a te z końcówką EFRX nie są cmr?
A tak ogólnie warto ładować się w wersje bulk?
a te z końcówką EFRX nie są cmr?
A tak ogólnie warto ładować się w wersje bulk?
Ja miałem wersję BOX, nie wiem jak jest w przypadku Bulk.
Końcówka nie ma znaczenia tutaj. Patrz na początek:
DT02 -> SMR
DT01 -> CMR
Tego oznaczenia nie ma na pudełku niestety, ale po buforze rozróżnisz.
Zauważ, że mające SMR występują tutaj jako dyski z buforem 128 MB, a te CMR mają 64 MB.
a ten swój 2TB ile już masz? to prawda, że są tak awaryjne te toshiby p300? smart pokazuje, że wszystko git?
Na razie ma przepracowane 6230 godzin.
smartctl 7.2 2020-12-30 r5155 [x86_64-linux-5.11.10-arch1-1] (local build)
Copyright (C) 2002-20, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org
=== START OF READ SMART DATA SECTION ===
SMART Attributes Data Structure revision number: 16
Vendor Specific SMART Attributes with Thresholds:
ID# ATTRIBUTE_NAME FLAG VALUE WORST THRESH TYPE UPDATED WHEN_FAILED RAW_VALUE
1 Raw_Read_Error_Rate 0x000b 100 100 016 Pre-fail Always - 0
2 Throughput_Performance 0x0005 140 140 054 Pre-fail Offline - 68
3 Spin_Up_Time 0x0007 126 126 024 Pre-fail Always - 300 (Average 300)
4 Start_Stop_Count 0x0012 100 100 000 Old_age Always - 1253
5 Reallocated_Sector_Ct 0x0033 100 100 005 Pre-fail Always - 0
7 Seek_Error_Rate 0x000b 100 100 067 Pre-fail Always - 0
8 Seek_Time_Performance 0x0005 124 124 020 Pre-fail Offline - 33
9 Power_On_Hours 0x0012 100 100 000 Old_age Always - 6230
10 Spin_Retry_Count 0x0013 100 100 060 Pre-fail Always - 0
12 Power_Cycle_Count 0x0032 100 100 000 Old_age Always - 1238
192 Power-Off_Retract_Count 0x0032 099 099 000 Old_age Always - 1264
193 Load_Cycle_Count 0x0012 099 099 000 Old_age Always - 1264
194 Temperature_Celsius 0x0002 187 187 000 Old_age Always - 32 (Min/Max 15/38)
196 Reallocated_Event_Count 0x0032 100 100 000 Old_age Always - 0
197 Current_Pending_Sector 0x0022 100 100 000 Old_age Always - 0
198 Offline_Uncorrectable 0x0008 100 100 000 Old_age Offline - 0
199 UDMA_CRC_Error_Count 0x000a 200 200 000 Old_age Always - 0
Okresowe self-testy też przechodzi:
SMART Error Log Version: 1
No Errors Logged
SMART Self-test log structure revision number 1
Num Test_Description Status Remaining LifeTime(hours) LBA_of_first_error
# 1 Short offline Completed without error 00% 5197 -
# 2 Short offline Completed without error 00% 1500 -
# 3 Extended offline Completed without error 00% 91 -
# 4 Short offline Completed without error 00% 85 -
# 5 Short offline Completed without error 00% 16 -
ok to musze przemyśleć czy taki p300 jest git, bo z drugiej strony kuszące jest też dopłacić więcej do wd red pro, bo ma 5 lat gwarancji i może jest lepiej wykonany jeżeli tyle producent deklaruje, choć nie wiem jak dyski nasowe sprawdzają się w PC
Tośki są ok nie jest to high end ale taki dobry mid w fajnej cenie ostatnio.
jak każdy inny dysk.
Chyba że oczekujesz wysokiej wydajności, ale nie sądzę aby ktoś dziś oczekiwał tego od HDD.
bardziej mniejszej awaryjności, ale czym więcej czytam tym mam wrażenie, że więcej sensu ma 2x tani hdd i jeden jako backup albo jakiś raid1 niż inwestowanie w droższe dyski, czyżby odeszły czasy w, których dyski hdd potrafiły spokojnie działać 10 lat?
Są są tylko ludzie nie wiedzą co kupić jak poszukasz to znajdziesz spokojnie dyski co mają po 5-7 lat gwarancji i jeszcze drugie tylko po , będą żyć.
Tylko janusze chcą kupić wiesz tak jak najtaniej się da, a potem szok że dysk pada nawet po paru dniach od użytkowania…
a jakieś polecasz? taki wd red pro jest dobry czy trzeba sięgać po inne firmy lub droższe dyski. Bo to co opisujesz to jakbym czytał niektóre komentarze do Toshiby P300, inna sprawa, że bez backupu i tak nie masz 100%, że dane z tobą zostaną.
Słuchaj paść dysk może ci każdy lub też dane mogą zostać zainfekowane, zniszczone/uszkodzone przez wirusa i nie zależnie jaki tam kupisz super duper ślitaśny dysk będzie
nie ma ku*** zmiłuj sie !!! kopia zapasowa musi być robiona !!!
Co do samych dysków wiadomo że lepiej mieć dyski z firmy które psują 100 sztuk na 2000 niż 1200 sztuk z 2000.
