Zasilacz a pobór prądu

Mam zasilacz SilentiumPC Vero L2 500W 80 Plus Bronze.
Czy mogę sprawdzić w jakimś programie ile on pobiera mocy?
Czy on pobiera cały czas 500W, czy tyle co potrzebują podzespoły w PC?
Czy jak kupię kartę RTX3060 to wystarczy 500W, czy muszę wymienić na 600/700W?
(Ryzen 5 3600)
Co to jest to TDP? To jest moc wydzielana czy pobierana 3060 ma niby 170W, różnie to argumentują. Też jest TGP, to jest to samo?

-Czy mogę sprawdzić w jakimś programie ile on pobiera mocy?
Nie raczej nie ma do tego programów. Jeżeli chcesz zobaczyć ile pobiera mocy to podłącz amperomierz i zobacz ile ciągnie zasilacz

-Czy on pobiera cały czas 500W, czy tyle co potrzebują podzespoły w PC?
Nie nie pobiera 500W, pobiera tyle ile potrzebują zespoły + część która przepada na sprawność jako, że zasilacze nie mają 100%. Masz to w charakterystyce zasilacza

-Czy jak kupię kartę RTX3060 to wystarczy 500W, czy muszę wymienić na 600/700W?
(Ryzen 5 3600)
Zacznijmy od tego, że sama moc zasilacza to nie wszystko. Dodatkowo zasilacz ma linie zasilające problem powstaje jeżeli karta graficzna będzie chciała wyciągnąć więcej niż może lub sprawność pozwala. Do całkowitego zużycia liczysz wszystko co jest podłączone do komputera plus zwykle dobrze mieć jakiś, żeby zasilacz nie działał na 100% obciążeniu

-Co to jest to TDP? To jest moc wydzielana czy pobierana 3060 ma niby 170W, różnie to argumentują.
To maksymalna ilość wydzielanego ciepła w ciągu sekundy, którą trzeba odebrać z procesora. Co to dla ciebie znaczy? Karta nie może oddać więcej ciepła niż pobiera (fizyka) i jest to limit dla zamontowanego radiatora. Karta graficzna zawiera natomiast jeszcze inne elementy jak np. ram które też pobierają moc stąd TGP oznacza jaką maksymalną moc może pobrać karta graficzna

Twój maksymalny pobór mocy wyniesie w granicach 429w-476w (wyżej jeżeli byłyby to wersje oc) Zwykle zasilacz wybiera się tak żeby maksymalne pobór mocy mieścił się w granicach 60-80% maksymalnego obciążenia zasilacza.

Dla poboru 429w masz obciążenie 86%, a dla wersji oc 95,2%. więc wybrałbym co najmniej zasilacz 550w a najlepiej 600w.

W skrócie - powinieneś wymienić zasilacz. W teorii co prawda powinien wyciągnąć ale niekorzystnie może to wpłynąć na jego żywotność.

Jeżeli chcesz później wymieniać procesor możesz kupić 700w zasilacz

Ten zasilacz ma certyfikat 80 Plus Silver (87/90/87%).
W nawiasach podana jest minimalna sprawność przy obciążeniu 20/50/100%.
Więc przykładowo przy pełnym obciążeniu 500 W sam zasilacz pochłonie max. 65 W

??? - Coś chyba jednak nie, w samej nazwie masz plus Bronze

Dodatkowo coś nie zgadzają mi się twoje obliczenia. Zasilacz 500W oceniony jest na moc wyjściową czyli ile watów może oddać a nie pobrać. Więc według tego co napisałeś to co pochłonie zasilacz powinno być 574,7W więc w „sam zasilacz” poszłoby 74,7W przy obciążeniu 100%

Fakt moja pomyłka, wpisałem dane z silver zamiast z bronze, no i jest jest jeszcze gorzej.
80 Plus Bronze (85/88/85%)

No i z 500 W odda w tym przypadku jeszcze mniej. Zamiast 500W odda tylko 85% tego a zabierze 15%.
Ile naprawdę zabierze? Ile pójdzie na wiatraki (wiatrak) a ile na ciepło?
No i nie pisz że

Chyba watomierz. Cos co wymnoży natężenie z napięciem i cosinus między ich różnicami.

Odwrotnie - 500 silver zasili komputer w maksie 435 Watami czyli zabraknie 65W do jego teoretycznej max mocy podanej przez producenta a te 65W zostanie zużyte/wydzielone i zmarnowane w postaci ciepła.

W testach, w grach 3060 pobiera więcej mocy 250w coś. procek 65w to dam mu 100 i jest 350w, ram i dysk to tam minimalnie to jest zapas 100w dla bezpieczenstwa, Więc nie wiem o co tu chodzi z tym TDP/TGP

Wiem tylko że Intel i AMD obliczają te wartości inaczej, ale ogólnie to maksymalny pobór mocy łącznie ze zmarnowanym w postaci ciepła, a TDP i TGP to po prostu wartości dla CPU i karty graficznej, chyba całej choć ponad 80% tej wartości to GPU a reszta głównie VRAM.

Jestem praktykiem, a nie teoretykiem.
Mój komputer Lenovo M720t w stresie pobiera z 80W / nie mam karty graficznejj/
Pierwszą rzecz, którą zrobiłem to kupiłem zasilacz 500W, był 180W
Pastę MX-4, i dodatkowy wiatrak, też Arttica.

