Wykorzystywanie licencji pracodawcy do celów komercyjnych?

Witam,

kiedyś mój były pracodawca (z zagranicy) był na tyle miły, że po zakończeniu kontraktu, podarował mi laptopa, na który pracowałem.

Na laptopie tym zainstalowane są oryginalne: windows, office, komercyjna licencja photoshopa i kilka mniejszych programów.

Później pracowałem w innym miejscu, korzystałem z tego komputera do celów prywatnych.

Od niedawna jednak pracuję jako podwykonawca i prowadzę własną działalność.

Czy mogę wykorzystywać ten komputer z zainstalowanym oprogramowaniem do wykonywania swojej pracy? Czy też powinienem zakupić nowy zestaw: komputer + oprogramowanie, bądź też wystarczy zainstalować na nim nowe oprogramowanie zakupione na moją firmę?

Drugie pytanie. Czy obecnie, w dobie uruchomienia usługi Adobe Creative Cloud, więcej sensu ma zakup ‘pudełkowej’ wersji oprogramowania czy też licencji na tę usługę?

  1. Komputer który dostałeś możesz użyć raczej do celów prywatnych. Licencje które masz do niego to zapewne tylko Windows (naklejka na laptopie). Reszta softu należy do byłego pracodawcy jeżeli nie masz stosownych cesji licencji na oprogramowanie. I powinieneś je wykasować.

  2. Jeżeli prowadzisz działalność powinieneś wiedzieć że w firmie nie wolno używać “prywatnego” komputera tudzież musisz mieć umowę wypożyczenia i odprowadzić stosowny podatek. Ale lepiej było by zakupić sprzęt z softem mieć święty spokój od US, PG i BSA. Dokładnie tą kwestię polecam skonsultować z twoim księgowym/biurem rachunkowym.

  3. Osobiście wolę wersje pudełkowe takiego oprogramowania nie lubię na siłę wciskania tej całej “chmury”. A i nie wiem czy to się opłaca płacić jakiś tam abonament jak spokojnie taki soft używa się ładnych parę lat bez konieczności upgrejdów.

pozdro.

Dokładnie, chodzi mi wyłącznie o święty spokój.

Obecnie pracuję jako podwykonawca. Dostałem laptopa od firmy, dla której ‘podwykonuję’? Oni też dali mi laptopa z zainstalowanym oryginalnym komrecyjnym softem. Dostałem od nich nawet pisemne potwierdzenie przydziału sprzętu komputerowego (to już bez wymienionego softu).

Spodziewałbym się, że jak po godzinach zrobię na nim grafike na www, za którą skasuję, to nie powinienem używać do tego oprogramowania od nich.

Generalnie chodzi o to, że w tym momencie mam dwa laptopy. Z których żaden nie jest mój. Na każdym jest zainstalowane oryginalne oprogramowanie. Ale nie chcę mieć nieprzyjemności.

Trochę bez sensu wydaje mi się zakup trzeciego laptopa tylko i wyłącznie po to, żeby był - choćby po to, że dane będą rozproszone. Ale skoro takie jest najprostsze rozwiązanie, to pewnie tak zrobię. W chmurze nie byłoby problemu z tym, gdzie soft jest zainstalowany. Tylko, że to kosztuje 300 euro rocznie, czyli tak jakbym kupował nowego Photoshopa co dwa lata, dwa i pół roku - a raczej się tego nie robi.

W ogóle czy ktoś z prowadzących swoją działalność może polecić jakieś źródło rzetelnej informacji na temat pracy na własny rachunek?