ad 1. Tak. Systemy 64 emulują 32 bitowe funkcje. Z tym nie powinno być problemów, a różnice zauważalne.
ad 2. Teoretycznie tak. Dotyczy to jednak tylko programów napisanych na 64bit, niektóre aplikacje (np do renderingu) działają od kilkunastu do kilkudziesięciu procent szybciej.
ad 3. tak jak punkt wyżej.
Jeśli masz nowego kompa i chcesz korzystać w pełni z 64 bitów do pracy (grafika 2/3d, montaż video) bierz 64. Jeśli chcesz go używać do gier, 32 spokojnie wystarczy. Ilość pamięci nie ma znaczenia, włączenie obsługi większej ilości pamięci (PAE) to kwestia jednego kliknięcia.
Aplikacji mających swoje odpowiedniki 64bit ciągle jest niewiele.
Większość programów 32-bitowych będzie działać w 64-bitowym środowisku systemu Windows. Nie dotyczy to sterowników, które koniecznie muszą być 64-bitowe z uwagi na “zamknięcie” jądra systemowego i ograniczenie dostępu niepewnych źródeł kodu. Nie będą także działać aplikacje 16-bitowe.
Owszem jest, a żeby było zabawniej Intel wymyślił PAE jeszcze w zeszłym stuleciu. I świetnie się sprawdza nie tylko na Windowsach ale także na Linuxach i MacOs X
Ad.1 Tak, brat ma laptopa z systemem Windows 7 x64 i jak dotychczas nie miał żadnych problemów z instalacją i korzystaniem z aplikacji 32 - bitowych. Co innego sterowniki tu może być problem z wersjami 32 bitowymi.
Ad.2 W teorii tak, w praktyce nie mam porównania
Ponadto jak masz na pokładzie 4 GB RAM, lub więcej, lub planujesz jej zwiększenie do 4 lub powyżej, to tylko 64 bitowa edycja Windows 7, edycja 32 bitowa jest w stanie wykorzystać maksymalnie 3,5 GB RAM.
Nic dziwnego, w XP to nie działało w każdej wersji i buildzie. Tak naprawdę dopiero od Windows 2008 Serwer opcja działa jak należy. Pod linuxem została wbudowana w jądro także nie tak dawno temu.
Nie wiem jak to działa opcja PAE w Windows 2008 Server, bo nie korzystam z tej wersji, ale w systemach na desktopy, to lepszym na dzień dzisiejszy jeśli chodzi o wykorzystanie 4GB RAM, lub więcej, to lepszym rozwiązaniem jest Windows 7 x64. Praktycznie wszystkie procesory dzisiaj obsługują instrukcje 64-bitowe. No co z tego, że jest obecnie mało aplikacji napisanych w wersji x64, jak na razie to spora większość aplikacji 32 bitowych, działa bezproblemowo w systemie 64-bitowym.
Tak to prawda. Ale systemy 64 bit bardzo rzadko mają sterowniki do starszych podzespołów. Niektórych rzeczy po prostu nie odpalisz, czy to będzie karta muzyczna, czy skaner, czy jak w przypadku, który mnie najbardziej dotknął - wirtualna drukarka postscriptowa. Są też problemy z zabezpieczeniami do gier. Weź to też pod uwagę.
Tylko mi nie chodzi o to, czy programy pisane pod 32bity będą działały na x64 - bo będą działały - tylko o to, czy wolniej.
Przykład… Photoshop CS3 x86 - czy będzie na win7 x64 działał tak samo szybko jak na win7 x32? Bo większość aplikacji mam pod x32 i nie chciałbym aby po zmianie systemu zaczęły działać wolniej.
Wiem, że są nowsze ale PS’a wykorzystuję komercyjnie - puki co CS3 ma wszystko czego potrzebuję - nie opłaca mi się przechodzić na nowsze wersje. Mam wersję 32 bitową - tak samo Adobe Flash, Adobe Illustrator, Adobe Dreamweaver; nie chciałbym, aby po kupnie nowego systemu okazało się, że programy chodzą wolniej. Jeśli będą chodziły identycznie to OK.
Odnośnie programów: Adobe After Effects z serii CS5 wymaga Windows 7* z systemem 64 bit. Więc jeśli chcesz używać AE, to musisz mieć 64x system lub… zainstalować starszą wersję AE (CS4 działa na 32x Win7).
Drobny szczegół, ale jeśli używasz/będziesz używać After Effects, to robi różnicę.
Generalnie wydaje mi się, że programy z pakietu Adobe uruchamiają się 2-3 szybciej na Win 64x, ale bardzo możliwe że podziękowania powinnam skierować do znacznie szybszego procesora na nowym komputerze.