Na tym nie zaoszczędzisz. Zasilanie i chłodzenie to podstawa.
Kup na wyrost, nawet x2
Bo walnie i będziesz szukał problemu.

Czyli mówiąc zwyczajnie, „odda”. 85% a „zabierze” 15%

W gniazdku w Polsce masz 230V co masz określone normą PN-IEC 60038. Amperomierz zmierzy natężenie prądu. Potem po prostu mnożysz 230 x ilość amperów i masz ile prądu pobiera, nie potrzebujesz do tego watomierza nie każdy posiada w domu watomierz ale amperomierz już prawie każdy. Oczywiście jak ma watomierz to go użyj.

To co tutaj piszecie nie jest prawdą kompletnie. Zasilaczy który jest opisany na 500w oznacza, że może maksymalnie 500w oddać a nie pobrać.

Czyli komputer zasili maksymalnie 500w ale zasilacz pobierze 588w

Z logicznego punktu widzenia nie miałoby to sensu, aby konsument musiał wchodzić w kartę charakterystyki produkty odczytywać sprawność z wykresu i mnożyć przez moc zasilacza przecież.

Zasilacz kupuje się tak aby obciążenie mieściło się w granicach 60-80% bo jest tam najlepsza sprawność i cenowo wychodzi taniej niż zakres 40-60% :slight_smile: . Im więcej chcesz wyżyłować zasilacz tym mniejsza sprawność i więcej jest produkowanego ciepła co obniża jego żywotność.

Tak samo jak nie powinno się wybierać zasilacza aby obciążenie było poniżej 40% bo też sprawność zaczyna siadać i marnuje trochę prądu (nie jest to wielki błąd ale warto wiedzieć)

Oznacza to, że miałeś bardzo dobrze dobrany zasilacz i wymieniłeś go na zbyt mocny
80W / 40% = 200W więc zasilacz 180w był bardzo dobrze dobrany

Oczywiście może mieć to sens jeżeli chcesz dokładać kartę graficzną ale na ten moment lepiej był dobrany poprzedni

Chyba nigdy nie rozebrałeś zasilacza komputerowego . Teoria a praktyka.

To co pisze producent to jedno. To co oznacza certyfikat 80 Plus to drugie.
Ten certyfikat oznacza ze zasilacz posiada co najmniej 80% sprawności przy 20, 50 i 100% obciążeniu i jest przyznawany przez niezależną od producentów organizację.

Jak podłacze amperomierz to bede wiedział tylko jakie jest natęzenie a nie moc. Nawet jak wymnoze napięcie z natęzeniem to dalej nie będe wiedział. Musiałbym to jeszcze przemnozyć przez cosinus róznicy miedzy napięciem a natężeniem. Dopiero wtedy obliczysz moc.
I nie mnozysz 230V tylko jego realna wartość.

Wiesz jak są przyznawane certyfikaty?
Poczytaj, obejrzyj zasilacz, wsadź miernik.

A wiesz jak wygląda miernik?

Nie chcę robić gównoburzy, ale zasilacz z Dell-a waży 3 kilogramy, a takie biedne Silentium 0,5 -1
Z czego wynika różnica?
System chłodzenia. podzespoły?
Zaraz się zesrają wszyscy użytkownicy silentium, a taka jest naga prawda.

Nie i odradzam też zabawę z zasilaczem zwłaszcza dla osób z brakiem wiedzy bo jest to po prostu niebezpieczne.[edit - chociaż nie, jednak rozkręcałem, ale on już był spalony i z ciekawości a nie jako próbę naprawy]

Ta teoria to po prostu wynik ludzi którzy fizycznie mierzyli wydajność zasilaczy względem obciążenia
eff1

Tutaj masz wykres dla 900w zasilacza cool master (troszkę już starego ale zasada jest ta sama). My jesteśmy niebieską linią.

W twoim wypadku używasz zasilacza w przedziale gdzie jest najmniej wydajny (dlatego radziłem co najmniej 40% obciążenie w stresie) Pamiętaj, że masz obciążenie w spoczynku i w stresie. Czyli jeżeli w stresie twój pc wyciąga 80w to w spoczynku będzie pewnie 40 kilka watów co daje około 8% obciążenia zasilacza w spoczynku więc wydajność będzie kiepska.

Ten komentarz nie ma nic wspólnego z tym co napisałem. Certyfikat 80 Plus a opisanie mocy wyjściowej zasilacza to dwie różne sprawy.

Dla tych co chcą wiedzieć jeżeli zasilacz ma certyfikat oznacza tylko 2 rzeczy. Producent uiścił za niego opłatę oraz dla obciążeń 20/50/100% ma co najmniej sprawności opisane w tablece

Wracając dlaczego 20% jest ważne bo stresie komputer pobiera mniej więcej 2 razy więcej energii niż w spoczynku więc poprzednia sugestia odnośnie minimalnego obciążenia w stresie 40% dla zasilacza.

Interesuje cię szczytowy pobór mocy wiec za dla cosinusa przyjmujesz cos(0)=1. Jeżeli chcesz bawić się w purystę i znać dokładną wartość w gniazdku to też możesz zmierzyć (bo zwykle amperomierz masz jako multimetr) i będziesz miał coś z zakresu 228 do 334V pewnie. Tutaj chodzi raczej o szybkie sprawdzenie używając tego co masz pod ręką.

1 polubienie

Ja sobie poradzę.
To jest falowe/ prostym językiem/ dlatego doradzam + 50-150% mocy.
Ale ładnie to opisałeś.