Nie. Czasami po prostu odcina zasilanie. Takie problemy może też dawać uszkodzony dysk lub karta graficzna.
No dobra to ciekawe, nie zdawałem sobie z tego sprawy. Jak byś proponował to testować? RAM dysk dałeś znać więc na pewno sprawdzę. A co z grafiką? I czy Victoria nada się do dysków NVMe?
Tak, nada się. A grafikę przetestuj sobie FurMarkiem.
Widze ze dajesz sie podpuszczać.
Czy gdy ktos prosi cię o naprawę czegokolwiek to ma mówić wszystko co jest potrzebne do naprawy czy też wciskac takie pierdoły?
Nie dawaj sobie wciskac ciemnoty.
Ja nie wierzę w ani jedno jego słowo.
Mam propozycje.
Niech spakuje to swoje wydumane „badziewie” i wyśle do Ciebie.
Opłaci transport tam i z powrotem a ty za skromne minimalne,oficjalne 22 zł /godz. przejrzysz mu to „badziewie” i wystawisz cenę ile bedzie go kosztowała naprawa bez wzgledu na to czy to będzie sprzęt czy system, pod warunkiem ze zapłaci za 1/3 jej teoretycznych kosztów gdy zrezygmuje z naprawy
Jak mówi prawde i mu zalezy, to zapłaci.
Jak wciska ciemnote to bedzie dalej pierdoły opowiadał
Zrobiłem dzisiaj wszystkie testy, jeśli masz jeszcze jakiś pomysł to dawaj znać.
MemTest nic nie wykazał, pełne 4 przejścia 0 błędów.
Jeśli chodzi o dyski to też nie ma zaskoczenia dla mnie.
-
NVMe 2 TB systemowy - dysk doszedł w tak zwanym międzyczasie, jego dołożenie nie wpłynęło w żaden sposób na restarty
-
NVMe 1 TB były dysk systemowy - był nim gdy zaczęły się restarty, obecnie jest to dodatkowy dysk
-
Dysk HDD 1 TB 3.5" - główny dysk na dane, był gdy zaczęły się restarty
-
Dysk HDD 1 TB 2.5" - doszedł w międzyczasie, jest to stary chyba 12 letni dysk, którego dołożyłem po potrzebuję chwilowo dodatkowego ekstra miejsca na duże pliki które trzymam tylko chwilowo, nic się nie stanie jak stracę na nim dane więc nie przeraża mnie jego stan nie było go gdy zaczęły się problemy, jego dodanie nie wpłynęło na restarty
FurMark też przeszedł bez problemu test w 4k.
Podczas wszystkich testów które w sumie trwały praktycznie 12h (od rana je robiłem po kolei i właściwie teraz dopiero skończyłem) komputer się nie zrestartował. Dla porównania wczoraj włączyłem go chyba na 2h bo potrzebowałem internetu i w tym czasie zrestartował się 2 razy.
Testy wykonywałem po kolei jeśli chodzi o vikcorię nie robiłem ich równolegle.
Obawiam się, że to będzie płyta, może nie sekcja zasilania ale walnięty jakiś tranzystor który przy niskim napięciu głupieje. Jedyne wytłumaczenie jakie mi chyba przychodzi do głowy.
Jeśli jakieś testy źle wykonałem (zła konfiguracja czy coś w ten deseń) to daj znać powtórzę je w wolnej chwili i podrzucę wyniki.
Nie czytałem całego tematu, ale skoro komputer restartuje się tylko bez obciążenia, to proponuję wyłączyć w biosie wszystko to co dotyczy oszczędzania energii tj. obniżanie taktowania procesora itp.
Generalnie to część opcji wyłączyłem jak tylko go złożyłem te X lat temu, pewnie nie wszystko bo nie tykałem się opcji których nie znałem. Mogę przejrzeć raz jeszcze całą konfigurację, ale mam wrażenie, że to będzie ślepy zaułek ponieważ takie objawy pojawiły się znikąd w okolicach listopada, a na początku roku się nieco nasiliły. W tym czasie nie zmieniałem nic w BIOS i nie został on też przywrócony do ustawień fabrycznych bez mojej wiedzy ponieważ mam kilka ustawień które od razu bym zauważył że się zmieniły, jak choćby kwestie RGB płyty czy sterowania wiatrakami podpiętymi pod płytę główną. Dodatkowy przy domyślnych ustawieniach to jeśli dobrze pamiętam dysk NVMe jeden przestał być widoczny.
Jeśli jesteś w stanie podrzucić jakieś pomysły co do opcji którymi miałbym się pobawić będę wdzięczny i na pewno ułatwi mi to sprawę bo ja sam z siebie szczerze mówiąc nie mam pojęcia z które by się zabrać
no ale sam napisałeś:
Więc moim zdaniem warto.
Nie, mam inną płytę. Poszukaj w internecie, albo dokładnie przejrzyj każdą opcję i zmieniaj. Myślę, że nie zejdzie Ci to dłużej niż 5 minut.
Sama zmiana owszem, ale testowanie to już inna bajka.
