Windows 10 i Brother DCP-J105 jako skaner

Przesiadłem się właśnie na nowy komputer z Windowsem 10 Home
Mam urządzenie wielofunkcyjne Brother DCP-J105 (drukarka + skaner), połączone do wi-fi. Komputer połączony jest kablem do routera , który rozsyła to wi-fi. Czyli jak dla mnie komputer i Brother DCP-J105 są w jednej sieci (były przynajmniej w Windows 7).

O ile jakoś udało mi się zmusić je do działania jako drukarka (Windows chyba sam zainstalował?) , to nie mogę go nijak przerobić na skaner.

Ze strony producenta (https://www.brother.pl/support/dcp-j105/downloads) ściągnąłem to z linku opisanego na Pełny sterownik i pakiet oprogramowania (Zalecany). Po jego uruchomieniu nie mogę go jednak w całości przejść bo urządzenie nie jest widoczne w sieci (choć jako drukarka po wi-fi działa ?). Jest tam propozycja połączenia kablem USB ale ja nie chcę kabla i nie mam go zresztą.

W ustawieniach drukarki i skanery - teraz mam widocznego Brother DCP-J105 jako drukarkę. Próba dodania nowego urządzenia (w drukarkach i skanerach lub Dodaj urządzenie Bluetooth lub inne) nic nie daje bo nic się nie znajduje.

Nie mam pomysłu co mogę jeszcze zrobić. Chciałbym jednak od czasu do czasu korzystać ze skanera.

Zainstalowałem ze sklepu Microsoftu coś nazwane “skanowanie” ale ono twierdzi żebym sobie skaner najpierw podłączył.

A wszytko działało z Windowsem 7 … i gdzie jest kurna grupa domowa …

I czemu po włożeniu kabla od internetu sieć nazwa się “Sieć 2”, gdzie jest"Sieć 1" (w Morele gdzie składano mi komputer?)

To czy urządzenia są w tej samej sieci czy nie zależy od tego czy się “widzą”, ale czy należą do tej samej podsieci IP. Jeśli nie, to niczego nie zeskanujesz na Brotherze. Jeśli się to udawało wcześniej, to nie ma się o co martwić, będzie udawać się też teraz, bo systyem nie ma tu nic do rzeczy.
Zacznijmy od tego, ze sterownik zainstalowany z Windowsa nie pozwoli ci niczego zeskanować. Tak to już jest z Brotherami.
Musisz znać IP swojej drukarki. Możesz go ustawić ręcznie (bodajże przycisk menu wybierasz sieć i tcp/ip), ale musisz wiedzieć do jakiej podsieci drukarka należy (np. 192.168.0.0/255.255.255.0 i nadać adres z tej podsieci np. 192.168.0.90). Możesz też poznać go drukując raport sieci na drukarce. Może to spowodować, że drukarce router kiedyś przyzna inny adres i wszystko trzeba bezie robić od początku.
Znając adres w instalatorze, wybierasz w którymś momencie “wpisz adres ręcznie” i wpisujesz adres. Powinno wtedy zainstalować drukarkę i oprogramowanie do skanowania.

Nie ma grupy domowej, bo to i tak nie działało jak powinno. Wielu użytkowników i tak źle to konfigurowało więc zostało uproszczone do “Sieć Publiczna” i “Sieć Prywatna”. Sieć prywatna to grupa domowa/firmowa czy jakakolwiek niepubliczna. Ta pierwsza mówi sama za siebie.

Co się tyczy samej drukarki.
Spróbuj postępować według instukcji stąd: https://support.brother.com/g/b/manualtop.aspx?c=as_ot&lang=en&prod=dcpj105_all

Z tego co się orientuje aby skanować z danego komputera musisz odpalić oprogramowanie do skanowania. Sama drukarka domyślnie skanuje po kablu do podłączonego urządzenia.
Windows ma co prawda wbudowane oprogramowanie do skanowania, ale nie wiem czy obsługuje po “fifirifi”. Nigdy nie sprawdzałem. Sam w firmie mam urządzenie wielofunkcyjne Brother i skanowanie odbywam po kablu do podłączonego komputera a stamtąd przenoszę ręcznie po sieci na dany komputer.

Przeprowadź jeszcze raz kreator konfiguracji sieci z menu drukarki. Po udanym połączeniu wydrukuje ci stronę potwierdzającą poprawność konfiguracji. Wtedy jeszcze raz włącz instalację z pobranego pliku (uruchom instalację jako administrator) Po poprawnym zainstalowaniu będziesz mógł skanować na dwa sposoby:

  1. Za pomocą zainstalowanego programu Brother Control Center
  2. Z menu drukarki wybierając nazwę komputera, na który chcemy skanować.

