Samochody autonomiczne

Zaprezentowano samochód z autopilotem 3 poziomu. Dla przypomnienia w Tesli jest poziom 2.

Wyjaśnienie poziomów autonomiczności poniżej, tak żeby było wiadomo do czego dążymy The 6 Levels of Vehicle Autonomy Explained | Synopsys Automotive

Pojazdy poziomu 3 mają zdolność „wykrywania środowiska” i mogą samodzielnie podejmować świadome decyzje, takie jak przyspieszanie obok wolno poruszającego się pojazdu. Ale… nadal wymagają nadrzędności człowieka.

Samochód autonomiczny od AutoX na ruchliwych ulicach . Drogi publiczne w „miejskich wioskach - nie wiem jak to przetłumaczyć” są bardzo ruchliwe, chaotyczne i przepełnione ludźmi.

Materiał wideo jest w przyspieszeniu 4x zrobiony. Jak ustawi się na normalną szybkość (0.25x) to już nie wygląda to tak fajnie.
Poza tym takie sytuacje jak ta: [youtu.be/TFEvkmvIjVo?t=234]
Człowiek po prostu wjechałby kawałek na chodnik, aby pojazdy się zmieściły. Komputer czekał na reakcję drugiego kierowcy i zmusił go do dziwnych manewrów.

Moim zdaniem takie coś ma sens tylko w ruchu gdzie nie ma „ludzkich” kierowców i jest komunikacja pomiędzy pojazdami. Większa ilość takich pojazdów zakorkowałaby ruch na ulicach. :wink:

Oczywiście naturalnie się zgadzam, że zmierza to w kierunku tylko pojazdów autonomicznych wraz z uproszczeniem dróg.

Niemniej jednak to co pokazało AutoX jest imponujące.

Żeby nie tworzyć nowych tematów, aktualizacja odnośnie tego co dzieje się na rynkach wschodnich

Użyteczne wyłącznie przy powrocie z imprezy po pijaku. Prędzej bym na piechotę dotarł do domu. Ale zmierza wszystko w dobrym kierunku.

Tesla na samych kamerkach, bez Lidar. Godne podziwu

Takiego stwierdzenia z ust Muska się nie spodziewałem :astonished:

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że Chiny są światowym liderem w dziedzinie wytwarzania energii odnawialnej i pojazdów elektrycznych. Cokolwiek byśmy nie myśleli o Chinach, to jest to po prostu fakt.

Prawie kupił to nie oznaczą jako fake news.

Haha, teraz to już trudno powiedzieć co tam się w zarządzie Twittera dzieje :wink: Musk odpowiedział na ten tweet https://twitter.com/stats_feed/status/1530971467092897792 a samych chińskich marek samochodów elektrycznych jest tyle, że ja już jakiś rok temu odpuściłem sobie ich śledzenie. Od prostych samochodów podobnych do tanich spalinówek, jedynie z silnikiem elektrycznym z przodu - a nie w kołach, po ekskluzywne marki.

Włączyłem ostatnio Internet :wink: i znowu pojawiły mi się jakieś dwie nowe firmy, o których nigdy nie słyszałem Elektryczny XPENG P7 to Chińska KOPIA TESLI? TEST - YouTube czy NIO ES8 - Chiński elektryk z WYMIENNĄ BATERIĄ 🤔 RECENZJA PL - YouTube

Tesla jest wg mnie wciąż dosyć unikatowa, ze swoim oprogramowaniem ale ze wschodu idą na ilość.

Znowu Chiny, co na to poradzić że większość wiadomości nt tych aut pochodzi z Chin

Po ulicach wybranych amerykańskich miast jeżdżą już w ramach eksperymentu pozbawione kierowców taksówki od google’owego Waymo i od Cruise’a. Chińska informatyczna megakorporacja Baidu właśnie uruchomiła podobną usługę. Na nieco szerszą skalę.

https://spidersweb.pl/2022/08/autonomiczne-taksowki-baidu.html
lub jak kto woli inne źródło
Chiny wyprzedziły wszystkich! Nagranie ukazuje, jakie nietypowe taksówki pojawiły się na ulicach miasta

Żeby nie było, że tylko Chiny, trochę już stary ale ciekawy news. Tesle będą świetnym miejscem dla graczy
Elon Musk zapewnia, że pograsz w Cyberpunk 2077 na Tesli - TELEPOLIS.PL
Steam już niedługo pojawi się w Teslach. Potwierdzono wprowadzenie usługi - Instalki.pl

Ale Europa jest pod tym względem że 100 lat za Chinami. Nawet Polska jest pod wieloma względami lepiej rozwinięta. Sieci telefoni komórkowej, płatności np. BLIK itp. co prawda w Chinach u babci sprzedającej czosnek jest QR kod i płaci się WeCheat.

Kolejny poziom w wykorzystaniu pojazdów autonomicznych? Długie jak tramwaj ale jeździ jak samochód.

Pewien policjant miał ciężki dzień :wink:

https://twitter.com/TansuYegen/status/1649419166309396481

Odkopię temat, coś może luźno powiązanego z autonomią ale za to bardzo praktycznego. BYD ma fajny patent na parkowanie ślizgiem.

Moim zdaniem dobry pomysł, który wykorzystuje sprytnie technologie, które w samochodach (elektrycznych) i tak już są.

Obrót w miejscu przez ślizganie

a tu wersja wymagająca skrętu tylnych kół. Pewnie dlatego że to auto nie ma napędu 4x4, albo dlatego, że manewr jest trochę inny

No i żeby mieć świadomość że jeszcze sporo czasu potrzeba na to, żeby te mechanizmy były pewne

Widziałem też filmik gdzie asystent w BYD kręcił tak długo że aż odjechał na drugą stronę ulicy, ale nie mogę go znaleść.

edit: jest, piękne!
obraz

Generalnie sporo fajnych kwiatków te asystenty potrafią wyprawiać https://www.youtube.com/results?search_query=assistant+parking+fail

Co o tym myślicie?
obraz
x.com

Wygląda to na tą lub podobną ciężarówkę, projekt Volvo Aurora

Autonomiczne taksówki udowodniły, że pojazd z lidarami ma pewien sens. Teraz Volvo zdaje się udowadniać, że ciężarówka napakowana po brzegi lidarami, które są na wysięgnikach i widzą odpowiednio dużo, ma sens.

Volvo dodatkowo wspomina o bardzo silnej jednostce, która przetwarza informacje z lidarów.

Powyższe przypadki jednoczesnie udawadniają, że autonomia na ukrytych gdzieś głęboko w karoserii kamerkach to nieporozumienie i powinna nazywac się co najwyżej asystentem kierowcy.

Tyle samo myślę jak o autach elektrycznych kiedy pokazują jak robi 600-800 km na jednym ładowaniu.

W aucie na filmiku jest tak czysto a zwłaszcza pod nogami kierowcy, że nie realne aby to była prawda. 2-3 wsiądziesz to coś na podłodze będzie.

Jak droga prawie pusta, piękny asfalcik to pojedzie.
Niech choć 1 raz inżynier z Volvo przejedzie się na trasie Warszawa - Terespol. Długo tego nie zapomni :stuck_out_tongue: albo będzie mu potrzebny psycholog przez 2 m-ce.