Zestaw do grafiki render v-ray Ryzen R9 5950x

Cześć!

Chcę kupić zestaw do obróbki grafiki, modelowanie wnętrz w programie Sketchup i renderowanie scen w v-ray (aktualnie 2.0 lub 3.0 ale przymierzam się do nowszych wersji).
Głównym celem jest oczywiście jak najszybszy czas renderowania, ale mam pewien problem z wyborem między mocniejszym procesorem a kartą graficzną. Przeczytałem już wiele tematów na forach, obejrzałem filmy na YT z porównaniami oraz sprawdziłem wyniki różnych procesorów np. tutaj https://benchmark.chaosgroup.com/ i uważam, że lepiej dołożyć do lepszego procesora kosztem karty graficznej, choć karta zwłaszcza w v-ray może wiele pomóc. Niestety nie znalazłem odpowiedzi, czy tańszy Ryzen + RTX 3060 w renderze wykorzystującym CUDA wyjdzie korzystniej niż Ryzen 9 5950x plus GTX 1650 zwykły 4 GB w renderze na samym procesorze lub łącznie. Niestety w rankingach v-ray procesor i GPU mają inne przeliczniki punktów i nie jestem w stanie tego porównać, ponieważ sam procesor (render na CPU) ma ok 24 tys. pkt, a RTX 3060 TI na CUDA ma 1200 pkt i render na RTX 1500-1600 pkt. Na CPU planuje dodać jakieś średnie OC.

Wybrałem 2 procesory w zależności od kosztów karty graficznej, czyli Ryzen 9 3950x oraz 5950x (1 tys. zł droższy). We wszystkich rankingach 5950x wygrywa w przypadku samych CPU o ok 15-35% w zależności od programu.

Chłodzenie jest tutaj istotnym tematem ze względu na przewidywane OC, więc skłaniam się ku wodnemu, ale należy wybrać odpowiednio wydajne i żeby się zmieściło wszystko w obudowie. Myślałem o SilentiumPC Navis RGB 240 (SPC219) lub z większą chłodnicą RGB 280 (360 chyba będzie problem zmieścić).

Pozostałe komponenty dobierałem raczej pod ten procesor, np. RAM 2x16 GB (Pamięć Patriot Viper Steel, DDR4, 16 GB, 3733MHz, CL17 (PVS416G373C7K)). Wiem, że oba procesory obsługują dual channel, ale czy jeden zestaw 2x16 GB w dual będzie lepszy czy 4x8 GB czyli 2x dual i czy taki zestaw procesor odpowiednio obdłuży czy tylko połowa będzie w dual. Raczej skłaniam się do 1 rozwiązania 2x 16 GB.

Szybki dysk 500GB NVMEe wystarczy, wybrałem coś lepszego (Dysk SSD Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 2280 PCI-E x4 Gen3 NVMe (MZ-V7S500BW)), drugi HDD już mam, więc nie potrzeba.

Zasilacz wybrałem trochę “na oko” (Zasilacz SilentiumPC Vero M3 700W (SPC269)), więc chętnie poczytam jeszcze inne propozycje

Na koniec płyta główna, tutaj też kierowałem się raczej opiniami innych w sieci pod ten procesor i wybrałem (Asus ROG STRIX B550-A GAMING). Nie zależy mi na drogiej płycie (nawet wolałbym dużo na nią nie wydawać), ale musi poradzić sobie z OC procka i obsłużyć całą resztę.

Podsyłam koszyk z takim przykładowym zestawem i proszę o porady i pomoc przy ostatecznym wyborze oraz sprawdzenie czy ewentualnie któreś części nie będą razem pasowały. Wracam z tematem budowania zestawu tak co ok 6 lat, ostatni zestaw właśnie tyle mi służy i wybrany był na tym forum w 2015 r :slight_smile:

Planowałem raczej budżet w granicach 8 tys. a tutaj wychodzi i tak ok 9,2 tys. Wiem, że to nie jest zestaw budżetowy, ale do świeżych gier nie będzie używany. Najchętniej wymieniłbym kartę graficzną na taką, aby tylko była, ale jeśli będzie wyraźny wzrost szybkości renderowania powyżej tych 10% to zostawię, lub zmienię na lepszą, a procesor na 3950x.

Pozdrawiam!

