Zgubienie dowodu osobistego - co dalej?


(Sergio 16) #1

Witam,

Zgubienie dowodu osobistego - co dalej ?

Takie właśnie pytanie sobie zadaję, bowiem byłem dziś w urzędzie miasta zgłosić zagubienie dowodu dostałem tam tylko zaświadczenie o takowym zgłoszeniu zguby. Co dalej ? dostane jakieś pismo do domu czy coś, a co z nowym dowodem ? :roll:

Proszę o jakieś porady.

Pozdrawiam.


(MaRa) #2

Chyba trzeba wypełnić i złożyć wniosek o wydanie nowego dokumentu :smiley:

Do wyrobienia dowodu potrzebny będzie dowód tożsamości (skoro zginął to pewnie będą chcieli akt urodzenia), komplet zdjęć oraz dowód wpłaty za wydanie nowego dokumentu. I oczywiście zaświadczenie o zgłoszeniu zaginięcia.

Po kilku tygodniach trzeba się pofatygować po odbiór gotowego dokumentu.

Nie wydaje mi się by chciało im się wysyłać jakieś pisma. To obywatel musi się troszczyć o to by dostać dowód. Jedyne pisma które wysyłają to podatki (od nieruchomości, psa, deszczu itp.)


(Sergio 16) #3

Aha. Dzięki za informacje...a, tak na marginesie po dzisiejszym zgłoszeniu zaginięcia nikt nie może już korzystać z mojego dowodu osobistego, anulowano go, bo nie chce mieć żadnych problemów, że mi ktoś weźmie kredyt na mój dowód ?


(Resorte) #4

Nikt już nic z Twoim dowodem nie zrobi, w końcu po to poszedłeś do urzędu.


(fiero) #5

Oczywiście zgłosiłeś na policji ? Jeśli nie to czym prędzej udaj się do najbliższego komisariatu i zgłoś to. I wcale nie robie sobie żartów. Jest to jedyny sposób żeby wyplątać się od ewentualnych kredytów, pożyczek, tel.komórkowych i tego typu spraw które ktoś może wziąść na twój dowód.


(Resorte) #6

Już się nie zgłasza na policję tylko i wyłącznie w urzędzie.


(system) #7

Na policji tez się zgłasza! Tak samo jak zgubisz kartę do bankomatu to też zgłaszasz w banku i na policji! :smiley:


(Alden Jone) #8

Lepiej zgłoś na policję bo możesz być bardzo zdziwiony jak ktoś "wykorzysta" twój dowód..A jak zgłosisz na policji to oni ci wyrobią nowy i jak ktoś bd próbował posłużyć się twoim dowodem to numer nie przejdzie bo będzie wiedziała o tym policja.


(Bambit) #9

nie musisz iść na policję to raz, a dwa aż tak łatwo to kredytu nie dają więc spokojnie.


(Alden Jone) #10

Na policję trzeba iść jak sie zgubi dowód! !!


(Kostrzewa83) #11

KLIK


(Sergio 16) #12

Panowie dzwoniłem wczoraj na policje i powiedziano mi, że tego się u nich nie zgłasza wystarczy iść do urzędu. No, ale tak na dobrą sprawę dowód mój ktoś może sobie wykorzystać nadal w jakimś banku pewnie....eh. :expressionless:


(Resorte) #13

No i mowiłem ze wystarczy do urzędu, to się napinacie hehe...ehhh


(Pineska19) #14

A ja zgubiłam dowód i cały czas byłam pewna że spokojnie sobie leży w moim portfelu aż do czasu gdy przyszło mi go wymienić bo wyszłam zamąż i teraz nie wiem co robić:frowning: muszę wymienić dowód tylko że go nie posiadam...co ja mam robić :?


(fiesta) #15

Zgłosić się do stosownego urzędu miasta czy gminy w miejscu zamieszkania.

Urząd sam nie przyjdzie do Ciebie, chyba że po podatki :stuck_out_tongue:


(Grzegorz Kondek) #16

Każdy, kto zgubił dokumenty tożsamości (dowód osobisty, prawo jazdy, paszport, książeczkę wojskową,...) powinien jak najszybciej - dla swojego bezpieczeństwa - zastrzec je w Banku. Oprócz dokumentów tożsamości powinno się zgłaszać zgubione dowody rejestracyjne i karty płatnicze.

Związek Banków Polskich, we współpracy z Bankami, prowadzą Systemy Wymiany Informacji m.in. ten o nazwie System DOKUMENTY ZASTRZEŻONE (http://www.dokumentyzastrzezone.pl). System eliminuje wyłudzenia dokonywane ze skradzionymi lub fałszywymi dokumentami oraz cudzą tożsamością. Umożliwia zastrzeżenie numeru utraconego dokumentu.

Dzięki temu minimalizuje się ryzyko, że na nasze nazwisko zostanie wzięty np. kredyt czy inna usługa. Oprócz Banków z Systemu DZ często korzystają np. operatorzy telefonii, agencje pośrednictwa handlu nieruchomościami, wypożyczalnie samochodów, hotele,...

Utracone dokumenty powinni zastrzegać wszyscy - nie tylko Klienci banków. Przecież jest możliwość, że ktoś na podstawie naszych dokumentów po prostu zostanie nowym Klientem banku. W takie sytuacji, gdy wcześniej nie mieliśmy konta, jest to nawet łatwiejsze, bo Banki nie mają o nas informacji historycznych, a to utrudnia weryfikację tożsamości i bank nie ma możliwości wyłapania próby wyłudzenia.

Podobnie jest z innymi podmiotami: hotele, wypożyczalnie samochodów, pośrednicy handlu nieruchomościami i wiele innych również często korzystają z tego systemu - chroniąc siebie i Państwa przed wyłudzeniami i wieloma przykrymi konsekwencjami z tym związanymi...

Wynajmując mieszkanie warto sprawdzić dokumenty najemcy również pod tym względem, czy dokumenty nie zostały zastrzeżone. Zdarza się, że wynajęte mieszkanie zostaje po prostu okradzione, albo najemca "znika" po kilku miesiącach nie płacenia czynszu...

W Kampanii Informacyjnej Systemu DZ bierze udział m.in. Policja oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Można tak pisać i pisać, więc zapraszam na stronę http://www.dokumentyzastrzezone.pl


(StG 44) #17

To prawda, trzeba koniecznie po utracie dowodu zastrzec go w banku nawet jak nie mamy konta i przypilnować, żeby pracownik banku wpisał nasz utracony dowód do międzybankowej bazy "dokumenty zastrzeżone", usługa ta jest najczęściej płatna (ok 10-20 zł), ale warto to zrobić, żeby nie mieć w przyszłości kłopotów, nie mówiąc o spłacaniu za złodzieja kredytów.

http://wyborcza.pl/1,76842,4366500.html