Tworzenie gier w Visual Basic-u


(adan2013) #1

Jak zacząć tworzenie gier w języku Visual Basic?


(Pablo_Wawa) #2

Ale jakich gier? Bo jeśli takich, które wykorzystują renderowanie scen 3D, to raczej zły wybór.

Poza tym dlaczego VB? Znasz tylko/najlepiej ten język/platformę programowania?


(adan2013) #3

Raczej to będą gry 2D, dopiero uczę się VB i jak bym mógł się nauczyć wszystkich rzeczy do ich tworzenia.


(Hala Ntamustagil) #4

w google i na youtube wpisz:

VB 2d engine

lub

visual basic 2d game engine

i tak dalej. Gotowe silniki mają tę zaletę, że wyświetlisz grafikę łatwo, nie wiem jak z kolizjami obiektów, może silniki też mają jakieś funkcje gotowe do kolizji, wtedy sporo czasu zaoszczędzisz. (a z tego co wiem, to gdybyś sam chciał bawić się w gry 2d, to przypadkiem nie rysuj grafiki na Formie, w sensie funkcją Draw lub komponentem do obrazków, bo taka gra będzie niewydajna. Od tego masz Open GL, DirectX itd, gdzie ładnie karta graficzna pracuje i wszystko jest płynne [w playerach do filmów nawet są opcje open gl i directx jakieś :D]).

A i nie znam się na VB jakby co. Także w skrócie, rzuć okiem na gotowe silniki 2d, choć pisanie gry jest raczej bardzo czasochłonne, nawet mając gotowy silnik (3d grafika tym bardziej).

Wiesz z czym największy problem możesz mieć? Z Pathfinding, czyli z odnajdywaniem ścieżki. W większości gier poza graczem, są jakieś NPC, boty, postacie komputerowe i te sterowane przez komputer postacie muszą umieć trafić do celu np. by gonić gracza i go zabić, muszą wiedzieć jak dojść do niego omijając przeszkody i to będzie główny twój problem, tak mi się wydaje.

Najbanalniej byłoby ci zrobić grę w stylu tej gry -> tu filmik na youtube masz z tutorialem wieloczęściowym


(adan2013) #5

Te informacje o silnikach są przydatne.

Poszukałem coś o nich i pobrałem ICE2D game engine.

Zainstalowałem go ale pod koniec mam komunikat z błędem.

Uruchomiłem CMD i wpisałem kod ręcznie w folderze gry.

Ale ciągle wyskakuje mi błąd że nie znaleziono określonego modułu…

Jak to poprawnie zrobić bo już nie wiem czy to coś z kompem czy ja gdzieś błąd robię.


(Fiołek) #6

Podajesz zbyt mało informacji. Zakładam, że przez “Visual Basic” rozumiesz wersję .NET-ową. Na początek zbyt rozbudowane biblioteki mogą być zbyt trudne, tak więc nie poszukuj “silników gier”, lecz niezbyt dużych frameworków, które pomogą Ci rysować obiekty i obsłużą myszkę/klawiaturę w sposób, który da się użyć w grach.

Niewspierane już XNA nadal może być dobre na początek. Idealnie nadaje się do gier 2D, jest proste w obsłudze i wyrabia kilka dobrych nawyków. Wartym uwagi(a może nawet lepszym wyborem) jest też MonoGame, który to jest open-source’owym frameworkiem podobnym do XNA.

Jeśli chcesz więcej informacji co do Ice2D, to musisz podać więcej informacji - jaki dokładnie błąd wyskakuje, w którym momencie itp., bo bez tego nie można wiele pomóc.


(adan2013) #7

“Fiołek” Twoja odpowiedź była bardzo przydatna.

Na razie zostawię temat Ice2D…

Pobrałem XNA 4.0 ale okazało się że do jego instalacji potrzebny jest Visual Studio 2010.

W tym jest problem że ten visual studio nie chce się mi zainstalować. Dałem ten problem kiedyś na forum:

http://forum.dobreprogramy.pl/blad-instalacji-visual-basica-2010-express-t518941.html

Poczytałem później o tym programie i pobrałem XNA 3.1 który jest kompatybilny z Visual Studio 2008.

Tam przy instalatorze pisało że potrzebny mi Microsoft Visual C# 2008 Express.

Więc XNA współpracuje z językiem C#.

Czyli muszę się nauczyć języka C#?

A ten program nie działa z językiem VB?


(Fiołek) #8

XNA jest pod .NET, więc czy użyjesz VB czy C# to bez znaczenia. Musisz się tylko przygotować na to, że prościej jest znaleźć informacje do C# niż do VB.NET. Nawet jest dostępny podstawowy opis używania VB w XNA(ale to kwestia wybrania odpowiedniego języka dla projektu albo dodania odpowiednich referencji). Co prawda już teraz radziłbym przesiąść się ze starego VS do przynajmniej VS 2010, a najlepiej 2012(choć tutaj XNA Game Studio nie będzie działać bezproblemowo, ale da się je uruchomić; zawsze jednak pozostaje wciąż rozwijane MonoGame), bo inaczej będziesz ciągle napotykał na jakieś problemy z tym związane(powoli zaprzestaje się wspierania Visual Studio 2008 na rzecz 2010/2012(inna wersja .NET)).


