajności. Pomimo to zalecane jest utrzymanie szczeliny AGP na poziomie około 64 do 128MB. Czemu zalecane jest ustawienie tak dużej szczeliny pomimo to, że większość kart graficznych ma obecnie dużo pamięci? Czy nie powinno się jej ustawić na absolutne minimum, aby zaoszczędzić systemowy RAM? Rzecz w tym, że wiele kart graficznych wymaga co najmniej 16MB szczeliny AGP do prawidłowego działania. Przyczyną jest prawdopodobnie to, że wirtualna przestrzeń adresowa już ma rozmiar 12MB! Na dodatek wiele programów ma wymagania co do minimalnej wielkości szczeliny AGP, które przeważnie nie są sprecyzowane. A niektóre używają tylu tekstur, że pamięć AGP jest potrzebna nawet w przypadku kart z bardzo dużą ilością pamięci graficznej (32MB). A jeżeli pamiętasz formułę podaną powyżej ilość potrzebnej pamięci AGP jest ponad dwukrotnie większa niż wymagana przestrzeń do przechowywania tekstur. A więc jeśli potrzebne jest dodatkowe 15MB pamięci do przechowywania tekstur, wówczas używane są 42MB systemowego RAM-u. Ma zatem sens ustawienie dużej szczeliny AGP, aby spełnić wymagania wszelkiego software’u. Zwróć uwagę, że wielkość szczeliny AGP nie pozwoli ci zaoszczędzić ani trochę RAM-u. Tak jak i wcześniej, tym co robi wielkość szczeliny AGP jest ograniczenie RAM-u, który magistrala AGP może zająć, gdy jest on jej potrzebny. Nie jest on używany, o ile nie jest to absolutnie koniecznie. A więc ustawienie szczeliny na 64MB nie oznacza, że 64MB twojego RAM-u będą używane jako pamięć AGP. Ograniczy to tylko maksymalną ilość RAM-u, który może zostać wykorzystany przez magistralę AGP do 64MB (faktyczna nadająca się do użycia pamięć AGP to tylko 26MB). O ile zwiększenie szczeliny AGP ponad 128MB nie będzie miało tak naprawdę negatywnego wpływu na wydajność, najlepiej byłoby i tak utrzymać szczelinę na poziomie 64-128MB, aby tablica GART nie stała się zbyt duża. Ponieważ ilość RAM-u na kartach zwiększa się, a kompresja tekstur jest coraz bardziej powszednią sprawą, mniejsza jest potrzeba by zwiększać szczelinę AGP ponad 64MB. A więc zalecane jest ustawienie AGP Aperture Size na 64MB albo maksymalnie na 128MB.
Cytat z:
Stąd