Wymiana instalacji elektrycznej 12V na 230V

Cześć,
Na wstępie powiem, że w zakresie elektryki jestem kompletnym nowicjuszem.
Mam pytanie dotyczące tego w jaki sposób mogę wymienić instalację elektryczną 12V składającą się z 7 żarówek halogenowych 50W i transformatora toroidalnego 150VA. Aktualnie przewody biegną w podwieszanym suficie, więc ich ewentualna wymiana nie stanowi większego problemu.
Co sądzicie usunięciu transformatora i bezpośrednim wpięciu przewodów do instalacji 230? Czy są jakieś zasady co do takiej wymiany?
Chciałem zastąpić sieć 12V, LED-ami, no i pozbyć się transformatora, a z informacji jakie posiadam kiedyś podobno robiło się oświetlenie punktowe na 12V lecz ile w tym prawdy i co jest przewagą 12 nad 230 nie wiem…
Niestety nic więcej na temat instalacji powiedzieć nie mogę, ponieważ mieszkanie dopiero co zakupiłem.
Byłbym wdzięczny za podpowiedzi i wasze zdanie co do takiej operacji.

Zamiast transformatora kup zasilacz “montażowy” do LED, do tego lampki ledowe na 12V.

Bezpieczniejsze rozwiązanie niż 230V, a w tych małych oprawach często druty wiszą na wierzchu podczas wymiany “żarówki”.

A ja poproszę o foto sufitu i instalacji jaka tam jest jeśli można

Bez obrazy … jak Cię stać na mieszkanie … to zaoszczędź sobie zdrowia i “kasy” i daj to zrobić komuś np.“fachowcowi” chociaż będziesz spał spokojnie :wink:

Przewody zasilane 230V wytrzymają bo w instalacji 12V stosuje się przewody o większym przekroju.

Tylko zapomniałeś o izolacji, która prawdopodobnie nie spełni warunków napięciowych i trzeba ją będzie zmienić.
Co prawda wybór żarówek ledowych na 12V jest znacznie mniejszy niż na 230V to nadal jest i będzie, więc nie widzę tutaj sensu takiej ingerencji.

1 polubienie
  • bezpieczne napięcie instalacji, zwłaszcza w środowisku wilgotnym (kuchnia, łazienka)
  • naturalna barwa światła żarówek halogenowych
  • wysoka wydajność świecenia halogenów przy tym napięciu