Tworzenie gier w Visual Basic-u

Jak zacząć tworzenie gier w języku Visual Basic?

Ale jakich gier? Bo jeśli takich, które wykorzystują renderowanie scen 3D, to raczej zły wybór.

Poza tym dlaczego VB? Znasz tylko/najlepiej ten język/platformę programowania?

Raczej to będą gry 2D, dopiero uczę się VB i jak bym mógł się nauczyć wszystkich rzeczy do ich tworzenia.

w google i na youtube wpisz:

VB 2d engine

lub

visual basic 2d game engine

i tak dalej. Gotowe silniki mają tę zaletę, że wyświetlisz grafikę łatwo, nie wiem jak z kolizjami obiektów, może silniki też mają jakieś funkcje gotowe do kolizji, wtedy sporo czasu zaoszczędzisz. (a z tego co wiem, to gdybyś sam chciał bawić się w gry 2d, to przypadkiem nie rysuj grafiki na Formie, w sensie funkcją Draw lub komponentem do obrazków, bo taka gra będzie niewydajna. Od tego masz Open GL, DirectX itd, gdzie ładnie karta graficzna pracuje i wszystko jest płynne [w playerach do filmów nawet są opcje open gl i directx jakieś :D]).

A i nie znam się na VB jakby co. Także w skrócie, rzuć okiem na gotowe silniki 2d, choć pisanie gry jest raczej bardzo czasochłonne, nawet mając gotowy silnik (3d grafika tym bardziej).

Wiesz z czym największy problem możesz mieć? Z Pathfinding, czyli z odnajdywaniem ścieżki. W większości gier poza graczem, są jakieś NPC, boty, postacie komputerowe i te sterowane przez komputer postacie muszą umieć trafić do celu np. by gonić gracza i go zabić, muszą wiedzieć jak dojść do niego omijając przeszkody i to będzie główny twój problem, tak mi się wydaje.

Najbanalniej byłoby ci zrobić grę w stylu tej gry -> tu filmik na youtube masz z tutorialem wieloczęściowym

Te informacje o silnikach są przydatne.

Poszukałem coś o nich i pobrałem ICE2D game engine.

Zainstalowałem go ale pod koniec mam komunikat z błędem.

Uruchomiłem CMD i wpisałem kod ręcznie w folderze gry.

Ale ciągle wyskakuje mi błąd że nie znaleziono określonego modułu…

Jak to poprawnie zrobić bo już nie wiem czy to coś z kompem czy ja gdzieś błąd robię.

Podajesz zbyt mało informacji. Zakładam, że przez “Visual Basic” rozumiesz wersję .NET-ową. Na początek zbyt rozbudowane biblioteki mogą być zbyt trudne, tak więc nie poszukuj “silników gier”, lecz niezbyt dużych frameworków, które pomogą Ci rysować obiekty i obsłużą myszkę/klawiaturę w sposób, który da się użyć w grach.

Niewspierane już XNA nadal może być dobre na początek. Idealnie nadaje się do gier 2D, jest proste w obsłudze i wyrabia kilka dobrych nawyków. Wartym uwagi(a może nawet lepszym wyborem) jest też MonoGame, który to jest open-source’owym frameworkiem podobnym do XNA.

Jeśli chcesz więcej informacji co do Ice2D, to musisz podać więcej informacji - jaki dokładnie błąd wyskakuje, w którym momencie itp., bo bez tego nie można wiele pomóc.

“Fiołek” Twoja odpowiedź była bardzo przydatna.

Na razie zostawię temat Ice2D…

Pobrałem XNA 4.0 ale okazało się że do jego instalacji potrzebny jest Visual Studio 2010.

W tym jest problem że ten visual studio nie chce się mi zainstalować. Dałem ten problem kiedyś na forum:

http://forum.dobreprogramy.pl/blad-instalacji-visual-basica-2010-express-t518941.html

Poczytałem później o tym programie i pobrałem XNA 3.1 który jest kompatybilny z Visual Studio 2008.

Tam przy instalatorze pisało że potrzebny mi Microsoft Visual C# 2008 Express.

Więc XNA współpracuje z językiem C#.

Czyli muszę się nauczyć języka C#?

A ten program nie działa z językiem VB?

XNA jest pod .NET, więc czy użyjesz VB czy C# to bez znaczenia. Musisz się tylko przygotować na to, że prościej jest znaleźć informacje do C# niż do VB.NET. Nawet jest dostępny podstawowy opis używania VB w XNA(ale to kwestia wybrania odpowiedniego języka dla projektu albo dodania odpowiednich referencji). Co prawda już teraz radziłbym przesiąść się ze starego VS do przynajmniej VS 2010, a najlepiej 2012(choć tutaj XNA Game Studio nie będzie działać bezproblemowo, ale da się je uruchomić; zawsze jednak pozostaje wciąż rozwijane MonoGame), bo inaczej będziesz ciągle napotykał na jakieś problemy z tym związane(powoli zaprzestaje się wspierania Visual Studio 2008 na rzecz 2010/2012(inna wersja .NET)).

