Cześć. Pytanie do wszystkich co by uzyskać radę
U mnie opony letnie mam - 195/65 r15, a jeśli chodzi o zimowe takie - 175/70 r14.
Będę kupować opony wielosezonowe w tym roku. Na jakie się decydować:
195/65 r15 czy może te 175/70 r14?
Im opony grubsze a mniejsza felga tym lepsze spalanie i tłumienie nierówności. wiem, że opona ładniej wygląda im jest jej mniej a więcej felgi ale jeśli chodzi o spalanie oraz komfort to lepsze są koła z grubszymi oponami …w Twoim przypadku wolałbym 175/70 R14.
Ale ja cię nie rozumię R to jest rozmiar felgi Nie nożna założyć 14 na R15 i odwotnie. Chyba że ty masz 2 felgi R15 i R14. W tamim razie kupuj zimowe pod R14
Oznaczenie moich opon:
zimowe:
175/70 r14,
letnie:
195/65 r15
Takie mam oznaczenie na moich 4 oponach (letnich i zimowych)
Na nich jeździłem kilka lat i potrzebuję zmienić na nowe.
@darek0107 będzie lepiej jak zakupie całoroczne 175/70 r14 (takie oznaczenie mam na moich zimowych).
Ale masz jeden komplet felg i wulkanizator Ci przekłada opony zdejmując je z felg i zakładając na gołe felgi nowe, czy masz dwa komplety kół (felg z oponami) i tylko odkręcasz jeden komplet i przykręcasz drugi?
Wszystkie opony zarówno letnie i zimowe mam z felgami, czyli dwa komplety kół (fel z oponami) i przy wymianie u wulkanizatora następuje odkręcenie jednego zestawu np. (letniego) i przykręcenie drugiego(zimowego).
Teraz jeżdzę na letnich czyli na 195/65 r15
@hindus czyli co bardziej się zdecydować na 175/70 r14?
A może lepiej porozmawiać o tym z paroma wulkanizatorami?
A jak są zużyte? Które bardziej? Porównywałeś ceny tych samych opon w rozmiarze R14 i R15? Bo może lepiej wziąć porządne opony w mniejszym rozmiarze niż za te same pieniądze R15 (albo dokładać do większego rozmiaru). Większa felga, chudsza opona, to też lepszy aspekt wizualny, nie wiem czy istotny?
W tym przypadku opona 195/65/R15 będzie „grubsza” niż 175/70/R14. (minimalnie ale jednak)
Jeśli chodzi o całoroczne opony - w drugim aucie mam Kleber Quadraxer 2 - i nie ma z nimi problemów, jeździły już w każdych możliwych warunkach (od upałów po śnieg, małopolska więc górzysty teren). Jedyny ich minus - na mokrej nawierzchni są umiarkowanie głośne.
Co do cen (wracając do pytania autora wątku) - akurat te Klebery są tańsze R15, wynika to pewnie z popularności.
I ostatnia sprawa - co do rozmiaru sprawdź jakie opony zaleca producent auta - jeśli to ma być czysto praktyczny zakup.
Podobnie zużyte te 14 i 15. Obecnie mam założone letnie 195/65 r15. Chcąc dać całoroczne jakie na jakie się zdecydować?
Producenta zaleca nawet 195/65 r15 jak i te 14.
Z tych Kleberów tańsze R15 więc ja bym te brał. Ale możesz popatrzeć jeszcze na inne marki.
Szersza opona to też lepsza przyczepność (w większości warunków, szczególnie latem a zimy ostatnio u nas takie słabe).
I na 15 będzie lepiej auto wyglądało
A tak z ciekawości jakie to auto? Bo duży rozrzut w tych zalecanych rozmiarach kół.
Jeden rozmiar różnicy do żaden rozrzut akurat zazwyczaj model samochodu ma mniejszy rozmiar w wersji „ekonomicznej” i większy bardziej „premium”
Nie, bez przesady. W moim autku producent podaje nawet trzy rozmiary felg i opon.
175/70 R13
185/60 R14
185/55 R15
Felgi mam 14, więc opony 185/60 R14. Trzy lata temu przestałem bawić się w coroczną zmianę. Wziąłem nowe wielosezonowe „Fulda Multicontrol”. I jestem z nich zadowolony.
Pochwal się może co to za fura. Jeśli robisz trasy to bierz z niższym profilem czy R15, do miasta - co tańsze - pewnie R14 jeśli nie interesuje Cię wygląd. Jeśli chodzi o markę to od pewnego czasu kupuję tylko premium. Bez znaczenia większego jaka, ale premium i w dobrej cenie. No i przy kupnie zwracać uwagę na datę produkcji, bo opona nowa wg prawa może mieć do trzech lat (opona stara jest gdy ma siedem lat).
Tylko że u Ciebie różnica w średnicy koła przy tych rozmiarach jest nieduża:
A u autora wątku całkiem spora:
U mnie w tez mogę mieć wg producenta koła od 15 do 18, ale profil jest tak dobrany żeby nie zmieniać zbytnio średnicy całego koła.
To wyjaśni kwestię prawidłowego rozmiaru
Już piszę co mam za autko Opel Astra G hatchback
Jaki silnik? Bo dopuszczalne rozmiary zależą też od niego
EDIT - szybki research i wiadomo skąd ta różnica
Te masz niepoprawne, nie ma takiego rozmiaru w katalogu (jest 195/60 R15)
1.6 @hindus
Czyli jak zdecydować się na 195/60 R15 całoroczne?
Tak bym chciał sobie kupić
Wygląd opony wielosezonowej mnie nie interesuje, potrzebuje kupić komplet 4 nowych. Cena może być i dla mnie większa. Najbardziej mnie jednak interesuje na jakie się zdecydować na te co mam 15
No to weź takie, z górnej półki i masz temat z głowy.
Tu masz przykładowy ranking Test opon całoroczne 195/60 R15 (2021) | Ranking-opon.eu