Jaka (pół)profesjonalna kamera do filmowania?

Cześć,

Aktualnie i od dłuższego czasu, zajmuje się kręceniem (nie wiem nawet jak to sprecyzować i czy to fachowe określenie czynności kamery), nagrywaniem filmów. Sama czynność nie jest mi obca, bo czuje się w tym pewnie a jestem bardzo kreatywną osobą, szukającą ekscentrycznych wyzwań i oryginalnego podejścia do swojego planu. Chciałbym poszerzyć swoje horyzonty ekwipunkowe i zaopatrzyć się w coś bardziej profesjonalnego. Tutaj kończy się mój szlak, ponieważ w tym temacie jest zwyczajnie zielony.


Bawię się w filmowanie Iphonem 11 i skupiam swą uwagę na dobrej jakości i płynności (przeważnie ustawiam max 4k, 60kl/s). Nie ukrywam, że przekaz wideo w jabłkowym sprzęcie jest wyśmienity i idealny na krótkie filmiki (na długie też ok) i szybką edycję w mobilnej apce. Jednak, ostatnimi czasy mam pewne wątpliwości. Wszedłem w zaawansowany montaż w PP i AE a format MOV (iphone) jest delikatnie z nimi niekompatybilny, mimo to, stabilny - kwestia cierpliwości i komfortu. Może tak - ciężko się pracuje przy takim formacie w profesjonalnych programach, a jak nie ciężko, to zdecydowanie zbyt długo poświęca się mu czas, by porządnie przygotować klip przed kompetentną edycją. Dodatkowym dyskomfortem przy pracy z telefonem jest ograniczona pamięć. Przy głowie pełnej pomysłów, strategii i planu, nie ma jej wystarczająco. Niedostępne wejścia kart pamięci, beznadziejna synchronizacja z Win, itp. To jednak nie skreśla mojej oceny i w dalszym ciągu sądzę, że w tej kwestii jest wysoki poziom.


Przechodząc do sedna sprawy, poszukuję kamery, która mogłaby prosperować w swoim zadaniu.

Do czego?

  1. Nagrywanie wewnątrz pomieszczeń, z ograniczonym (zabawa kolorem) i dobrym oświetleniem.

  2. Praca na zewnątrz, gimbal, statyw, dynamiczne kręcenie.

  3. Ujęcia packshotowe, reklamowe, produktowe.

  4. Ujęcie sportowe (myślałem, też o GoPro10, natomiast zastanawia mnie, czy jest ona dostosowana też do zwyczajnego kręcenia, bo z tego co się naczytałem, jest ona przeznaczona stricte do sportów wyczynowych - snowboard, rowery. Proszę mnie wyprowadzić z błędu).

  5. Prezentacje, filmy promujące.

  6. Praktycznie do wszystkich czynności zaplanowanych czy spontanicznych.


Na czym zależy?

  1. Cena. Na chwilę obecną, nie mam określonego budżetu, jednak widełki zostawiam do 4k zł.

  2. Jakość 4k+ z nienaganną wspólnotą pomiędzy Premiere Pro czy After Effect.

  3. Wejście na (dodatkową) kartę pamięci, ale wydaje mi się, że każda kamera powinna coś takiego posiadać.

  4. Nie chciałbym też, aby to było jakieś przeogromne (waga i objętość) z przeróżnymi, dodatkowymi elementami, ew dedykowane akcesoria gimbalowe, stabilizatory.

5, 6, 7 (itp) zostawiam Wam, bo jako bardziej profesjonalne i doświadczone grono w temacie urządzeń, jesteście w stanie dodać parę punktów, których mi zapewne zabrakło. A jak już wspomniałem, nie miałem do czynienia z takim sprzętem, więc sugeruje się podstawową wiedzą.


Bardzo proszę o propozycje. Ja już próbowałem szukać, ale jest tego zbyt dużo, aby mógł sobie zwęzić poszukiwania. W razie pytań i niedoprecyzowanie czegoś przeze mnie, służę odpowiedzią.

