Każdy, kto zgubił dokumenty tożsamości (dowód osobisty, prawo jazdy, paszport, książeczkę wojskową,…) powinien jak najszybciej - dla swojego bezpieczeństwa - zastrzec je w Banku. Oprócz dokumentów tożsamości powinno się zgłaszać zgubione dowody rejestracyjne i karty płatnicze.
Związek Banków Polskich, we współpracy z Bankami, prowadzą Systemy Wymiany Informacji m.in. ten o nazwie System DOKUMENTY ZASTRZEŻONE (http://www.dokumentyzastrzezone.pl). System eliminuje wyłudzenia dokonywane ze skradzionymi lub fałszywymi dokumentami oraz cudzą tożsamością. Umożliwia zastrzeżenie numeru utraconego dokumentu.
Dzięki temu minimalizuje się ryzyko, że na nasze nazwisko zostanie wzięty np. kredyt czy inna usługa. Oprócz Banków z Systemu DZ często korzystają np. operatorzy telefonii, agencje pośrednictwa handlu nieruchomościami, wypożyczalnie samochodów, hotele,…
Utracone dokumenty powinni zastrzegać wszyscy - nie tylko Klienci banków. Przecież jest możliwość, że ktoś na podstawie naszych dokumentów po prostu zostanie nowym Klientem banku. W takie sytuacji, gdy wcześniej nie mieliśmy konta, jest to nawet łatwiejsze, bo Banki nie mają o nas informacji historycznych, a to utrudnia weryfikację tożsamości i bank nie ma możliwości wyłapania próby wyłudzenia.
Podobnie jest z innymi podmiotami: hotele, wypożyczalnie samochodów, pośrednicy handlu nieruchomościami i wiele innych również często korzystają z tego systemu - chroniąc siebie i Państwa przed wyłudzeniami i wieloma przykrymi konsekwencjami z tym związanymi…
Wynajmując mieszkanie warto sprawdzić dokumenty najemcy również pod tym względem, czy dokumenty nie zostały zastrzeżone. Zdarza się, że wynajęte mieszkanie zostaje po prostu okradzione, albo najemca “znika” po kilku miesiącach nie płacenia czynszu…
W Kampanii Informacyjnej Systemu DZ bierze udział m.in. Policja oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Można tak pisać i pisać, więc zapraszam na stronę http://www.dokumentyzastrzezone.pl