Jak zgłaszać bugi?


(narandill) #1

Jak zgłaszać bugi ?


Hej, widzę, że większość z Was ma problemy w komunikowaniu się w temacie zgłaszania bugów (tak dla nowego edytora, jak i innych). Dlaczego dobra komunikacja w tym temacie jest ważna? – To proste, przyspiesza proces naprawy odkrytych bugów, jeśli nie będziemy w stanie ich zdiagnozować to nie możecie liczyć, że szybko je usuniemy.

Po pierwsze, wszytkie bugi (dotyczące serwisu, forum, blogów, etc.) zgłaszamy w specjalnej grupie, zakładając tam osobny wątek (możemy wtedy rozmawiać tylko o jednym problemie i oznaczyć go jako rozwiązany):

Pamiętając starą zasadę “dziwne u mnie działa” nie zakładajcie, że błąd, który napotkaliście występuje u każdego innego użytkownika bez wyjątku. Mnogość konfiguracji softwarowych wynikających z różnych przeglądarek + różnych do nich dodatków i innych cudacznych wynalazków znacznie utrudnia jednoznaczną diagnozę problemu.

Za każdym razem podawajcie przeglądarkę z jakiej korzystacie wraz z jej wersją – nikt w redakcji nie śledzi ani zapisuje jakiego user agenta zazwyczaj używacie. Skąd mam mieć pewność czy przypadkiem @Bogdan_G (przykładowo) używał podczas znalezienia błędu przeglądarki Opera 12? (przykład).

Sprawdźcie proszę, czy błąd występuje także w trybie prywatnym przeglądarki – w tym trybie przeglądarka pobiera wszystkie skrypty ponownie – ten test upewnia mnie, że na Waszych maszynach znajduje się aktualny kod serwisu.

Szybka informacja, która wymaga od Was podania czy błąd wystąpił w widoku mobilnym lub desktopowym także jest wielce pomocna – dzięki temu mogę zawęzić poszukiwania winowajcy do określonych zasobów kodu.

Może dla niektórych to nie ma znaczenia, ale ponownie nakłaniam do podawania adresu URL do wpisu lub innych treści, gdzie występuje napotkany błąd. Jeżeli go nie podacie, to zmuszacie zespół developerski do zarzucenia prac na czas odnalezienia treści, gdzie mógłby zreplikować wskazany bug. Bez tej informacji proces ten zajmuje średnio 3-4 razy dłużej.

Ważna informacją byłoby także to, czy wykryty przez użytkownika błąd udało mu się zreplikować (powtórzyć) w tym samym środowisku. Jeżeli tak, to opierając się na poprzednich punktach i potwierdzeniu, że błąd się powtarza jestem w stanie od razu zabrać się do jego naprawy.

Przy zgłaszaniu błędów podczas bardziej skomplikowanych akcji (np.: wgranie nowego zdjęcia do edytora, dodanie podpisu i zapis nowych treści) warto dołączyć do zgłoszenia informację o krokach / akcjach, jakie wykonaliście od załadowania strony do wystąpienia błędu, np.:

  1. Przeciągam obrazek z dysku do edytora;
  2. Obrazek wysłał się poprawnie;
  3. Zaznaczam go i klikam “Edycję” podpisu obrazka;
  4. Nie pojawia się okno do edycji…

Checklista do zgłaszania bugów (copy / paste)


  1. Jakiej przeglądarki używałeś podczas napotkania błędu? Podaj nazwę i wersję lub user-agenta.
  2. Czy błąd występuje w widoku mobilnym czy desktopowym?
  3. Czy udało Ci się zreplikować (powtórzyć) błąd w trybie incognito (przeglądaniu prywatnym) Twojej przeglądarki?
  4. Pod jakim adresem URL wystąpił błąd? – podaj pełny adres URL skopiowany z okna adresu przeglądarki.
  5. Czy udało Ci się powtórzyć wykryty błąd?
  6. Jakie czynności (krok po kroku) wykonałeś/aś od załadowania strony do wystąpienia błędu?

Nowy blog czytelników - sugestie, uwagi, zgłoszenia błędów
(tomekb) #3

(Bogdan_G) #5

@narandill zmierza do szablonowego zgłaszania błędów na DP.
Pomysł jest dd.
Raz, to brak szablonu, a wytyczne już są, jakby szablon był (przypięcie wymagań zgłaszania błędów - dzika lista).
Wyobraźmy sobie formularz zgłoszenia błędów. Przejście rubryk wytycznych, to musi być wielka upierdliwość i kłopot. Wiadomo, że nikomu nie będzie się chciało profesjonalnie dokumentować błędu, bo narandill by tego chciał. Ale o to chodzi, żeby nie było zgłoszeń i mimo tragedii występowania błędów, - a róbcie sobie sami kyrk ze zgłaszaniem błędów według szablonu, którego nie ma :stuck_out_tongue_winking_eye:
Drugi raz, że ci, co doświadczyli problemów - nie muszą znać skali błędów. Zwykły użytkownik powiadamia w paru prostych zdaniach, że coś nie działa jak powinno.
Szykanowanie i specjalne wymagania, takie łaskawe “pozwalanie” ludziom zgłaszać problemy wg wytycznych - to wielki nietakt.

W końcu portal, to czyjaś chałupa. My tu gościmy, ale też potykamy się o pewne niedogodności. Zgłoszenie nie może być dyscyplinujące, przypięte pineską na czole forum.


(WODZU) #6

Jeśli problemy zgłaszane są byle jak, to wtedy jest dd. Przypomina mi to osoby, które czasem mówią “internet nie działa” albo "wyskoczyło mi tu takie coś i co mam kliknąć?"
Wyobrażasz sobie telefon do mechanika typu “Proszę pana, moja auto nie działa. Dodam, że jest czerwone i stoi koło Wrocławia. Więcej nie wiem, proszę coś zrobić, pan jest specjalistą”.
Szanujmy siebie, swój czas i wykonywaną pracę.


(tomekb) #7

(pocolog) #8

@tomekb Podpięcie tych tematów w odpowiednich działach jest dobrym pomysłem, tylko podpięcie globalne było nietrafione :wink:


(tomekb) #9

Dokładnie, próbuję to właśnie tak zrobić.


(Bogdan_G) #10

Bezmyślne nazewnictwo problemów będzie zdarzać się, bo nie brakuje myślących inaczej.
Albo ktoś zderzył się ze ścianą problemów, albo ta ściana zderzyła się z tym kimś, bo z jego punktu widzenia zbliżała się ściana.
Jakieś ogarnięcie sytuacji jest potrzebne, albo zgadzamy się na wymagany dyplom psychiatry forumowego.

@WODZU - jest pięknie. Czytamy ostatnio, że reklama opery uderzyła ktosia w oczy, czy uderzyła po oczach, a absurd zaczyna się w treści licznych odpowiedzi… Tak piękne wątki tylko publikować na cały świat…


(tomekb) #11