Ryzyko zdecydowanie mniejsze ale nadal istnieje… więc nie należy bagatelizować.
Kolejna sprawa dyski z gwarancją na 5 lat zamiast 2
Są firmy co oferują dłuższą gwarancje lub dysk jest z lepszej/droższej seri która ma tą gwarancje dłuższą… ale pamiętaj to że gwarancja na dysk jest dłuższa nie daje ci 100% szans że dysk nie uszkodzi sie podczas tej gwarancji i gwarancja nie zwróci ci uszkodzonych danych dlatego
!!! kopia zapasowa musi być robiona !!!
Co do dysków
Moja subiektywne zdanie to
WD red jest ok ale jak chcesz szybszy dysk ze średniej półki to lepiej Toshibe 5200 vs 7200 obrotów jest jednak odczuwalne.
Jak chcesz aby dysk był z dłuższą gwarancją i był lepiej wykonany co w końcowym rezultacie ma okazać sie jeszcze lepszą żywotnością to można brać taki Ultrastar ale wiadomo są to też większe koszta.
Jak chodzi o kopie zapasową to lepiej mieć 2 gorsze dyski z kopią zapasową niż 1 lepszy bez kopi…
w sumie tak mnie też naszło, a są programy do backupu poszczególnych folderów, albo np backup który wie ile skopiował i ile musi na następne dyski, np. masz dysk 3TB i chcesz zrobić backup na zewnętrzne dyski 1,5TB i 0,5 i 1TB i sam wie co gdzie co wrzucić?
akurat nie zależy mi jakoś mocno na prędkości tylko wytrzymałości, a tak WD red pro 4TB mają 7200, zwykłe redy chyba mają 5400 i 3 lata gwarancji + są smr a to chyba nie za dobrze dla wytrzymałości z tego co czytałem i zrozumiałem, chyba 3TB red jest na cmr, ale też 3 lata gwarancji, a sam pisałeś, że lepiej takie z 5 lat, toshiba p300 to w ogóle 2 lata + dużo jest opinii o awaryjności, ale nie wiem czy to przez to, że te dyski serio się co chwilę psują czy po prostu są tak popularne dlatego pojawia się tyle negatywnych opinii. Oczywiście jeżeli już bym kupował toshibę to 3TB.
Do kopi to możesz sobie zainstalować soft i ustawić harmonogram i zaznaczyć które pliki/foldery ma kopiować… obraz systemu możesz też zrobić najlepiej z nośnika ratunkowego danego softu.
Np Macrium Reflect
WD robi takie i takie więc trzeba uważać jaki model sie bierze ale można poznać o kodzie / oznaczeniu
tylko rozumiem, że wtedy bym musiał mieć ciągle podłączone “przenośne” dyski, mi bardziej chodziło o rozwiązanie, że podłączę i np. wybiorę wcześniej ustaloną listę folderów dla danego dysku.
A tak taki soft do backupu wie, że jakieś pliki zostały usunięte z dysku głównego i kopiując na dysk do backupu też tam usunie taki plik? bo głupio, żeby nadmiarowo gromadziło niepotrzebne pliki.
no na zwykłe redy trzeba uważać na pewno, z tego co się orientuję PRO są tylko cmr.
No jak mówiłem jak chcesz do lepszej jakości to będziesz musiał dopłacić.
Z drugiej strony jak będziesz mial więcej miejsca tańszym kosztem a 2 dyski z kopią zapasową raczej nie padną ci w tym samym dniu.
Mój brat ma jeszcze tego gorszego WD RED i do dziś mu bangla
czyli ile? z 5lat?
raczej bardziej chciałem większość rzeczy backupować na dyski które już mam, co prawda nie są pierwszej świeżości ale poza jednym u którego smart pokazuje, żeby na niego uważać (raczej bym trzymał tam mało ważne pierdoły) to reszta według smart i skanów dalej jest sprawna i myślałem żeby je podłączać np. raz na kwartał i robić backup, jeżeli będę używał jednego 3TB
nie no więcej ma lat on wtedy płacił około 900zl za 3TB bo sam mu wybierałem.
Moje dyski są z Samsunga wszystkie 4 i mają przebieg po nawet 45k godzin przepracowanych
gdzieś wcześniej na forum dawałem screeny zraz ci podlinkuje jak znajdę
Ja osobiście przymierzam sie do zakupu 2 dysków NVME i 2 HDD ultra star po 10-12 TB i to będą dwa ostatnie HDD jakie kupie w życiu (tak myśle czas pokaże )
ok tutaj wstawiałem
Brat teraz gra więc szybko z kompa nie zjedzie ale postaram sie jeszcze dzisiaj sprawdzić jego dyski i podesłać logi
mój ma 60K i powoli odchodzi na drugi świat
też tak myślę, no chyba, że dysk szybko wyzionie ducha, ale mi wystarczy 3TB, 4 max
Posiadam Toshibe P300 3TB jakoś od roku i zero większych problemów. Czasami trzeba sekundę poczekać aż coś doczyta, ale to w końcu HDD nie SSD. Mogę polecić.
Zastanawiam się czy brać dwie takie i jedną przeznaczyć na backup, czy jeden p300 + jakiś zewnętrzny na usb