(adan2013) #9

Ja też bym chciał pracować na nowej wersji, ale nikt nie wie dlaczego ten instalator nie chce mi działać…

Najlepiej to by było nauczyć się C# i jakoś zainstalować Visual C# 2010 express z XNA 4.0

Nauka nie jest problemem ale czy da się jakoś zainstalować ten kompilator unikając instalatora z błędem?


(Fiołek) #10

Poszukaj plików z logami(tworzą się albo w AppData, albo gdzieś niedaleko instalatora), może tam coś więcej będzie napisane. Ściągnij pełny plik instalacyjny, zawiera trochę inny instalator, może on będzie działał. Poszperaj w Panelu Sterowania(pousuwaj to, co zostało po poprzedniej instalacji), pobaw się CCleanerem czy czymś podobnym. Niestety mamy za mało informacji, by móc coś wydedukować - jeśli nikt się nie spotkał z tym problemem wcześniej, to raczej po jednym, dodatkowo niewiele mówiącym, zrzucie ekranu na pomysł nie wpadnie.


(adan2013) #11

Próbowałem też pobrać cały Visual Studio 2010 i wypalić go na płycie, ale też wyskakuje ten błąd…

A czy program uruchomi się jeżeli zainstalował bym go na innym komputerze i skopiował jego pliki z Program Files?


(Fiołek) #12

Raczej nie - to jest bardzo duży program, który ma wiele zależności i nie będzie tak prosto “skopiować jego pliki z Program Files”. Nie kombinuj - szukaj problemu i go rozwiąż, wyjdziesz na tym lepiej niż znajdując jakieś tymczasowe rozwiązanie. Usuń co niepotrzebne z “Dodaj lub usuń programy”, poszperaj w rejestrze, poszperaj w dzienniku zdarzeń(tam może być więcej informacji), poszukaj logów i próbuj dalej.


(adan2013) #13

Nie wiem nawet co pousuwałem w kompie ale udało mi się zainstalować Visual C# 2010 Express i XNA 4.0

I czyli teraz mam się nauczyć języka C#?

A czy możesz coś więcej powiedzieć mi o tym tworzeniu gier przy pomocy Visual C# i XNA 4.0?


(Fiołek) #14

No na to wychodzi. Jeśli znasz jakiś inny język ze składnią C, to nie powinno być najmniejszego problemu.

Programowanie gier to temat-rzeka, na który już dużo zostało napisane. Jest masa tutoriali z MSDN na czele, wystarczy poszukać. Na tyle na ile XNA używałem, to podpierałem się MSDN i jeśli angielski Ci nie straszny to śmiało możesz z niego korzystać.


(adan2013) #15

A w jaki sposób XNA pomaga mi w pisaniu gry w C#?

I w czym mogą mi pomóc narzędzia w folderze Tools XNA?


(Fiołek) #16

DonaldT już wyjaśnił Ci co to jest silnik do gier. XNA to ciut mniej, ale na początek(ale nie tylko, zależy od potrzeb) też wystarcza - skupia się głównie na dostarczeniu funkcjonalności(grafika, wejście, sieć itp.), której się łatwo używa, ale nie narzuca sposobu pisania gry i nie udostępnia nic poza tym.

Tak swoją drogą, z takimi pytaniami najlepiej udać się do wujka Google, nie na forum - bardzo łatwo znaleźć pełne opisy.


(adan2013) #17

Znalazłem coś takiego:

http://helion.pl/ksiazki/microsoft-xna-game-studio-4-0-projektuj-i-buduj-wlasne-gry-dla-konsoli-xbox-360-urzadzen-z-systemem-windows-phone-7-i-wlasnego-pc-rob-miles,games4.htm


(Marcin0218) #18

Polecam dwie książki PAwła Pięciaka PROGRAMOWANIE GIER CZĘŚĆ 1 i 2. W pierwszej części pisze jak pisać proste gierki w visual basic a w drugiej już z użyciem DIRECT X. JAko że książki są wiekowe to tekst kody bdzie troche inny jak w najnowszym visual basic. Bo książki są z czasów VISUAL BASIC 6.0.

Sam się za nie właśnie zabieram bo visual basic do prostych gierek nadaje sie jak najbardziej i jest prostym językiem w porównaniu z innymi. Co do zaawansowanych gier 3D to może nie do końca się nadaja ale też sporo potrafi. A jak wiadomo sam w domu w pojedynkę nie stworzysz BATTLEFIELD 3 nie ważne jaki bedziesz wykorzystywał język do psiania gier :slight_smile: więc visual basic jak najbardziej jest spoko