1lajk

Jak najwyższe taktowanie na rdzeń procesora, karta NVIDIA, najlepiej Quadro. Nie wiem jak dzisiaj, ale 3 lata temu cienko radzili sobie z wieloma rdzeniami CPU, a karty AMD nie były całkiem wspierane. Najlepiej śmigało na solidnym Quadro i mocno taktowanym Intelu. Dzisiaj AMD też będzie ok, ale skupiaj się na wydajności na jeden rdzeń, a nie wielowątkowości. Procesory które wygrywają wydajnością z uwagi na więcej rdzeni będą się gorzej sprawdzały. Do tego dużo ramu, jak najwięcej. Karta, minimum 6 RAMu, z tymi programami do renderowania, (zwłaszcza Autodesk, ale to chyba w ogóle reguła w tej branży), zawsze płaczą, że mało pamięci na karcie.

To zestaw do grania w gierki a nie pracy. Do tego z odpustową obudową. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Zgadzam się 1650 odpada, już lepiej 1660(ti) dla tych 6gb właśni.

Prawie 1000 zł przepłacasz na karcie, za tyle w listopadzie 2060 były. Ogólnie w tym roku tanio karty nie kupisz, a podziękuj bitcoinowcom za to. Btw. 1650 to do starszych gier też średnio, w nowszych raczej minimalne ustawienia, to poziom 1050ti gdzieś…

Jest tam w ogóle wsparcie dla GPU?
Nawet jeśli to będziesz w jakimś stopniu ograniczony ilością pamięci dla GPU, operacje out-of-core powodują spory spadek wydajności. Więc pytanie czy 8GB (lub 12GB) wystarczy.

  1. Spadek żywotności komponentów.
  2. Brak gwarancji stabilności.
  3. Wyższe temperatury.
  4. Spadek efektywności energetycznej.
  5. Niższa żywotność i większa zgłaszana awaryjność układów chłodzenia typu AIO

IMHO to wszystko skutecznie eliminuje AIO i OC z twoich zastosowań, chyba że nie będzie problemem gdy kilkugodzinny render zakończy się np. zawieszeniem sprzętu.

Raytracing (w różnych implementacjach) jest jednym z najlepiej skalujących się procesów wraz ze wzrostem ilości rdzeni/wątków.

Oczywiście nie mówimy tutaj o wzroście liniowym.

Tak, ale sprawdź specyfikację tego konkretnego softu, on nędznie wykorzystuje wiele rdzeni, a jeszcze niedawno w ogóle nie korzystał z 2 nawet.

Swoją drogą oni skupiają się od jakiegoś czasu na chmurze obliczeniowej. U sprzedają chyba taką usługę. Może coś poprawili w nowszych wersjach. Najlepiej sprawdzić realnie zanim się kupi.

Ostatnim razem używałem tego jakieś 10 lat temu [nie pytaj jaka wersja bo nie pamiętam] i skalowało się bardzo ładnie na 4C.

W sumie nie spotkałem się z rendererem który by się źle skalował wraz z ilością rdzeni.

Nie wiem jak teraz ale kiedyś to przyspieszenie było mizerne. Zresztą podobne opinie można znaleźć w sieci link
Wbrew temu co twierdzi autor, program wykorzystywał więcej rdzeni, ale dla przykładu na Quadzie 6600 działał wolniej niż na C2Duo E 6500.

Z tym, że teraz to inny soft.

Proces renderowania np. w V-Ray może i będzie wykorzystywał całą moc obliczeniową i wszystkie rdzenie procesora. Proces po prostu rozbije całą renderowaną scenę na szereg fragmentów i wyśle je na każdy rdzeń. Skraca to czas renderowania o rząd wielkości odpowiadający liczbie rdzeni dostępnych dla silnika renderującego. Tak więc 6-rdzeniowy procesor będzie renderować szybciej niż 4-rdzeniowy procesor o jednakowym taktowaniu.

Cytat z artykułu który zamieściłeś.

Oczywiste jest że soft do modelowania* w umiarkowanym stopniu jest w stanie wykorzystać wiele rdzeni (nie wszystkie operacje na siatce da się przeprowadzać w sposób równoległy) jednak seria ryzen 59xx ma również całkiem niezłą wydajność single core.

Vray, skoro dziesięć lat temu świetnie sobie radził z wieloma rdzeniami, to i dziś poradzi sobie tak samo dobrze o ile nie lepiej.

[*] Tak naprawdę zależy od konkretnego oprogramowania i wykonywanych w nim operacji.

Fakt z obudową to już po dolnej półce poszedłem, bo już reszta podbiła cenę, zwłaszcza teraz jak płytki drukowane znacznie podrożały i przez to tak samo karty graficzne poszły w górę jak i inne podzespoły. Nie poświęciłem na wybór obudowy zbyt wiele czasu, dlatego chętnie zobaczyłbym Wasze propozycje. :slight_smile:

Zagłębiłem się badziej w temacie i już wiem że v-ray 2.0 tylko ma możliwość renderowania na CPU (od wersji 3.6 jest GPU) i w tym przypadku im więcej mocy obliczeniowej wszystkich rdzeni tym szybciej skończy liczyć. Oczywiście w zależności od ustawień wielkości i jakości sceny. W tej wersji jest tylko możliwość wykorzystania GPU do renderu RT, czyli w czasie rzeczywistym podczas projektowania.