Ja też bym chciał pracować na nowej wersji, ale nikt nie wie dlaczego ten instalator nie chce mi działać…

Najlepiej to by było nauczyć się C# i jakoś zainstalować Visual C# 2010 express z XNA 4.0

Nauka nie jest problemem ale czy da się jakoś zainstalować ten kompilator unikając instalatora z błędem?

Poszukaj plików z logami(tworzą się albo w AppData, albo gdzieś niedaleko instalatora), może tam coś więcej będzie napisane. Ściągnij pełny plik instalacyjny, zawiera trochę inny instalator, może on będzie działał. Poszperaj w Panelu Sterowania(pousuwaj to, co zostało po poprzedniej instalacji), pobaw się CCleanerem czy czymś podobnym. Niestety mamy za mało informacji, by móc coś wydedukować - jeśli nikt się nie spotkał z tym problemem wcześniej, to raczej po jednym, dodatkowo niewiele mówiącym, zrzucie ekranu na pomysł nie wpadnie.

Próbowałem też pobrać cały Visual Studio 2010 i wypalić go na płycie, ale też wyskakuje ten błąd…

A czy program uruchomi się jeżeli zainstalował bym go na innym komputerze i skopiował jego pliki z Program Files?

Raczej nie - to jest bardzo duży program, który ma wiele zależności i nie będzie tak prosto “skopiować jego pliki z Program Files”. Nie kombinuj - szukaj problemu i go rozwiąż, wyjdziesz na tym lepiej niż znajdując jakieś tymczasowe rozwiązanie. Usuń co niepotrzebne z “Dodaj lub usuń programy”, poszperaj w rejestrze, poszperaj w dzienniku zdarzeń(tam może być więcej informacji), poszukaj logów i próbuj dalej.

Nie wiem nawet co pousuwałem w kompie ale udało mi się zainstalować Visual C# 2010 Express i XNA 4.0

I czyli teraz mam się nauczyć języka C#?

A czy możesz coś więcej powiedzieć mi o tym tworzeniu gier przy pomocy Visual C# i XNA 4.0?

No na to wychodzi. Jeśli znasz jakiś inny język ze składnią C, to nie powinno być najmniejszego problemu.

Programowanie gier to temat-rzeka, na który już dużo zostało napisane. Jest masa tutoriali z MSDN na czele, wystarczy poszukać. Na tyle na ile XNA używałem, to podpierałem się MSDN i jeśli angielski Ci nie straszny to śmiało możesz z niego korzystać.

A w jaki sposób XNA pomaga mi w pisaniu gry w C#?

I w czym mogą mi pomóc narzędzia w folderze Tools XNA?

DonaldT już wyjaśnił Ci co to jest silnik do gier. XNA to ciut mniej, ale na początek(ale nie tylko, zależy od potrzeb) też wystarcza - skupia się głównie na dostarczeniu funkcjonalności(grafika, wejście, sieć itp.), której się łatwo używa, ale nie narzuca sposobu pisania gry i nie udostępnia nic poza tym.

Tak swoją drogą, z takimi pytaniami najlepiej udać się do wujka Google, nie na forum - bardzo łatwo znaleźć pełne opisy.

Znalazłem coś takiego:

http://helion.pl/ksiazki/microsoft-xna-game-studio-4-0-projektuj-i-buduj-wlasne-gry-dla-konsoli-xbox-360-urzadzen-z-systemem-windows-phone-7-i-wlasnego-pc-rob-miles,games4.htm

Polecam dwie książki PAwła Pięciaka PROGRAMOWANIE GIER CZĘŚĆ 1 i 2. W pierwszej części pisze jak pisać proste gierki w visual basic a w drugiej już z użyciem DIRECT X. JAko że książki są wiekowe to tekst kody bdzie troche inny jak w najnowszym visual basic. Bo książki są z czasów VISUAL BASIC 6.0.

Sam się za nie właśnie zabieram bo visual basic do prostych gierek nadaje sie jak najbardziej i jest prostym językiem w porównaniu z innymi. Co do zaawansowanych gier 3D to może nie do końca się nadaja ale też sporo potrafi. A jak wiadomo sam w domu w pojedynkę nie stworzysz BATTLEFIELD 3 nie ważne jaki bedziesz wykorzystywał język do psiania gier :slight_smile: więc visual basic jak najbardziej jest spoko