Włączanie SLI na MOBO nieobsługujących SLI

Jakiś czas temu AMD oraz NVIDIA zawarły umowę, dzięki której technologia SLI będzie także dostępna na chipsetach AMD 990FX, 990X oraz 970 (wcześniej tylko Intel miał takie przywileje): http://blogs.nvidia.com/blog/2011/04/28/you-asked-for-it-you-got-it-sli-for-amd/

 

Jednakże nie wszystkie chipsety AMD 970 gwarantują obsługę SLI. Mimo to możliwe jest uruchomienie trybu SLI bez potrzeby inwestowania w nową płytę główną. Pokażę wam jak tego dokonać.

 

Moja konfiguracja sprzętowa:

-Enermax NAXN 550W,

-ASUS M5A97 EVO R2.0 (chipset AMD 970),

-AMD FX-4100 (OC do 4130MHz),

-2x Gainward GTX 660 połączone mostkiem SLI (~20zł na portalach aukcyjnych/giełdach)

-Windows 8.1 Pro x64

-Sterownik NVIDIA 340.43 (poprzednie 337.88)

-DifferentSLIAuto 1.1 do pobrania stąd:

DifferentSLIAuto1.1.zip

 

A więc do dzieła!

 

1. Instalujemy jak najnowsze sterowniki do kart graficznych (wersja beta nie gryzie, więc nie ma się czego bać)

Aktualnie służy do tego oprogramowanie GeForce Experience - zakładka Sterowniki

 

2. Wyłączamy Kontrolę Konta Użytkownika

Musimy to zrobić w następujący sposób:

a) Uruchamiamy Edytor rejestru - regedit.exe (wpisując w okienku wyszukiwania Windows 7 / Windows 8 )

b) Wędrujemy do: HKEY_LOCAL_MACHINE → SOFTWARE → Microsoft → Windows → CurrentVersion → Policies → System

c) Zmieniamy wartość EnableLUA z “1” na “0”

d) Zamykamy Edytor Rejestru

 

3. Restartujemy komputer

Tego nie trzeba tłumaczyć :smiley:

 

4. Wyłączamy na chwilę ochronę antywirusową

Pliki patchera mogą zostać uznane za wirus/szkodliwe oprogramowanie i usunięte, ale nie ma się czego bać- jest to fałszywy alarm. Chodzi o pliki:

DifferentSLIAuto.exe

CheckSum.exe

 

5. Wypakowujemy DifferentSLIAuto1.1 w dowolnym miejscu

Pobrane, Pulpit, Dokumenty - to bez znaczenia

 

6. Kopiujemy plik sterownika NVIDII “nvlddmkm.sys” do folderu z programem "DifferentSLIAuto.exe"

Plik znajduje się w “C:\Windows\System32\drivers”, kopiujemy go bezpośrednio do folderu, w którym znajduje się program.

 

7. Modyfikujemy sterownik

  • Na “DifferentSLIAuto.exe” klikamy PPM → Uruchom jako administrator i potwierdzamy, a następnie klikamy “Patch!”

  • Po dokładnym wykonaniu wcześniejszych kroków powinien się wyświetlić komunikat " : Patching was Successful!"

  • Program automatycznie utworzy kopię zapasową pliku nvlddmkm.sys w tym samym folderze (plik nvlddmkm.sys.bak)

 

8. Podmieniamy sterownik

Tutaj tym bardziej ważne jest poprawne wykonanie poprzednich kroków.

  • Na “Install.cmd” klikamy PPM → Uruchom jako administrator i potwierdzamy

  • Gdy program zakończy swoją pracę, klikamy Enter lub zwyczajnie zamykamy klikając krzyżyk w okienku.

 

9. Restartujemy komputer

Po restarcie system Windows 8.1 będzie wyświetlał na pulpicie w prawym dolnym rogu informację o aktywnym trybie testu- można ją zignorować bądź poszukać w internecie programu do usuwania znaków wodnych (np. My WCP Watermark Editor), chociaż jedyne co sam dałem radę usunąć to pierwsza linijka informująca o rodzaju systemu.

Jednocześnie może pokazać się dymek informujący o możliwości uruchomienia trybu SLI.

 

10. Włączamy SLI

Uruchamiamy Panel sterowania NVIDIA i przechodzimy do zakładki "Konfiguruj funkcje SLI, Surround, PhysX, zaznaczamy “Maksymalizuj Wydajność 3D” i klikamy “Zastosuj”.

 

11. Włączamy Kontrolę Konta Użytkownika   oraz ochronę antywirusową

a) Uruchamiamy Edytor rejestru - regedit.exe (wpisując w okienku wyszukiwania Windows 7 / Windows 8 )

b) Wędrujemy do: HKEY_LOCAL_MACHINE → SOFTWARE → Microsoft → Windows → CurrentVersion → Policies → System

c) Zmieniamy wartość EnableLUA z “0” na “1”

d) Zamykamy Edytor Rejestru

 

13. Restartujemy komputer

 

Gotowe! SLI powinno działać poprawnie. Gry powinny być uruchamiane w trybie FullScreen, inaczej komputer może się zawiesić i trzeba będzie użyć przycisku “Reset”.

 

UWAGA!

W przypadku aktualizacji sterownika graficznego do nowszej wersji całą procedurę musimy powtórzyć z nowym plikiem sterownika “nvlddmkm.sys”, gdyż przy aktualizacji sterownik zostaje podmieniony na oryginalny, nie modifykowany patcherem. Powtarzamy wtedy wszystkie kroki niniejszego poradnika.

 

 

Wyniki mojego testu w programie 3D Mark Vantage (konfiguracja HIGH):

Przed instalacją patcha SLI: 17594

GPU: 15898

CPU: 44465

Po instalacji patcha SLI: 24231

GPU: 22432

CPU: 44406 (SLI może deliktanie obciążać procesor)

 

W przypadku awarii systemu spowodowanej patchowaniem, należy wykonać poniższe kroki:

  1. Uruchamiamy Tryb Awaryjny

  2. Znajdujemy w folderze programu patchującego kopię zapasową “nvlddmkm.sys.bak” i kasujemy widniejący obok przerobiony plik “nvlddmkm.sys”

  3. Usuwamy dopisek “.bak” z pliku i zatwierdzamy - powinniśmy mieć teraz oryginalny plik sterownika “nvlddmkm.sys”

  4. Kopiujemy “nvlddmkm.sys” z folderu patchera i wklejamy do “C:\Windows\System32\drivers”

  5. Wciskamy “Klawisz Windows + r”, wpisujemy w okienku “cmd.exe” i potwierdzamy enterem

  6. Wpisujemy “bcdedit.exe -set TESTSIGNING OFF” i zatwierdzamy enterem

  7. Zamykamy konsolę

  8. Restartujemy komputer

 

W tym momencie powróciliśmy do stanu sprzed patchowania sterownika i system powinien pracować w normalnym trybie.

 

Pozdrawiam

DifferentSLIAuto1.1.zip