Ubuntu 14.04 LTS - Problem z grafiką, "pasy" na ekranie


(Ts240) #1

Witam,

nie wiem jak opisać problem, więc będę posługiwał się obrazkami.

Na początek podam specyfikacje:

System: Ubuntu 14.04 LTS

RAM: 8GB

Procesor: Intel® Core™ i5-4200M CPU @ 2.50GHz × 4 

Karty Graf:

  • NVIDIA GeForce 740M - Znalezione dodatkowe sterowniki, obecnie zainstalowane NVIDIA binary driver - v. 340.98 z nvidia-340 (własnościowy),

  • Intel HD Graphics 4600 - System nie odnalazł dodatkowych sterowników, ale w panelu NVIDI jest widoczna,

 

Zatem opiszę problem… Przy grach (nieważne jakich: CSGO, Minecraft, osu) pojawiają się dziwne anomalie - przy mocniejszym ruchu myszki lub większej “akcji na ekranie” ekran dzieli się tak jakby na grube pasy wzdłuż ekranu i każde z nich pokazują inne klatki przez co obraz wydaje się, że klatkuje i jest to nieprzyjemne w grze.

 

Wygląda to mniej-więcej tak:

rmHDmkM.png

 

I teraz każdy pas (1, 2, 3, 4) nie nadąża za grą i pokazuje część innej klatki przez co gra się strasznie.

 

Dodatkowo, nie wiem czy to ma wspólnego również z tym, przy przewijaniu strony czasami natykam się na dzielenie się ekranu przeglądarki, przez co wychodzi taki cosiek:

 

ALzMZYz.jpg


(ra-v) #2

A jesteś pewny, że sprzętowo jest wszystko ok? Czyli temperatury są w normie oraz na innym systemie wszystko dobrze działa?

I czy masz możliwość podpięcia zewnętrznego ekranu?


(Ts240) #3

 

Na Windowsie 10 jest wszystko w porządku (mam dualboota).

Temperatura trzyma się w normie, dodatkowo mam podkładkę chłodzącą, ale mam zamiar dać na przeczyszczenie i wymianę past termoprzewodzących.

 

Mam zewnętrzny ekran, jeżeli chodzi o 2. problem (ten na przeglądarce) to również występuje.

 

Spróbuję z tymi otwartymi sterownikami, choć ostatnia próba instalowania nich skończyła się czarnym ekranem zamiast ekranu logowania.

 

EDIT

Żadne sterowniki, prócz tych co podałem na początku, nie chcą działać.

 

 


(Domker) #4

To zjawisko nazywa się “Screen Tearing” i występuje w niektórych konfiguracjach sprzętowych na systemie Linux przy niektórych kompozytorach okien i sterownikach graficznych.

Najprościej się tego pozbyć włączając potrójne buforowanie (co prawda szybkość kl/sek. nieco spada, ale przynajmniej “nie szatkuje” nam obrazu).

U mnie też jakiś czas temu występowało, ale aktualizacja systemu i sterowników w pewnym momencie naprawiła problem.

 

“Triple Buffer” włączysz edytując plik “xorg.conf”

sudo gedit /etc/X11/xorg.conf

W sekcji DEVICE dodajesz : Option “TripleBuffer” “True”

Section "Device"

    .........

	......

	......

    Option "TripleBuffer" "True"

EndSection

Zapisujesz zmiany i restartujesz system i powinno być ok.


Jaki Linux - wybór dystrybucji
(Ts240) #5

 

Dziękuje, pomogło :smiley:


(yuwo) #6

Jakby ktoś szukał tego pliku, tj. xorg.conf w Ubuntu 16.04, to zmienione zostało położenie. Obecnie, to: /usr/share/X11/xorg.conf.d/


(nintyfan) #7

IMHO, nie wiem czy grzebanie w /usr/share to dobry pomysł. Powinno się raczej utworzyć nowy plik gdzieś w /etc i tam wprowadzić zmiany. Jednak na Ubuntu się nie znam. (Prawdopodobnie plik został przeniesiony, by wyeliminować problemy z aktualizacjami).