Sprawdziłem te możliwości na Acer Nitro 5 z i-5 9300h + GTX 1660 Ti 6GB, 2x dysk NVMe 512GB 3,5k mb/s odczyt i zapis, 16GB RAM dual-channel i okazało się że na GPU cały czas jest czarny ekran nic nie renderuje mimo że widzi kartę, na CPU jest zbyt wolno. Widać że jeszcze w tej wersji 2.0 ta opcja RT raczej była dla ozdoby.
Zainstalowałem na tym samym laptopie Sketchup 2021 i V-ray 5 dla porównania pracy z GPU. Renderowałem tam dla porównania takie same sceny z CPU i GPU na różnych ustawieniach. Jednak GPU znacznie szybciej sobie radzi z renderowaniem, taki sam czas i jakość była dla renderu na CUDA jak i renderu RT (mimo że nie mam karty RTX to można na tej opcji renderować). Na CPU wyszło 33 minuty, na GPU 12 min. Niestety na GPU nie ma wszystkich dostępnych ustawień takich jak na CPU i jakość cieni, odzwierciedlenie i nasycenie barw też jest znacznie gorsze. Niektóre rzeczy da się zredukować dodając do gotowego renderu kolejne warstwy. Jednak jeszcze potrzeba praktyki do pracy w nowym programie. W renderze CUDA ustawiłem pracę jednoczenie na 2 kartach GTX 1660TI oraz zintegrowanej z i-5 9300h. W logu była informacja że wykorzystuje 7 z 8 procesorów do renderowania, jednak zauważyłem że procesor chodził po równo na wszystkich rdzeniach na 50% czasami 95% przy taktowaniu zmiennym 3,5-4GHz oraz 100% karta graficzna, która dobiła do 85st tak pracując, to nawet w Wiedźminie 3 na ultra miała ok 80 st. :smiley: Render jest najszybszy w tym przypadku (ok 6min) lecz ustawienia takie same jak dla GPU.

To co dzieje się teraz na rynku z cenami kart graficznych to jest kosmos, ludzie sprzedają 3-letnie RTX 2080 Ti drożej niż kupili nowe. Najbardziej celuję w RTX 3060 Ti OC 8GB ale jeszcze niedawno nowa była za 4,5 tys. to teraz 7,5k. Może się coś zmieni albo uda się kupić dobrą używkę, bo na ten moment to nie ma sensu przepłacać. Gorsze karty też są 50% droższe.
Przeglądałem łączenie kart SLI lub NVlink, lecz to tylko sumuje dodatkową pamięć VRAM niż dodaje mocy. Dwie karty jedna nad drugą będą się dogrzewać i pracować razem z taktowaniem tej gorszej. Do tego jest niewiele kart możliwych do łączenia i w tym Quadro też nie mają zbyt wiele CUDA, a kosztują teraz krocie.

Szkoda, że Ryzen 9 5950X nie ma żadnej karty zintegrowanej, mimo wszystko nie chcę z niego rezygnować z powodu renderu na CPU. Muszę wybrać jakąś kartę aby tylko była i nie ograniczała pracy samego programu i środowiska. Może jakaś Nvidia nowa do powiedzmy 500zł się znajdzie. Proszę o propozycję.
Proszę też o propozycję doboru zestawu pod ten procesor z zasilaczem pod takiego RTX 3060Ti.

Pozdrawiam

Nie.

Możesz sobie kupić jakąś gtx 710 albo 1030, tylko nie jestem pewien, czy one dadzą radę na żywo i bez przycięć obracać Ci te sceny czy modele w 4K(?) (max 2 gb vram). Celowałbym w używaną 1050TI, powinna mieć dość vram i mocy do tego, od biedy rx560 4gb…

Obawiam się że pierwsza lepsza karta może nie wystarczyć. Przydałoby się coś typu 1660 czy nawet RTX2060.

Pozostaje jeszcze pytanie czy GPU obsługuje wszystkie interesujące cię funkcję, bo tutaj mogą być ograniczenia.

https://docs.chaosgroup.com/display/VMAX/V-Ray+GPU+Supported+Features#V-RayGPUSupportedFeatures-3

R5950X trochę się różni od laptopowego i5.

Dodatkowo w przypadku CPU może uda się trochę czasu zaoszczędzić wybierając mniej dokładny integrator zamiast pathtracingu.