Jaki kupić dysk HDD 3-4TB , nie istotne są dla mnie prędkości, jak będzie miał 30MB/s mniej to trudno, bardziej chodzi o mniej awaryjne sztuki. Czytałem, że obecnie Segate robi awaryjne nawet te dyski do NAS, więc może coś innego np. WD? i czy SMR w dyskach jest aż tak problematyczny jeżeli chodzi o długowieczność dysków?
Swego czasu WD tworzyło serię RED przeznaczoną specjalnie bodajże pod NAS, więc może te?
Jeżeli zależy Ci na mniejszej awaryjności, to bierz po prostu dyski o mniejszej pojemności.
Ja mam Toshibę P300 i działa dobrze (2TB). Co do SMR to raczej bym unikał, szczególnie przy pojemniejszych dyskach.
Szukasz dysku do NAS?
szukam dysku do PC, czyli nie warto się ładować np. w 3TB P300?
3TB jeszcze ok.
Tu masz tabelkę jeżeli chodzi o SMR dla P300:
(ja mam trzeci od końca)
Product Range
Series Part number Capacity Buffer Size Recording Type
DT02 HDWD260UZSVA 6TB 128MB SMR
DT02 HDWD240UZSVA 4TB 128MB SMR
DT02 HDWD220UZSVA 2TB 128MB SMR
DT01 HDWD130UZSVA 3TB 64MB CMR
DT01 HDWD120UZSVA 2TB 64MB CMR
DT01 HDWD110UZSVA 1TB 64MB CMR
DT01 HDWD105UZSVA 500GB 64MB CMR
WD Ultrastar, Seagate exos, ironwolf pro, ewentualnie inne z 5 letnią gwarancją.
ja myślałem na tym, bo 4TB to już niestety SMR
tak właśnie sobie czytam opinie redów to te nowe podobno średnie (no może poza tymi za 700zł+), a te starsze niektórym padają np. po roku więc zastanawiam się czy jest sens dopłacać
nie, bo część modeli to wolne dyski SMR.
a te z końcówką EFRX nie są cmr?
A tak ogólnie warto ładować się w wersje bulk?
Ja miałem wersję BOX, nie wiem jak jest w przypadku Bulk.
Końcówka nie ma znaczenia tutaj. Patrz na początek:
DT02 -> SMR
DT01 -> CMR
Tego oznaczenia nie ma na pudełku niestety, ale po buforze rozróżnisz.
Zauważ, że mające SMR występują tutaj jako dyski z buforem 128 MB, a te CMR mają 64 MB.
a ten swój 2TB ile już masz? to prawda, że są tak awaryjne te toshiby p300? smart pokazuje, że wszystko git?
Na razie ma przepracowane 6230 godzin.
smartctl 7.2 2020-12-30 r5155 [x86_64-linux-5.11.10-arch1-1] (local build)
Copyright (C) 2002-20, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org
=== START OF READ SMART DATA SECTION ===
SMART Attributes Data Structure revision number: 16
Vendor Specific SMART Attributes with Thresholds:
ID# ATTRIBUTE_NAME FLAG VALUE WORST THRESH TYPE UPDATED WHEN_FAILED RAW_VALUE
1 Raw_Read_Error_Rate 0x000b 100 100 016 Pre-fail Always - 0
2 Throughput_Performance 0x0005 140 140 054 Pre-fail Offline - 68
3 Spin_Up_Time 0x0007 126 126 024 Pre-fail Always - 300 (Average 300)
4 Start_Stop_Count 0x0012 100 100 000 Old_age Always - 1253
5 Reallocated_Sector_Ct 0x0033 100 100 005 Pre-fail Always - 0
7 Seek_Error_Rate 0x000b 100 100 067 Pre-fail Always - 0
8 Seek_Time_Performance 0x0005 124 124 020 Pre-fail Offline - 33
9 Power_On_Hours 0x0012 100 100 000 Old_age Always - 6230
10 Spin_Retry_Count 0x0013 100 100 060 Pre-fail Always - 0
12 Power_Cycle_Count 0x0032 100 100 000 Old_age Always - 1238
192 Power-Off_Retract_Count 0x0032 099 099 000 Old_age Always - 1264
193 Load_Cycle_Count 0x0012 099 099 000 Old_age Always - 1264
194 Temperature_Celsius 0x0002 187 187 000 Old_age Always - 32 (Min/Max 15/38)
196 Reallocated_Event_Count 0x0032 100 100 000 Old_age Always - 0
197 Current_Pending_Sector 0x0022 100 100 000 Old_age Always - 0
198 Offline_Uncorrectable 0x0008 100 100 000 Old_age Offline - 0
199 UDMA_CRC_Error_Count 0x000a 200 200 000 Old_age Always - 0
Okresowe self-testy też przechodzi:
SMART Error Log Version: 1
No Errors Logged
SMART Self-test log structure revision number 1
Num Test_Description Status Remaining LifeTime(hours) LBA_of_first_error
# 1 Short offline Completed without error 00% 5197 -
# 2 Short offline Completed without error 00% 1500 -
# 3 Extended offline Completed without error 00% 91 -
# 4 Short offline Completed without error 00% 85 -
# 5 Short offline Completed without error 00% 16 -
ok to musze przemyśleć czy taki p300 jest git, bo z drugiej strony kuszące jest też dopłacić więcej do wd red pro, bo ma 5 lat gwarancji i może jest lepiej wykonany jeżeli tyle producent deklaruje, choć nie wiem jak dyski nasowe sprawdzają się w PC
Tośki są ok nie jest to high end ale taki dobry mid w fajnej cenie ostatnio.