Dziękuje, że mogę na Was liczyć,
pozdrawiam!

Niestety Kolego będziesz miał problem. Dzisiaj nikt takiego sprzetu raczej nie kupuje i prawie nie ma go na rynku - poza zabawkami za 500-800 zł. Jedynie co ci mogę polecić to jest to: Sony Handycam FDR-AX53 Kamera cyfrowa Sony FDR-AX53 czarny - Opinie i ceny na Ceneo.pl
Ludzie kręcą albo telefonami albo aparatami fotograficznymi mp. SONY RX-100. Tak więc zanim kupisz to się zastanów. No chyba że reflektujesz na PRO za 12000-15000 zł. Dla mnie jak się nie zajmujesz zawodowo to bez sensu.
Ale nie kupuj tego! Kamera cyfrowa JVC GZ-RY980 czarny - Opinie i ceny na Ceneo.pl

Myślę, że w tej cenie do tych zastosowań powinieneś szukać w niedrogim sprzęcie używanym przez youtuberów. Ostatnio np dobre opinie zbiera Sony ZV-1 (test wideo, test wideo, test wideo).

Znam ten rynek dosyć słabo, więc niech wypowiedzą się jeszcze koledzy.

Ale zamiast ZV-1 lepiej RX-100 - to jest prawie to samo tylko z pierścieniem

Za 4K zł, to tylko aparat, tak robią ludzie którzy nagrywają np. zawody i transmitują do portali internetowych. Kamera sensowna jest sporo droższa. Dawniej kupowało się Canony lustra (nadal tak się robi) , dzisiaj częściej Sony, bezlusterkowe.

ZV1 ma tą zaletę, że można łatwo przez niego robić streaming bez hdmi grabbera itp. Podłącza się przez USB jak webkamerkę. Można tym samym używać jako wysokiej klasy kamerę internetową.

I ma szum taki, że na wyższych ISO bez latarni nie wchodzić.
To zabawka za grubą kasę. Nie warto wydawać na to tyle kasy, bo to potem nie do sprzedania.

Cześć ponownie,

poczytałem Wasze odpowiedzi, za które bardzo dziękuje.

Faktycznie, kamery to zbyt ciężki temat do analizowania, jednak pomysł bezlusterkowców brzmi bardzo atrakcyjnie.

Dzięki, zerknę, ale na co? na co konkretnie zwrócić uwagę przy doborze? Jakie parametry są tu istotne?

Właśnie, bezlusterkowce to niesamowita odpowiedź. Dużo węszyłem i faktycznie, Sony ma ciekawe opinie. Co powiesz o A6300 czy A6400? Przewijają się dość często.

Zapoznaj się z cenami obiektywów. Zastanów czy będziesz potrzebował i do jakich celów. Bo to nie są rzeczy za 10zł. Czasami opłaca się poświęcić trochę jakości i bajerów z bezusterkowca na rzecz starszego Canona, bo po prostu jest tańsza optyka, i to sporo. A czasami niema to znaczenia.

Sam sobie zobacz.

Podpowiem, że z A6400 jakbyś chciał mocować optykę z Canona, potrzebujesz Sigma MC-11 (tysiaczek) :wink:

Jaki masz budżet?
Bawiłeś się / miałeś kiedyś w rękach jakiś system Sony, Canon, Nikon ?

Odnośnie A6300 czy 6400 - oczywiście są lepsze ale przedawane są z tragicznym obiektywem. Zakup sensownego obiektywu to 1000-1500 zł

Bardzo dobrze się sprawdzają aparaty albo Marki, albo Eos albo SX canona - canon charakteryzuje się tym że ma najlepszą jakość obrazu w filmach.

Budżet, jak wspomniałem w głównym poście - to kwota 4k, ale z oczywiście widełkami, które w zależności od opłacalności, będą zmienne. Chciałbym, aby też w tej kwocie znalazł już ciekawy obiektyw.

Czyli lepiej kupić same body i doinwestować w obiektyw?

