Niczego nie porównałem. Próbowałem zobrazować zużycie z czasem działania. To że coś leży i nic nie robi nie znaczy że się nie zużywa, ulega degradacji. Bo wiele osób myśli że kawałek PCB będzie wiecznie taki sam.
Masz na myśli?
Te czemu moja C64 nadal działa tak samo jak działała 30 lat temu i do dziś mam ten sam zegarek co dostałem na komunie od chrzestnego (słynny Casio) ? Zresztą nie zmieniajcie mi istoty tematu na jakieś czary-mary w stylu czas połowicznego rozpadu tj T 1/2
Zużywa - tak. Ale w żadnym wypadku nie spowalnia! Elektronika ma to do siebie, że albo działa bezbłędnie, albo nie działa wcale (czyli np. grafa rzuca artefaktami). Nie zacznie działać wolniej. Po prostu w pewnym momencie wyschnie albo wyleje jakiś kondensator, wejdzie korozja, przepięcie przebije jakiś tranzystor lub mechanicznie lut popęka i tyle. Urządzenie się nie włączy albo będzie pracować niepoprawnie.
Ok czy się zużywa czy nie to na pewno nVidia nie zużywa się szybciej niż AMD to primo a secundo to dlaczego kolejny test i to najnowszy, ale na jeszcze starszych kartach niż lipton pokazuje wyraźnie jakie wyje… ma nVidia na poprzednie generacje kart i że programują zużycie karty od chwili pierwszych planów na kartkach przez inżynierów (VRAM tj ilość jak i przepustowość) aż po programistów tj drivery…
PS. Wychodzi na to że jakbym 7 lat temu zabulił za 7970 ghz edition w wersji 6 Gb (DDR5 6 GHz i szyna 384 bity) to na monitorze 900p grałbym w nowości prawie na maksa do dziś.
Dokładnie tak.
Zapomina się również o tym, że o ile elektronika pozostaje wciąż taka sama, to oprogramowanie się zmienia.
Gra w wersji 1.1 może działać wolniej niż w wersji 1.0
NVIDIA ma obecnie praktycznie monopol, nie musi specjalnie dbać o klienta, więc spokojnie mogą olewać wsparcie starszych układów.
No więc trzymam kciuki za AMD niech ich procki jak i karty zawstydzą konkurencję… pisze to szczerze posiadacz i7-3770 i GTX 1060 6 Gb
PS. Tylko niech zaczną od energooszczędności i wskaźnika moc per wat w kartach i sile pojedynczego wątku w CPU
PS2. Zresztą czuję po kościach że mój następny blaszak czyli za 2 lata będzie miał wysokiego numeracją Ryzena 5 generacji 3 z dopiskiem X i jakąś Navi ze średnio-wyższej półki.
Już 570 4 Gb zaczyna odstawać (in plus) od GTX 1060 6 Gb:
A na początku (2016) GTX rywalizował bez problemu z RX 580 8 Gb
Coraz bardziej skłaniam się ku kupnie RX 590. Zasilacz da radę tylko nie wiem jak upchnę Fatboya w obudowie microATX… najwyżej wytnę “Boschem” zbędne “rusztowanie” do dysków HDD od dołu i wejdzie
Co myślicie o sterach 425.31 ?
Metro Exodus - GTX 1060 High Preset (RTX off\on\ultra) FPS odpowiednio 80/15/8
Myślałem że nVidia da Pascalom obsługę FPS bo ze wstydu że jest w pełni z tego korzystającym monopolistą wyjdzie ludziom z poprzedniej generacji pierwszy raz na przeciw a tu zonk dodali obsługę RTX do Pascali tylko po to żeby zareklamować RTXy (czytałem dziś że RTX 2060 prześciga 2x w tej funkcji GTX 1080 Ti)
Nawet GTX 1660 Ti reklamują bo jak piszę ten serwis:
“Warto zwrócić uwagę, że aktywowanie DXR na starszych/słabszych grafikach obrazuje przy okazji pewną przewagę architektury Turing nad Pascalem. Mianowicie zdolność do równoległego wykonywania operacji stało- i zmiennoprzecinkowych z pełną przepustowością. Przy włączonym raytracingu, nawet pomimo braku wyspecjalizowanych rdzeni RT, GeForce GTX 1660 Ti generuje zbliżoną liczbę klatek do teoretycznie znacznie mocniejszego GeForce’a GTX 1080.”
Mówiąc krótko standardowe wg nVidii powiedzonko “Turing albo ogólniej obecnie wciskana generacja GPU albo śmierć” :)))
Ten cały RTX nie ma prawa sensownie działać na starszych kartach.
Oczywiście karty od lat wykorzystuje się do akceleracji raytracingu (np na potrzeby wizualizacji produktów czy architektury), algorytmy takie jak pathtracing całkiem nieźle działają na GPU (np. octane renderer), ale wciąż wychodzi przynajmniej kilka minut na klatkę w trudniejszych warunkach.
Nawet ich najnowsze karty z dedykowanymi układami do wyliczania punktów przecięcia promieni tak naprawdę są w stanie zapewnić raytracing w czasie rzeczywistym jedynie po solidnym ograniczeniu ilości śledzonych promieni i poddaniu obrazu wynikowego agresywnemu filtrowaniu.
