Problemy z siecią LAN w biurze

Witam,

Zwracam się z prośbą o pomoc, gdyż już nie mam pomysłu co jest nie tak z siecią LAN w biurze. W biurze jest 6 PCów (4 W7 i 2 W10), 1 laptop (W10), 1 drukarka sieciowa Canon. Pewnego razu z dnia na dzień pojawił się problem z siecią w środkowych pokojach 2 i 3. Przy włączeniu 3 na 4 maszyny (3 PC i laptop) w tych pokojach siadała sieć – komputer próbował się łączyć z siecią po czym spadało połączenie i tak w kółko (nie pingowały). Przy dwóch maszynach wszystko działało pięknie. W 1 i 4 pokoju pozostałe komputery i drukarka działały bez zarzutu. Po ponownym przepięciu kabli sytuacja się odwróciła obecnie komputery i drukarka nie mają sieci (nie pingują) jeśli do sieci podłączone są 3 urządzenia lub więcej na 4 możliwe.

Sieć w biurze wygląda następująco ZEXYLEM połączonym Ethernetem z TP-LINK połączonym kablem LANowskim z Edimaxem, który dystrybuuje sieć LAN w biurze. Dodatkowo zmieniona został kabel LAN między routerem, a urządzeniem które sprawiało wrażenie jakby robiło zwarcie i było winowajca zamieszania. Lecz problem powrócił. Urządzenia mają na stałe przypisane adresy IP. Czy problem jest na stykach w routerze? Czy problemem jest to różnica w OS na maszynach? Czy problem leży gdzieś indziej?

Pozdrawiam,
Tomasz

Proszę, opisz konkretnie. Co jest modem, co jest routerem a co switchem etc. Dodatkowe pytanie: czy wszystkie urządzenia oraz komputery są zasilane prądem z tej samej fazy? Sieć elektryczna jest nowa czy stara?

ZyXEL Telekom P-600 Modem
TP-LINK TL-WR340G Ver.: 2.24 Router
Edimax 10/100 Mbps 5-port fast Ethernet Switch

Nikt w ostatnim czasie nie ingerował w sieć elektryczna w budynku. To jest stary budynek (PKP) i zasilanie może być pokręcone, ale do tej pory problem nie występował. Ale z ciekawości zapytam czy któraś z firm sąsiadujących nie przerabiała instalacji u siebie w biurze.

Sprawdź czy nie masz kolizji adresów IP. Mają przypisane statycznie więc, może gdzieś coś ktoś grzebał i zmienił (przepisał od sąsiada) albo źle jest od początku skonfigurowane.

Moje typy - sprawdzenie sieci elektrycznej i podmiana switcha na jakiś inny. Jeśli problem zniknie to znaczy, że to wina switcha.

ps. “w biurze”, ja na początku przeczytałem “w burzę” - stąd moje pytanie o prąd :slight_smile:

Na początku roku wywalało niektóre komputery z sieci najczęściej lapka informując że adresy IP są zdublowane ale od tego czasu wszystkim urządzeniom przypisałem stałe adresy IP. W DHCP client list tylko jeden adres 192…115 i ma limit czasowy. Reszta ma Permanent. W DHCP settings od .115 do 199 zaczynają się adresy które mają limit czasowy. Dziś już wychodzą z pracy mogę odpisywać z domu ale w praktyce będę mógł sprawdzić dopiero jutro.

To mają adresy statyczne czy automatuczne, bo to znaczącą różnica. Jesli nie wiesz czym się różni adres IP statyczny od automatucznego i dynamicznego, to warto takie podstawy nadrobić.

Jak koledzy pisali, albo masz zdublowane IP (może ktoś podmieniał też MAC adresy), albo masz pętlę w sieci, albo masz uwalony switch.

Skoro masz 5 portowy switch, to cześć urządzeń pewnie wpinasz do TP Linka?

Proponuję wymienić ten TP Link na Mikrotika, a switch weź 8 lub 16 portowy. Dziś standardem jest 1GbE, a nie FE. Może w biurze wydawać się bez znaczenia, ale pliki lepiej wysyłać z transferem 10MB/s czy 100MB/s? Wydruki, załączniki mailowe, to wszystko zapycha sieć szybciej, niż myslisz, o udostępnieniu plików już nie wspomnę.

Może masz dwa serwery DHCP w sieci? TPlink to przecież router. Wrzuć DHCP Explorer na jakimś działajcym komputerze i przez interfejs przez który jest podłaczony do sieci puść kilka requestów DHCP:
http://www.networksecurityhome.com/network_tools/dhcp_discovery/dhcp_discovery.html

@Fizyda coś jest porąbane w adresach IP.
@januszek Nic się nie stało sprawdziliśmy i tę opcję :wink:
@roobal adresy były przerobione na statyczne tak by podczas uruchamiania maszyn nie następowały kolizje IP
dokładnie część urządzeń jest w[pieta bezpośrednio do TP-LINKa. Sieć jest stara więc pewnie ma z 8-10 lat dlatego standardy są bardzo niskie.

Dwa komputery zostały wymienione w lutym zeszłego roku. kłopoty zaczęły się dopiero w tym roku. Co ciekawe po włączeniu jednego komputera i sprawdzeniu Ipcong podał adres 192. 168.1.6 taki jaki został mu nadany manualnie. natomiast na Routerze w DHCP list pojawia pojawia się dodatkowo oprócz ww. adresu adres 192.168.1.116 - czyli taki jaki komputer dostał przy pierwszym podłączeniu do sieci.

Ile masz komputerów w tej sieci? Czy wszystkie są podłączone kablem? Są klienci wifi, jeśli tak: ilu?

@januszek 7 komputerów i 1 urządzenie wielofunkcyjne. W routerze jest wpisanych 8 ale Wifi jest zablokowane i nikt z niego nie korzysta i nie ma dostępu

Czyli masz pewnie tak:

Na szybko: ustaw wszystkie komputery i urządzenie wielofunkcyjne na adresy automatyczne. Na routerze włącz serwer DHCP.

Do rozważenia: kup nowego switcha (np takiego) i wszystkie komputery oraz urządzenie wielofunkcyjne podłącz do niego. Ale nadal korzystaj z DHCP na routerze.

@januszek
Prawie. Do Switcha jest podłączone 4 urządzenia. W Porcie 2 kabel LAN łączy Switch z Routerem.

Do modemu podłączona jest jeszcze kostka. po odłączeniu jej od modemu siada sieć WAN ale jest sieć LAN.

Na razie nie ważne :slight_smile: Zrób to: ustaw wszystkie komputery i urządzenie wielofunkcyjne na adresy automatyczne. Na routerze włącz serwer DHCP.

Ale to chodzi by ustawić Sieć LAN tak aby była dynamiczna a nie WAN. U stawieniach Netwok—>WAN zostawiam static IP.
czy w Opcjach routera DHCP —> Address reserwation wszystkim adresom IP zmienić na status na zablokowany?

Jakich ip używasz na komputerach? Jakiej maski? Jaki jest adres bramy domyślnej?

Z każdym kolejnym postem coraz pewniejsze jest, że masz źle skonfigurowaną sieć. Ja bym wszystko zresetował do ustawień domyślnych i skonfigurował na nowo. Dodatkowo konfigurując na nowo konfigurowałbym wszystko z adresami dynamicznymi, chyba, że gdzieś masz potrzebę posiadania statycznego.

W tym routerze TP-Linka masz w zasadzie tylko trzy rzeczy do ustawienia, przykład:

Wykasuj wszystko. Zostaw tylko urządzenie wielofunkcyjne.