Macie jakieś swoje sprawdzone metody wyciszenia dysku twardego , jak tak to podzielcie się , bo wymieniłem dzisiaj jeden z trzech moich antycznych dysków do przechowywania archiwum ze starego Segate 15GB na także stary WD 40GB i wyje jakby go zarzynał ktoś , a przy okazji zarzyna mi mózg bo chodzi jak wiertarka dentystyczna, używam programu do usypiania dysków dodatkowych i w jakiś sposób to pomaga , no ale czasem musze korzystać z tego dysku a te brzęczenie mnie dobija szczerze mówiąc.
Także chodzi mi o jakiś sprawdzony sposób żeby wyciszyć sam dysk ,nie całą budę , no chyba że to będzie ostateczność.
Nie wiem jakiego programu używasz ale ja używałem kiedyś Abacus HDD Acoustic Manager i spisywał się znakomicie. Miał skalę od 0 do 255 ale wystarczyło ustawić dosłownie o 1 stopień mniej a już było kompletnie cicho bez utraty wydajności. Jest opcja Testuj, która pokazuje zależność wydajność/głośność zależnie od wybranego ustawienia. Nie wiem jaki masz system i czy się da na nim zainstalować ale chociaż spróbuj bo u mnie działał znakomicie.
“Wyjący” dysk umieścić można w specjalnej kasecie, ale wzrośnie jego temperatura - duże ryzyko przegrzania. Nie warto tego robić, niektórzy audiofile na to nie patrzą…
Użycie mat bitumicznych ma sens tylko dla wytłumienia drgań obudowy, ale zauważyłem, że niektórzy zaczynają walkę z hałasem właśnie od tego (mało skuteczne - jak można się domyślić).
Z drganiami obudowy lub dysku można sobie względnie łatwo poradzić stosując maty bitumiczne, usztywnienia i podwieszenie HDD na gumowych zawiasach, ale dla stłumienia pisków HDD musiałbyś wykleić całe wnętrze PC i dodatkowo obłożyć HDD materiałem o wysokim współczynniku tłumienia - zainteresuj się matami wygłuszajacymi do studia nagrań - tzw. “piramidki”.
Wygłuszając wnętrze PC musisz zapewnić prawidłowy przepływ powietrza, dlatego piski wciąż będą się wydostawać na zewnątrz obudowy przez otwory wentylacyjne (wentylator zasilacza, wloty powietrza). Wylot powietrza możesz poprowadzić przez długi tunel wyklejony wewnątrz “piramidką”, wyciszy to piski, ale wylot tunelu nie powinien być skierowany na powierzchnie silnie odbijajace dźwięki - ściany, meble. Są osoby, które tak zrobiły, ale walczyły “tylko” z szumem wentylatorów i drganiami HDD. Metoda jest skuteczna ale wymaga dużego nakładu pracy.
Tańsza opcja - zakup cichego HDD. Poszukaj tzw. leżaków magazynowych - sp0411n. Jeśli taki kupisz, sprawdź z miejsca obecność “bad bloków”.
Nie ma na to dobrych sposobów - po prostu dyski do 20GB albo tak miały albo łożyska są już wyjechane. Miałem 13GB IBM 7200rpm wiem coś o tym. Najgłośniejsza część w komputerze…
Jaki jest sens pakowania się w koszty aby wytłumic jakiś stary dysk? Ja widzę 3 opcje. Pierwsza to zakup nowego dysku który będzie cichy i bezpieczny. Druga to użycie programu który wyciszy dysk, a faktycznie są takie i działają (dawno temu sam używałem). Trzecia … przykryć komputer kołdrą
Ciekawe wypowiedzi jednak co kilka głów to nie jedna
guiness ,Najbardziej sensownie zapowiada się użycie programu, ale czy oby takie programy nie skracają żywotności HDD?Ja używam tylko revoSleep którym wyłączam dodatkowe dyski twarde.
pdf , Nad tym właśnie myślałem żeby go umieścić w czymś i dołożyć jakiś mały wentyl , ale też to się mija z celem bo jednak z wylatującym powietrzem będzie wydostawał się i hałas.
Hałas niestety wydobywa się z obrotów talerza , nie z żadnych wibracji dysku czy obudowy.
Miszkurka2000 ,Sens jest taki że nie mam kasy już , na tego mojego antyka i już mic niw zamierzam w niego wkładać, a ten dysk jest wpadł mi w ręce za darmo i chce jakimś nawet zerowym kosztem go wyciszyć z materiałów które każdy z nas posiada na stanie w domu
Jak masz wolną zatoke 5,25’ to możesz spróbować ‘podwiesić’ na gumkach do ścierania. Czyli śrubka gumkę do budy i śrubką gumkę do dysku. Bo w stary dysk nie ma przecież co ładować.
A ten program Abacus HDD Acoustic Manager , u mnie nie trybi , tzn, uruchamia się z informacją że potrzeba Windows NT lub 2000 , ale żadnych dysków mi nie wykrywa.Uruchomienie w trybie zgodności też nie pomaga.