Więc tak. Niby cała instalacja poszła po ręcznym podaniu IP [192.168.1.220] (bez tego po dwukropku bo nie było miejsca by wpisać). Pojawiło się drugie urządzenie Brother DCP-J105 a program “skanowanie” widzi już skaner. Ale:

  1. drukarka druga Brother DCP-J105 nie drukuje strony testowej - nie ma żadnego komunikatu - mimo że zadanie drukowania znika. [jednocześnie to co wcześniej zainstalowałem - pierwsza Brother DCP-J105 -w ramach Windows drukuje po wifi]
  2. skaner zarówno w ramach programu “Skanowanie” jak i z program który się zainstalował “ControlCenter4” niby rusza z 1cm może 2 cm - czyli kontaktuje się przez wifi z drukarką ale zaraz pojawia się błąd i koniec skanowania jest. CC4 pokazuje błąd numer CC4-205-00000012

Tak błąd:
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2546744.html#gallery-2

Ten IP dobry podałem ? Wziąłem go z zainstalowanej przez Windowsa drukarki Brother DCP-J105 a konkretnie z pola właściowści - lokalizacja. Więc pewnie to jest do bani.

Mam wpisać raczej IP uzyskane z komendy IPCONFIG ? tj. IPv4 Adress ? czy też Subnet Mask ewentualnie Deafult Gateway ?
Ewentualnie jak uzyskać ten adres drukarki. Tylko odpowiedź jak dla amatora poproszę …

Wydruk konfiguracji drukarki … jak to zrobić?

No dobrze z drukarki odczytałem że IP to rzeczywiście 192.168.001.220. Tak podałem przy instalacji, więc czemu nie działa ?

Możesz wydrukować raport. Na drukarce: wciskasz menu wybierasz raporty i raport sieci. Może nie trzeba nic drukować i jest tam w menu stan lub informacje i tam trzeba wybrać tcp/ip czy coś w ten deseń. Nie pamiętam tak dokładnie menu Brothera. W każdym razie informacje o IP trzeba uzyskać bezpośrednio z drukarki.

Czy wcześniejszy adres jet poprawny też da się sprawdzić, bo pod tym adresem (192.168.1.220) w przeglądarce internetowej powinna być strona drukarki.

IP 192.168.1.220 odczytałem z drukarki właśnie
ale jak wpisze ten adres do przeglądarki to mam “404 Not Found”

adres komputera z IPCONFIG też w pierwszych trzech cyfrach jest identyczny, a różni się tylko czwarta cyfra.

To może akurat ta drukarka nie ma zarządzania przez stronę (albo trzeba dodać wcześniej https://).

uruchom na komputerze cmd i wpisz ipconfig.
skopiuj wszystko co ci wyświetliło.

Ethernet adapter Ethernet:

Connection-specific DNS Suffix . :
Link-local IPv6 Address . . . . ----
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.144
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1

konfiguracja wygląda ok. Nie ma wielu kart sieciowych. Sam nie wiem. W najgorszym wypadku problemem jest router. Są routery, które mają sieć WIFI na innym VLANie niż sieć po kablu i komunikacja między tymi sieciami jest niemożliwa.

Może należy uruchomić ponownie komputer…

Nie jestem pewien dlaczego nie działa. Możesz spróbować zrobić tak, skoro drukarka zainstalowana przez Windows drukuje, a ta ze sterownika nie:
na drukarce zainstalowanej przez Windows sprawdzasz port. Robi się to tak:
klikasz prawym przyciskiem myszy an drukarce, wybierasz zakładkę port.
Zapamiętujesz port i ustawiasz identyczny na drugiej drukarce w analogiczny sposób (wybierasz ten sam port z listy).

Ustawianie na sztywno IP przy sieci ustawionej (prawie na pewno) na dynamiczne przydzielanie adresów? :man_facepalming:
Może po prostu jakiś firewall antywirus albo inne ustrojstwo blokuje instalatorowi możliwość wykrycia urządzenia wielofunkcyjnego? Ja z żadna drukarka/skanerem brothera nie miałem problemu pod w10.

Tydzień temu dokładanie w tym miejscu stał inny komputer z Windowsem 7, był ten sam router {Asus RT-AC51U} i ta sama drukarka i wszystko działało.

Mam tylko zaporę systemową i nic więcej. Nawet dodatkowego programu antywirusowego nie instalowałem.

Próbowałeś zaktualizować oprogramowanie podkładowe drukarki (Narzędzie aktualizacji oprogramowania) albo użyć ich programu do rozwiązywania problemów z połączeniem (Pomoc w konfiguracji połączenia bezprzewodowego)

Nie próbowałem. Odinstalowałem. Jak będę miał chwilę czasu spróbuje ponownie. Ale rozważam też zakup kabla usb. W sumie sprzęt stoi na razie niedaleko od komputera.