Witam. Wczoraj na moim w miarę nowym komputerze (posiadam go od około 6 miesięcy) zauważyłem, że aplikacja do pobierania filmów z YT youtube-dl (obsługiwana przez wiersz poleceń) działa bardzo powoli, np. gdy wpiszę youtube-dl.exe --help, to muszę czekać około 5 minut, zanim pojawi się lista dostępnych komend. Początkowo myślałem że coś jest nie tak z dyskiem, ale w menedżerze zadań zauważyłem, że w trakcie oczekiwania na odpowiedź aplikacji wzrasta zużycie CPU przez proces MsMpEng.exe (Windows Defender) do ok. 25%. Pomaga dodanie pliku youtube-dl.exe do wyjątków, ale do tej pory wszystko było w porządku bez takiej konieczności. Aplikacja w najnowszej wersji.
Analogiczna sytuacja występuje, gdy wchodzę w Ustawieniach do menu Sieć i Internet > Zużycie danych > Szczegóły zużycia i przewijam listę do około połowy (wówczas aplikacja Ustawienia zawiesza się na około 15 sekund, a zużycie procesora przez proces MsMpEng.exe wzrasta, dodanie pliku youtube-dl.exe na białą listę niczego nie zmienia) oraz, gdy klikam prawym przyciskiem na plik youtube-dl.exe (ale tylko wtedy, gdy plik nie jest dodany do wyjątków).
Oto działania jakie wykonałem do tej pory, by naprawić ten problem:
chkdsk /f /r - nie wykryto problemów
sfc /scannow - nie wykryto problemów
Pełny skan programami Windows Defender / Malwarebytes Anti-Malware - nie wykryto problemów
Plik przeskanowałem na stronie Virustotal, ale żaden ze skanerów nie wykrył wirusa.
System to legalny Windows 10 Home, preinstalowany przez producenta sprzętu.
Co może powodować problem? Wydaje mi się, że wszystko zaczęło się od wczorajszej aktualizacji bazy wirusów.
Tak jak napisałem, wyłączenie Defendera naprawia te problemy, więc zrobiłem to i zainstalowałem Avirę. Ale do tej pory tych problemów nie było…
Napisałem już, że skanery z tej strony nie wykrywają żadnych wirusów. Poza tym wolę zostać przy youtube-dl - ta aplikacja ma znacznie większe możliwości niż dodatek do Firefoksa.
Samą aplikację usuwałem już dwukrotnie, pobierając w zamian nową wersję z oficjalnej strony - nie pomogło.
Dodam jeszcze, że wykonałem pełny skan antywirusem Avira, który nie wykrył żadnych zainfekowanych plików.
Windows Defender wyłączył się automatycznie wraz z instalacją Aviry. Filtrowanie https włączone.
Czy CCleaner mógł coś popsuć w systemie? Słyszałem dużo takich opinii, choć korzystam z tej aplikacji już od 7 lat i jeszcze nigdy nie miałem z nią problemów.
Tak jak napisałem w pierwszym poście: robiłem to, ale naprawiało to tylko problem z youtube-dl - problem z aplikacją Ustawienia wciąż pozostawał. Tak więc zainstalowałem Avirę i teraz jest w porządku, aczkolwiek wolałbym wiedzieć co ten problem powoduje.