Wybrałeś sobie najgorszy czas na wybór sprzętu.
Problem dostępności części, spowodował wyprzedawanie dobrej elektroniki a i wzrost cen innych modeli. Jeśli zastanawiasz się nad zakupem sprzęciku do ~4K zł, to dużo nie podziałasz.

Patrząc na to czego poszukujesz, to musi to być sprzęt z dobrą matrycą, o dużym bitrate zapisu, z minimum 4K 25 klatek i z dobrą ogniskową / jasnym obiektywem. Zaoferował bym ci kompakta jeśli szukasz czegoś co to wszystko upchnie w jedną całość. No chyba że celujesz w używany sprzęt?

Dzięki za szczerość, na swoje usprawiedliwienie dodam, że nie operuje (jeszcze) wiedzą w temacie sprzętu i samych cen. Jak zaznaczyłem (po analizie aktualnych cen), kwota może trochę powędrować w górę.

Jestem skłonny zweryfikować produkty, które są godne polecenia i zainwestować, jeśli okażą się, że posiadają wielkie serce.

Tak, używki wykluczam, z tego względu, że nie mam pewności przez co aparat przechodził a znajomość w tym aspekcie, aktualnie jest mi obca. Dlatego też, jestem zmotywowany, aby pozyskać nowy sprzęt, bo doskonale znam swój cel a opieranie się tylko na mobilnym aranżowaniu klipu (nie jest takie złe) na dłuższą metę jest dyskomfortem, ale to już umieściłem w poście głównym.

Jaki kompakt masz na myśli?

Moja propozycja jest taka, abyś poszukał odpowiedzi jednak na forach specjalistycznych. Tutaj są raczej specjaliści od wszystkiego czyli… :grinning_face_with_smiling_eyes:

Sugeruję wypożyczyć i się pobawić, zanim kupisz. IMHO opłaca się wydać nawet kilka stówek, żeby się przekonać czy jest potrzebne czy nie. Bardzo często ludzie napalają się na jakiś sprzęt, czytają o nim, oglądają, wywalają kasę, a potem się okazuje, że, nie korzystają w ogóle z tego sprzętu.

Ile to aparatów, słuchawek, tabletów, laptopów i innego śmiecia ludzie kupili, a po roku, czy dwóch sprzedawali za grosze, bo tylko leżało.

Specjalistą bym się nie nazywał, ale pracuję w branży już jakiś czas :slight_smile:

@Krolewskibic sprawa wygląda tak; do tych punkcików co podałeś wyżej, można wywnioskować, że poszukujesz sprzętu pod wszystko - jak najlepiej skrojony pod możliwości, jakość obrazka i parametry.

W kontekście nagrywania kamerką sportową - to nie jest to najlepsze wyjście jeśli chcesz tym zrobić jakiś konkretny film. Przyda się ona na wyprawę, gdy będziesz chciał się skupić na odpoczynku lub dopełnić jakieś ujęcie inną perspektywą. Jakościowo od 8 generacji jest coraz lepiej, ale wybitną jakością obrazka ona nie poraża. Przykład? Go Pro 9 - tańsze a o baaaardzo podobnych parametrach co 10. Sampelek dla sprawdzenia:

W kwestii wyboru odpowiedniego sprzętu pod cenę / jakość, to może bym polecił coś prostego na początek, skoro przesiadasz się bezpośrednio z telefonu. Polecę Ci na początek kompakt.

Sony RX100 to seria kompaktów all-in-one. Bardzo dobre parametry obrazu, zoom, jasne światło. 2 lata temu testowałem 6 generację, teraz na rynku jest 7.

Jeśli to by nie stykało, to może bezlusterkowiec na APS-C z dobrym obiektywem na początek? Choć może być z tym trudno, warto zakupić samo body i dobrać obiektyw, a od niechcenia zakupić puszkę z kitowym obiektywem - wiem że wartości 3,5-5,6 to nierozsądny wybór jak na pierwszy obiektyw, ale za jego pomocą można też nagrać dobrej klasy materiał … a jak minie nieco czasu, to można zarobić na jakiś stałoogniskowy obiektyw.