Polecam obejrzeć materiał gamersnexus
Mam ten kanał od dawna w subskrypcji*. Nie chce udawać wyroczni, ale jak okazało się że do DXR/RT nie trzeba wyspecjalizowanych jednostek tylko zwykłe CUDA to szybko okaże się że jednostki SP od AMD będą robić to samo i jak dodadzą tą funkcje do kart RX i Vega to cudownie okaże się że np RX 590 choć porównywalny do GTX 1060 6 Gb z lekko-umiarkownym OC jest w tych obliczeniach 2-3x lepszy od swojego bezpośredniego konkurenta od zielonych.
*fajne ma włosy, ale w ogóle mu nie pasują
Nie trzeba, ale wyspecjalizowane jednostki przyspieszają proces na tyle że ma to sens w grach, jednak nie bez kompromisów pod względem jakości.
Testy (3x na każdy driver) driverów na tym samym bulidzie Passmarka na GTX 1060 6Gb z fabrycznym OC (GPU 1.8 GHz):
399.24 - ~9800 pkt
419.67 - ~10000 pkt
425.31 - ~9900 pkt
“Turing or die”
Sterownik 425.31 czyli znacznie większej numeracji od poprzedniego WHQL powinien chyba coś poprawić optymalizację… ? Mam nadzieje że AMD skopie im du.pę Navi i zaczną wspierać użytkowników kart wcześniejszych generacji bo na razie wszyscy piszą że skoro ma monopol na rynku PC to z zasady ma w du.pie starsze generacje i nie musi nic robić… to dlaczego ma monopol skoro od 5 lat wiadomo że kombinują żeby sprzedawać karty najnowszej aktualnie generacji ?
PS, AMD ma “monopol” na rynku konsol więc programiści znają architekturę GCN od podszewki czytałem jednak na anglojęzycznym portalu że ledwo wychodzą na plus na produkcji GPU na konsole… jednak skoro programista zna GCN jak katolik pacierz to czemu nagle “głupieje” jak robi tą samą grę na PC i nVidia ma wtedy przewagę ?
430.39 - ~8500 pkt !!! (Gigantyczny ok 50% spadek w teście DX 12) sprawdzane 3 razy, po zainstalowaniu sterów nieobowiązkowy restart
PS. Passmark test najnowszy bulid (wcześniej był starszy)
Po wgraniu 399.24 wynik to dokładnie 10003 (1 test) czyli o 200 więcej niż na starszej wersji tego testu… zauważyłem przy okazji że wynik w DX11 jest wyższy o ~5% niż w wersjach 4XX.XX
“Turing or die”
A jak u Was sprawują się najnowsze stery 430.39 - też macie mega spadek w DX 12 ? Pewnie to dlatego że przy nim majstrowali i dodali WDDM 2.6 pod majową aktualizację W10 i jak zwykle spartolili robotę… bo nie wierze że aż tak odkryli karty w sprawie zwalniania starszych generacji kart…
Któreś dwie z pierwszych aktualizacji 4xx również notowały spadki wydajności, ale później było bez problemów. Osobiście instaluję sterowniki przynajmniej z dwutygodniowym opóźnieniem, bo zazwyczaj wtedy są znane ewentualne bolączki. Bardzo długo siedziałem na 399 w laptopie z GTX 1050 Ti i dopiero niedawno zainstalowałem 419 bodaj, a były już dostępne nowsze - za dużo wpadek było ze sterownikami w związku z premierą RTX i olałem przesiadkę na kilka miesięcy. Ogólnie trzymam się zasady by instalować ostatnią wersję poprzedniej jakby to nazwać generacji. Przykładowo nie licząc najświeższych masz 425. poprzednie to 419 po trzech hotfixach. Złapałem te po ostatnim hotfixie ( 419.67) i jest elegancko póki co.
GTX 1060 6 Gb był kiedyś konkurentem RX 580… teraz nawet RX 570 4 Gb go pokonuje…
Nadal wierzycie że nVidia nie celowo, a przez “przypadek”, zwalnia starsze serie ?
PS. Czy na to nie ma paragrafu ? Bo chyba nie skoro w USA nie ma masowych i zbiorowych pozwów…
PS2. Jedyne co powstrzymuje mnie przed kupnem FatBoya RX 590 to 100W więcej w stresie i wyjątkowo dobra kultura pracy mojego półpasywnego Gigabyte 1060 6 Gb WF2 na rdzeniu GP104 czyli od GTX 1070 i 3 lata gwarancji…
Może to telemetria “zielonych” się dokłada?
Nie zwalnia. Ludzie. Jest tyle filmów obalających te rewelacje. NVidia po prostu po premierze kolejnej generacji kart zaprzestaje optymalizacji sterowników pod nowe gry na poprzednich gereracjach. Jak gdzieś NVidia miała przewagę to ta przewaga tam zostanie i już - pomijając sytuacje gdy wyjdą skopane sterowniki dla wszystkich. Jak nie lubię polityki przycinania kart (6GB VRAM w RTX 2060) i robienia klienta w bambuko, tak celowe ubijanie kart to jednak pomówienie. Karty przechodzą na EOL i nikt im nie każe ich wspierać. Kup karty od AMD jak zadowalasz się średnim segmentem. Póki AMD trzyma się GCN to wszystkie karty od HD 7xxx będą optymalizowane w sterownikach.
Czyli mój dziadzio, AMD Radeon R7 384 Cores z 512 z RAM, nadal zyskuje
Druga sprawa, nie rozumiem, naprawdę nie rozumiem, po kiedy ludzie ściągają każdą możliwą aktualizację sterowników jak tylko wyjdzie i potem problemy z wydajnością lub stabilnością. Dawniej aktualziację robiło się jak gra nie chciała odpalić, a nie hobbystycznie do obliczania różnicy w FPS