Wieszanie się komputera - "usługi i aplikacja Kontroler" i "WMI Provider" nadużywa procesor

Dzień dobry,

Dwa dni temu zauważyłam, że komputer zaczął się mocno zacinać - szczególnie jest to widoczne podczas oglądania czegoś przez przeglądarkę (zmiana przeglądarki nie przyniosła efektu), ale rónież podczas standardowego użycia przeglądarki.
Zauważyłam, że w momencie zacinania „usługi i aplikacja Kontroler” i „WMI Provider” zużywają prawie cały procesor i dochodzi do 100%. Gdy nic nie jest włączone są na poziomie 12-18%.

Co próbowałam zrobić na własną rękę:

  • przeskanowanie Malwarebytes - brak zagrożeń
  • użycie Cleanera - bez zmian
  • próba uruchomienia rozwiązywania problemów z wydajnością systemu - błąd

Raporty:
Addition_31-08-2022 09.29.27.txt (35,1 KB)
FRST_31-08-2022 09.29.27.txt (29 KB)

Dziękuję

Cześć

Nie widzę infekcji.
Problem, który doświadczasz jest spowodowany aplikacją Dell Support Assist oraz Windows Update, który się aktualizuje w tle, jak i pakiet Office.
Sprawdź czy nie masz w ustawieniach tej aplikacji klikając na ikonę trybu.
Powinno być odznaczone.
Tak jak u mnie:

Oraz rozwiń i odznacz

Chciałbym dodać, masz starą wersję systemu, uaktualnij do 21H2.
Możesz spróbować również ponownie zainstalować wcześniej odinstalowanego Support Assist ze strony Dell , to powinno pomóc.
Spróbuj zainstalować jeszcze o ile nie masz w BIOSie apkę Dell Power Manager, to pozwoli ustawić odpowiednią wydajność.
Pozdrawiam
Krzysztof

1 polubienie

Dziękuję!

Czy mogę prosić o wskazówkę, gdzie znajdę funkcje ze screena?
Niestety nie mogę namierzyć.
Kiedy wchodzę w ustawienia Windows Update mam szary ekran i napis „pobierz aplikacje Sprawdzanie kondycji komputera”. Czy to to?

Witajcie

Kolega @krzysztoft1 słusznie zwrócił uwagę na możliwe problemy wskazanych aplikacji

W pliku Addition są również problemy z dostępem do niektórych usług

@bryg Czy opisane przez Ciebie problemy występują również po zalogowaniu innych użytkowników?

Zrób skan programem FSS - Farbar Service Scanner
Zaznacz jak na obrazku i zrób skan, wstaw plik wynikowy do wglądu
image

Po sprawdzeniu pliku wynikowego, zdecydujemy co dalej

Pozdrawiam serdecznie
Juliusz

Używamy tylko jednego konta, ale faktycznie wchodząc na inne (brak własnych plików, tylko default) nie widzę tego problemu.

Skan FSS: FSS.txt (2,6 KB)

1 polubienie

Na innym koncie nie widać problemu gdyż prawdopodobnie Support Assist OS Recovery nie utworzył jeszcze punktów przywracania. (tworzone są podczas obciążenia komputera)
Możesz spróbować wyłączyć to narzędzie. Znajdziesz go w Panelu Sterowania.

Punkty przywracania w Windows w Dell są wyłączone i zostały zastąpione tym narzędziem.
Co do aplikacji, wymienione ustawienia pokazałem na zrzucie.

1 polubienie

Dziękuję

Usługi zabezpieczeń nie są uszkodzone

O ile jeszcze nie skorzystałeś z opcji przywracania, aby sprawdzić czy powrót do jednego z zapisanych Punktów przywracania naprawi problem, to jest jeszcze inna opcja

Należy naprawić dostęp do usług

Przed przystąpieniem do pracy z programem, utwórz nowy Punkt przywracania

  1. W polu wyszukiwania na pasku zadań wpisz frazę Utwórz punkt przywracania i wybierz ją z listy wyników.
  2. Na karcie Właściwości systemu w sekcji Ochrona systemu wybierz pozycję Utwórz
  3. Wprowadź opis punktu przywracania, a następnie wybierz kolejno pozycje Utwórz > OK.

Jak będziesz miał zrobiony Punkt przywracania, przejdź do kolejnych poleceń

Pobierz wersję portable, rozpakuj do dowolnego katalogu i uruchom plik Repair_Windows.exe z uprawnieniami administratora (prawy klik na pliku)

Następnie po kolei (pierwsze uruchomienie) klikasz

  1. Ekran regulaminu - I agree
  2. Ekran programu - Jump to repairs
  3. Ekran programu - Open repairs
  4. Pojawi się ostrzeżenie - I understand the risk (Close this warrinig)
  5. Odznaczasz wszystkie All repairs
  6. Zaznaczasz tylko 03, 05, 14, 25, 26
  7. Klikasz Start repairs

Po restarcie zrób nowy skan FRST i wstaw świeże pliki do wglądu, napisz, czy zauważyłeś poprawę

Pozdrawiam serdecznie
Juliusz

1 polubienie

Nie wchodzę w metodykę naprawy. Zasugeruje jedynie by sprawdzić który/e proces/y zmusza/ją do intensywnej pracy WMI Prowider. Taka informacja moze być przydatna.
Opis ponizej.