– Dodane 11.03.2011 (Pt) 14:11 –
Jednak programowo nic nie zdziałam , użyłem takich programów :
SysTool
HDD Life Pro
Silent Drive
Abacus HDD Acoustic Manager
Victoria 4.2
Tylko dwa pierwsze programy wykryły dyski i była opcja wyciszenia , ale po przesunięciu suwaka , dysk w ogóle nie reaguje , chodzi tak samo bez zmian .
Programowe wyciszenie na niewiele pomoże, bo głównie usypia dysk w stanie nieaktywności,a zakres działania jest ograniczony pożądaną wydajnością; dobre dla ograniczenia poboru prądu, niewiele ponad to.
To, co nagrałeś, można ściszyć matami wygłuszającymi (piramidki) + wyprowadzeniem wlotu i wylotu powietrza + skierowanie go na powierzchnię o dużym tłumieniu (znów piramidki). Koszty materiałowe są (względnie) wysokie.
Piszesz, że dysk użyty jest dla archiwum/kopii_zapasowej - możesz zwiększyć bezpieczeństwo zapisu na tym dysku poprzez programowe wyłączenie pamięci CACHE w tym HDD. Wydajność dysku niewiele spadnie, ale w razie twardego resetu mniej danych przepadnie - system plików “widzi” CACHE a nie talerze dysku, jeśli zabraknie zasilania, zawartość CACHE nie zostanie zapisana na talerzach HDD a system plików się o tym “nie dowie”. Używam HDPARM, jest dostępny także dla Win; także umożliwia uśpienie dysku:
Do wyłączenia pamięci CACHE w HDD (pod Linuksem) służy komenda:
hdparm -W0 /dev/sdx
gdzie /sdx to pożądany dysk fizyczny np. /dev/sda lub /dev/sdb; działanie wpływa na wszelkie partycje i systemy plików na dysku.
Dla wersji Win musiałbyś sprawdzić manuale; być może w programach, które użyłeś dla uśpienia dysku jest i taka opcja. Jeśli komuś zależy na podniesieniu niezawodności zapisu (niewielkim kosztem wydajności), to wyłączenie CACHE jest warte uwagi
pdf , no cóż chyba mi pozostanie się przyzwyczaić do tego lub skorzystam z tego co napisałeś , no ale trochę muszę to przestudiować zanim to zrozumiem.
Ciekawi mnie fakt że mam dysk systemowy także WD 40GB ( WDC WD400BB-00JHA0 ) i praktycznie w ogóle go nie słychać ani trochę , a ten drugi WD 40GB ( WDC WD400EB-00CPF0 ) to chodzi jak ten stary Segate 15GB
Co jeszcze mnie zastanawia że dwie godziny temu kondycja tego drugiego WD była na poziomie 92% a teraz uruchamiam i nagle spadła do 89% , kolejną rzeczą jest ten znak zapytania i i brak statusu godzin , co dalej daje że jak chce sprawdzić SMART to nie ma żadnych wyników.
Gdybyś miał pytania o wyciszanie sposobem, który podałem - pytaj, ale nie jest to opłacalne, tym bardziej, że dysk jest już nie młody
Wspomniany przeze mnie wcześniej stary, 8-letni chyba już model był niezwykle cichy.
Żywotność - nie wiem, na jakiej podstawie program oblicza stan ogólny dysku, być może nie wspiera tego modelu i wychodzą dziwne rzeczy.
Używam SMARTCTL, on też nie wspiera wszystkich możliwych napędów, ale manual ostrzega i o tym. Poszukaj, może na stronie Twojego programu lub w pliku pomocy znajdziesz wyjaśnienie.
Jak dysku używasz sporadycznie to kieszeń 5,25 jak potrzeba użyć dysku to go włączasz z kluczyka koszt 20 zł, tylko jak byś się decydował na zakup to pytaj sprzedawcy czy jest kluczyk
Nie wiem czy na taki dysk by to pomogło, ale gdy miałem stacjonarkę świetnie spisywało się położenie dysku na dnie obudowy na jakiejś gąbce. Jeżeli mocno się grzeje, wystarczy za nim/przed nim dorzucić wentylator wolnoobrotowy (polecam 120x120 ~1200 RPM ustawiony na 7-5V). Po takim zabiegu każdy dysk jaki miałem w komputerze stawał się praktycznie bezgłośny.
Tobi , ta kieszeń nie jest złym rozwiązaniem , sam bym ją jeszcze trochę z modyfikował.
lukasamd , i na takie wycie http://w137.wrzuta.pl/audio/4Szs1XsIgTR/voc004 pomoże coś ta gąbka, z tym wentylatorem to sam nie wiem, mam w rezerwie dwa wentyle ale włączenie ich też trochę daję hałasu.
Położenie dysku na gąbce w pewnym stopniu stłumi drgania; “wycia” w pełni nie usunie.
Nie wystarczy.
W ten sposób schłodzisz obudowę dysku, elektronika pozostanie jednak osłonięta i w dalszym ciągu narażona będzie na przegrzanie/uszkodzenie. Nie przeskoczysz bezwładności termicznej obudowy dysku.