Zmiana kanału może pomóc?


(niceboy) #1

Witam. Piszę tego posta bo miało miejsce zdarzenie którego nie rozumiem. Zresztą nie jestem mocny w internetowych sieciach stąd z góry przepraszam za ewentualne nieścisłości.

Używam internetu radiowego oraz routera TP-Link TL-WR653G (2,4 GHz) który pełni rolę access pointa dla domowych komputerów. Niestety antenka przy routerze jest zbyt słaba (3bBi) skutkiem czego w niektórych pomieszczeniach zanika sygnał. W związku z tym poprosiłem o pomoc serwis mojego dostawcy internetu licząc po cichu na wymianę anteny i wskazanie odpowiedniego modelu. Ku mojemu zaskoczeniu temat zmiany anteny pojawił się ale w dalszej kolejności. Jako najważniejsze serwisant uznał zmianę kanału z 6 na 3. Nie spowodowało to zauważalnej zmiany ale chcę zapytać: czy taka zmiana kanału mogła w ogóle dać mocniejszy sygnał? Czy sygnał na poszczególnych kanałach poza częstotliwościami różni się jeszcze czymśkolwiek?

Pzdr.


(Ocxxxx) #2

zmień kanał na 1 a jak nie pomoże to na 11,12,13 ew 7,8

spróbuj powinno ci sie udać

problem jest taki że wiekszość ruterów jest domyslnie ustawionych na kanale 6 przez co sie na wzajem zakłucają

czyli w gęszczu sieci twój sygnał jest zakłucany...


(Pampali) #3

I tak i nie. Po zmianie kanału sygnał nie będzie mocniejszy, ale jest spora szansa że będzie stabilniejszy. Problem w tym że w sieciach WiFi 2,4 jest dostępnych tylko 13 kanałów, a do tego każdy z kanałów nakłada się częściowo na sąsiednie, czyli w praktyce dostępnych jest tylko siedem niezależnych pasm. Nie ma problemu kiedy w pobliżu nie pracuje żadna inna sieć, lub też jest ich tylko klika i każda na innym kanale. Niestety na naszych blokowisk, nawzajem zakłócających się sieci WiFi bywa nawet kilkadziesiąt, do tego większość routerów WiFi domyślnie ustawiona jest na kanale 6 przez co ten kanał jest szczególnie zatłoczony. Jeżeli masz telefon z Androidem to zainstaluj sobie darmową aplikację "WiFi Analyzer" a będziesz mógł w łatwy sposób sprawdzić które kanały są szczególne zatłoczone i na który najlepiej się przełączyć. Jeżeli nie masz tel z Androidem to są podobne aplikacje na PC, ale od dawna ich nie używam więc musisz sobie poszukać sam. Z własnego doświadczenie wiem że najluźniej jest zwykle na 13 kanale.


(niceboy) #4

Dziękuję za odpowiedzi. Zakładam że kanał 3 na którym teraz działa router jest OK pomimo że ja nie wyczuwam żadnej zmiany.

Czy taki router powinien pracować na każdym kanale czy tez tylko na niektórych? No bo dlaczego serwisant zaproponował akurat kanał nr 3? No chyba że wiedział ze akurat kanał nr 3 nie jest zatłoczony...


(Pampali) #5

Jedynym sposobem sprawdzenie czy akurat kanał 3 jest ok jest analiza pasma tak jak ci napisałem. Nie wiem co robił serwisant i nie wiem jaka jest jego wiedza. Teoretycznie w Polsce w paśmie 2,4 można wykorzystywać kanały 1-13, ale są routery które obsługują tylko część tego pasma. Przypuszczam że twój TP-Link nie ma ograniczeń.

Co do stosowanie mocniejszej anteny to jest to rozwiązanie mocno dyskusyjne, moc urządzeń WiFi jest celowo ograniczona aby sieci na wzajem się nie zakłócały. Zamiast kombinować z anteną lepiej pokombinować z ustawieniem routera, jeżeli urządzenie stoi przy ścianie, gdzieś na skraju obszaru działania to cuda może zdziałać metalowy ekran ustawiony za routerem - na początek możesz pokombinować z czymkolwiek np. blachą do pieczenia :slight_smile: .


(niceboy) #6

no cóż, problem w tym że ustawienie routera mam niekorzystne o co zadbał poprzedni serwisant. Mniejsza o szczegóły. Tak więc zarówno manewrowość ustawienia jak i zastosowanie elementów dodatkowych typu ekran raczej nie wchodzi w grę. Spróbuję poeksperymentować z niewiele dłuższą antenką bo lepszy sygnał słaby niż w ogóle zanikający a że nie mieszkam w bloku to chyba nie będę za bardzo bliźnim przeszkadzał :slight_smile: Dzięki za rady!