1 polubienie

Dziękuję,
więc po kolei.

Krzysztoft1 niestety nie mogę znaleźć tego OS recovery. Ani przez wyszukiwanie, ani ręcznie (być może szukam w złych miejscach). W ustawieniach SuportAssist odznaczyłam wszystkie wskazane przez Ciebie opcje.

@Yakii w pierwszym punkcie podanego przez Ciebie rozwiązania wyskakuje mi „odmowa dostępu”.
Jak na screenie: odmowa dostępu

@iJuliusz niestety nie naprawiło to problemu. Nowy raport:
FRST_01-09-2022 21.51.02.txt (31,5 KB)

1 polubienie

Dziękuję
Wklej jeszcze Addition

Tu nie chodzi o zatrzymanie tej usługi ale o jej zrestartowanie. Mimo to jesli brak dostępu to trzeba robic następne kroki.
Te następne dotyczą wyłacznie znalezienia procesu który tak mocno obciaza WMI poprzez wyszukanie ich ID w Podgladzie zdarzeń. To nie naprawi niczego a jedynie da informację co było ich przyczyną.

Witajcie!

Na kilku forach obserwuję podobną sytuację.
Spróbuj całkowicie odinstalować Dell Support Assist. :slight_smile:

Cześć @soo
Tylko że Support Assist może automatycznie uaktualniać sterowniki i BIOS do komputera.
Jeśli będą one nie aktualne, system będzie podatny na zagrożenia.

Sterowniki jak trzeba będzie, uaktualni system. Bios mozna samemu o ile to konieczne.
W Podgladzie zdarzeń sa wpisy o problemie z Dell Data Vault Processor.
Bez sprawdzenia (link w moim post) jakie procesy powodują obciążenie CPU tyle wiadomo ze niewiele wiadomo.
P.S. Jestem zwolennikiem wywalania rozmaitego rodzaju zewnętrznych „asystentów” dodawanych przez firmy.

Dziękuję Wam bardzo za zaangażowanie.

@iJuliusz aktualizacja jest taka, że po dłuższym użytkowaniu innego konta zaczęło się również zacinać.
Wklejam Addition: Addition_01-09-2022 21.51.02.txt (34,4 KB)

@soo nie miałam SupportAssist zainstalowanego, zrobiłam to dopiero po tutejszych wskazówkach, także moim zdaniem nie ma wpływu na problem.

@Yakii ten bład wyskakiwał przy resetowaniu, ale faktycznie nie jest to istotne. Błędów WMI mam ok 800, wiele numerów nie jestem w stanie znaleźć w menadżerze. Te które ciągle istnieją to:
12108 - CCleaner.exe
11856 - Dell.TechHub.Instrumental.SubAgent.exe (powtarza się zdecydowanie najczęściej)
6840 - DDVDataCollector.exe

Tak jak wspomniałam pozostałych numerów nie ma, ale okoliczne to chrome.exe i svchost.exe (nie wiem czy to ma znaczenie)

Czyli wiekszośc Dell-a. Jak nie było asystenta to byc moze Dell Data Vault. Poszukaj.

Dziękuję

Proponuję pobranie najnowszego obrazu Windows 10 za pomocą MediaCreationTool
i zrobienie nakładki na istniejący system
Nie utracisz danych

Przygotuj sobie pendrive do zapisania obrazu
Zawsze zalecam dla bezpieczeństwa skopiowanie ważnych danych na inny dysk
Przed przystąpieniem do pracy, warto również

  • odinstalować nieużywane programy
  • oczyścić dysk systemowy, aby pozbyć się niepotrzebnych plików
  • oczyścić rejestr, np. CCleaner

Pisz, gdybyś miał problemy z wykonaniem poszczególnych poleceń
Umieścimy szczegółowe opisy

Pozdrawiam serdecznie
Juliusz

A nie lepiej skopiować dane a potem czysta instalacja z formatowaniem? Fakt trzeba poinstalowac programy ale dzieki temu nowy poczatek.

2 polubienia

Musiałaś mieć, widać było to w logach…

Sam pisałeś, żeby go zainstalować i faktycznie to zrobiłam. Jestem 100% pewna, że go nie było (nie wyszukiwało w programach, pobierałam instalke ze strony Dell)