jak każdy inny dysk.
Chyba że oczekujesz wysokiej wydajności, ale nie sądzę aby ktoś dziś oczekiwał tego od HDD.
bardziej mniejszej awaryjności, ale czym więcej czytam tym mam wrażenie, że więcej sensu ma 2x tani hdd i jeden jako backup albo jakiś raid1 niż inwestowanie w droższe dyski, czyżby odeszły czasy w, których dyski hdd potrafiły spokojnie działać 10 lat?
Są są tylko ludzie nie wiedzą co kupić jak poszukasz to znajdziesz spokojnie dyski co mają po 5-7 lat gwarancji i jeszcze drugie tylko po , będą żyć.
Tylko janusze chcą kupić wiesz tak jak najtaniej się da, a potem szok że dysk pada nawet po paru dniach od użytkowania…
a jakieś polecasz? taki wd red pro jest dobry czy trzeba sięgać po inne firmy lub droższe dyski. Bo to co opisujesz to jakbym czytał niektóre komentarze do Toshiby P300, inna sprawa, że bez backupu i tak nie masz 100%, że dane z tobą zostaną.
Słuchaj paść dysk może ci każdy lub też dane mogą zostać zainfekowane, zniszczone/uszkodzone przez wirusa i nie zależnie jaki tam kupisz super duper ślitaśny dysk będzie
nie ma ku*** zmiłuj sie !!! kopia zapasowa musi być robiona !!!
Co do samych dysków wiadomo że lepiej mieć dyski z firmy które psują 100 sztuk na 2000 niż 1200 sztuk z 2000.
Ryzyko zdecydowanie mniejsze ale nadal istnieje… więc nie należy bagatelizować.
Kolejna sprawa dyski z gwarancją na 5 lat zamiast 2
Są firmy co oferują dłuższą gwarancje lub dysk jest z lepszej/droższej seri która ma tą gwarancje dłuższą… ale pamiętaj to że gwarancja na dysk jest dłuższa nie daje ci 100% szans że dysk nie uszkodzi sie podczas tej gwarancji i gwarancja nie zwróci ci uszkodzonych danych dlatego
!!! kopia zapasowa musi być robiona !!!
Co do dysków
Moja subiektywne zdanie to
WD red jest ok ale jak chcesz szybszy dysk ze średniej półki to lepiej Toshibe 5200 vs 7200 obrotów jest jednak odczuwalne.
Jak chcesz aby dysk był z dłuższą gwarancją i był lepiej wykonany co w końcowym rezultacie ma okazać sie jeszcze lepszą żywotnością to można brać taki Ultrastar ale wiadomo są to też większe koszta.
Jak chodzi o kopie zapasową to lepiej mieć 2 gorsze dyski z kopią zapasową niż 1 lepszy bez kopi…
w sumie tak mnie też naszło, a są programy do backupu poszczególnych folderów, albo np backup który wie ile skopiował i ile musi na następne dyski, np. masz dysk 3TB i chcesz zrobić backup na zewnętrzne dyski 1,5TB i 0,5 i 1TB i sam wie co gdzie co wrzucić?
akurat nie zależy mi jakoś mocno na prędkości tylko wytrzymałości, a tak WD red pro 4TB mają 7200, zwykłe redy chyba mają 5400 i 3 lata gwarancji + są smr a to chyba nie za dobrze dla wytrzymałości z tego co czytałem i zrozumiałem, chyba 3TB red jest na cmr, ale też 3 lata gwarancji, a sam pisałeś, że lepiej takie z 5 lat, toshiba p300 to w ogóle 2 lata + dużo jest opinii o awaryjności, ale nie wiem czy to przez to, że te dyski serio się co chwilę psują czy po prostu są tak popularne dlatego pojawia się tyle negatywnych opinii. Oczywiście jeżeli już bym kupował toshibę to 3TB.