potrzebuję sposobu na zaokrąglanie liczb w arkuszu Excela do pełnych dziesiątek, np. 1156->1160; 613->610
Znalazłem informację tylko o zaokrąglaniu do parzystych, zaokrąglanie po przecinku do najbliższej znaczącej itp., natomiast tego, czego potrzebuję, nie umiem znaleźć ani w pomocy Excela, ani w sieci.
w sumie znalazłem - trzeba skorzystać z funkcji zaokrąglania z odpowiednimi argumentami - dla mojego przykładu, by uzyskać w komórce E4 zaokrąglenie z D4:
=ZAOKR(D4;-1)
Argumenty muszę jeszcze przestudiować, bo do końca ich nie rozumiem
Funkcja ZAOKR jest dwuargumentowa - ZAOKR(argument1;argument2;)
Argument1 wskazuje na wartość która ma być zaokrąglona, może to być, tak jak w twoim przypadku, wskazanie na wartość z innej komórki, lub jakieś inne obliczenie.
Argument2 wskazuje do ilu miejsc po przecinku ma być zaokrąglona wartość z argument1. Jeżeli argument2 przyjmuje wartość ujemną to oznacza to zaokrąglane do dziesiątek, setek itd. Najlepiej wyjaśnić działanie funkcji na przykładzie:
Załóżmy że twoje D4=1234,56 to
=ZAOKR(D4; 2 ) 1234,56
=ZAOKR(D4; 1 ) 1234,6
=ZAOKR(D4; 0 ) 1235
=ZAOKR(D4; -1 ) 1230
=ZAOKR(D4; -2 ) 1200
Jeżeli chcesz zaokrąglać zawsze w górę lub w dół to masz dwie pochodne funkcji ZAOKR - ZAOKR.GÓRA i ZAOKR.DÓŁ.
Wszystkie te informacje znajdziesz bezpośredni w Excelu, wystarczy nacisnąć klawisz “F1” i wpisać np: “zaokrąglanie liczb”.