Możesz mieć inną płytę ale opcje często podobnie się nazywają, więc jak masz na myśli coś konkretnego to podrzuć jakoś sobie to przerzucę na swoją
Czy funkcja w BIOSIE, SpeedStep lub Enhanced intel SpeedStep jest aktywna?
Ustawione na Auto, podrzucam link do instrukcji BIOS płyty, strona 38 - https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/STRIX_Z270F_GAMING/E12350_Z270F_GAMING_BIOS_EM_WEB.pdf?model=STRIX%20Z270F%20GAMING
Skoro jest na auto, to wyłącz tą funkcję i obserwuj czy rozwiąże problem, jeśli tak, i będzie ci zależało na działaniu oszczędzania energii, to potem się tym zajmiemy. Najpierw ustalmy czy będzie to miało wpływ na stabilność. Informacje o tej funkcji masz na 38 stronie instrukcji.
Dzięki, zmieniłem właśnie, po testuję zobaczę, ale nie wiem kiedy dam znać bo niestety nie mam pojęci jak i czy w ogóle jest możliwość jakaś wywołania tego restartu.
Teoretycznie jeśli to rozwiązałoby problem to co byłoby jego przyczyną? Firmware płyty? czy jakiś hardware na płycie?
Testować specjalnie jakoś nie musisz. Używaj komputera normalnie.
Nie wiadomo, równie dobrze coś z procesorem może być.
To właśnie miałem na myśli, ewentualnie zostawienie kompa włączonego na noc lub włączonego w trakcie pracy czyli gdy normalnie jest wyłączony
Gdy nie ma potrzeby wykorzystywać dużej mocy procesora, taktowanie jest zmniejszane, jednocześnie maleje zapotrzebowanie na energię, zatem spada napięcie. Bywa, że funkcja ta nie działa prawidłowo. Czasami winny jest procesor, czasami płyta.
Możliwe, że aktualizacja BIOSu może rozwiązać problem. Czasami pomaga też niewielka modyfikacja napięcia.
Ale możliwe, że problem jest inny, zobaczymy za jakiś czas.
Jestes pewny że napięcie?
Myślałem ze zasilacz jest po to by je stabilizować.
Ostatecznie to on jest najważniejszy.
Co najwyzej moze spada zapotrzebowanie na moc (lub wzrasta) a to nie to samo.
Zasilacz ma pewne opcje zabezpieczeń dla stabilizacji napięcia. Ponizej niektóre z nich
I tak robi. Tyle tylko, że zasilacz nie podaje bezpośrednio zasilania na CPU, tylko na układy, które sterują tym precyzyjnie. Możesz też przecież ręcznie zmienić w wielu płytach napięcie dla procesora, pamięci itd. Funkcje oszczędzania energii pozwalają nieco obniżyć napięcie. Jest coś takiego jak krzywa VF (Voltage/ Frequency). Krzywa VF określa napięcie CPU ustawiane dla określonej częstotliwości pracy procesora. Można w niektórych płytach edytować te ustawienia, np. w celu uzyskania niższych temperatur. Zmiana offsetu np. o -0.05 już potrafi się odbić na temperaturze.
Przyszło mi do głowy, że jeśli wyłączenie EISST pomoże, to można lekko zwiększyć offset zamiast całkowicie wyłączać EISST. Są jeszcze inne opcje do sprawdzenia.
Nie teoretyzuj.
Co masz na myśli. bo jakoś nie widziałem by CPU miał gniazdo wejsciowe od zasilacza
Jak pamietam to cos takiego jest ale obok podstawki
Ale moze sie mylę
To spowoduje tylko zmniejszenie zapotrzeboawnia mocy zasilacza i zmniejszenie grzania rdzeni procesora.
Musiało by być odwrotnie by zasilacz właczył „alarm”
Podobno był robiony test obciazeniowy i zero problemów.
Jesli tak to grzanie odpada
P.S.
Ani ty ani ja nie posiadamy jakiejkolwiek wiedzy na temat stanu podstawowych sterowników zainstalowanych na tamtym sprzęcie, nie mamy wgladu w podglad zdarzeń, nie mamy pojecia jak wyglada skan poprzez dism i sfc.
Nie wiemy co pokazałby FRST i FSS.
Nic nie wiemy o jego systenie i jego stanie, ani tym co ma na nim zainstalowane a ty chcesz wyszukiwać błędów hardware którte zdarzaja się od czasu do czasu, gdy komputer według niego nic nie robi.
Mój komputer gdy „nic nie robi” wywala taki log z tego co robi wtedy.
MaintenanceTasks.txt (15,2 KB)
To chyba sporo jak na „nic nie robi”.
A to tylko to co System „nic nie robi”
Moze najpierw nalezy sprawdzic software a dopiero potem brac sie za hardware o ile to w warunkach domowych jest mozliwe
PS I
To powyzej, tak na koniec.
Tu jest opisany podobny przypadek. https://forum.pclab.pl/topic/1095880-reset-komputera-w-idle/