Wykorzystywanie licencji pracodawcy do celów komercyjnych?

Witam,

kiedyś mój były pracodawca (z zagranicy) był na tyle miły, że po zakończeniu kontraktu, podarował mi laptopa, na który pracowałem.

Na laptopie tym zainstalowane są oryginalne: windows, office, komercyjna licencja photoshopa i kilka mniejszych programów.

Później pracowałem w innym miejscu, korzystałem z tego komputera do celów prywatnych.

Od niedawna jednak pracuję jako podwykonawca i prowadzę własną działalność.

Czy mogę wykorzystywać ten komputer z zainstalowanym oprogramowaniem do wykonywania swojej pracy? Czy też powinienem zakupić nowy zestaw: komputer + oprogramowanie, bądź też wystarczy zainstalować na nim nowe oprogramowanie zakupione na moją firmę?

Drugie pytanie. Czy obecnie, w dobie uruchomienia usługi Adobe Creative Cloud, więcej sensu ma zakup ‘pudełkowej’ wersji oprogramowania czy też licencji na tę usługę?

  1. Komputer który dostałeś możesz użyć raczej do celów prywatnych. Licencje które masz do niego to zapewne tylko Windows (naklejka na laptopie). Reszta softu należy do byłego pracodawcy jeżeli nie masz stosownych cesji licencji na oprogramowanie. I powinieneś je wykasować.

  2. Jeżeli prowadzisz działalność powinieneś wiedzieć że w firmie nie wolno używać “prywatnego” komputera tudzież musisz mieć umowę wypożyczenia i odprowadzić stosowny podatek. Ale lepiej było by zakupić sprzęt z softem mieć święty spokój od US, PG i BSA. Dokładnie tą kwestię polecam skonsultować z twoim księgowym/biurem rachunkowym.

  3. Osobiście wolę wersje pudełkowe takiego oprogramowania nie lubię na siłę wciskania tej całej “chmury”. A i nie wiem czy to się opłaca płacić jakiś tam abonament jak spokojnie taki soft używa się ładnych parę lat bez konieczności upgrejdów.

pozdro.

Dokładnie, chodzi mi wyłącznie o święty spokój.