Zwolnienie z zapinania pasów - od komisji czy lekarza


(Kumar1) #1

Witam

Dręczy mnie jedna mała rzecz odnośnie zapinania pasów bezpieczeństwa w aucie.

Otóż nie do końca się orientuję, w którym miejscu w "prawie o ruchu drogowym" jest informacja, iż zwolnienie takie powinno być wydawane od komisji lekarskiej.

Wspominam tu o takim problemie, gdyż miałem 'szczęście' uczestniczyć w zatrzymaniu mojego ojca przez Policję. Powodem był brak zapiętych pasów.

Jako, iż mój staruszek ma wystawione zwolnienie lekarskie (przez lekarza, nie komisję lekarską) z zapinania pasów, panowie Policjanci, z początku stanowczo zaprzeczali, jakoby takie zwolnienie wystarczało - powiedzieli, że musi być wydane przez specjalną komisję.

Z reguły, mój ojciec ma dość negatywne podejście do panów 'niebieskich' to od razu poinformował ich, że mandatu nie przyjmie i niech kierują sprawę do sądu.

No i tu pojawia się problem, bo zawsze ( byłem obecny przy takim zatrzymaniu już kilka razy) Policja, na zakończenie takiej rozmowy rezygnuje z wypisania mandatu i jakiegokolwiek dalszego drążenia tematu. Chodzi o to, że sobie pogadają pogadają, ale i tak nic z zaistniałą sytuacją nie robią.

Czekam na jakieś odp.

Pozdrawiam


(szpaku30) #2

Kiedyś wystarczyło oświadczenie od lekarza teraz musisz stawać przed komisją


(Danielm86) #3

pewnie komisja, bo tak każdy by załatwił sobie papierek za flaszeczkę.

A co to za ujma na honorze te zapinanie pasów? Przeszkadzają w wystawianiu łokcia za okno? No bo chyba czasy przecierania tylnej szyby minęły i pasy nie są uciążliwe jak kiedyś?


(oprych) #4

Po prostu wygoda :slight_smile:

a po drugie podobno żyjemy w wolnym kraju - to dlaczego ktoś ma decydować za mnie o moim zdrowiu? :stuck_out_tongue:


(Danielm86) #5

mój znajomy pracuje w straży i co raz widzi sytuacje, kiedy niezapięte pasy, zwłaszsza pasażerów tylnej kanapy, doprowadzały do zgonu lub ciężkich obrażeń osób z przodu. Podczas zderzenia pasażer lata sobie jak kukła po wnętrzu auta.

Tu nie chodzi o zmuszanie, tylko o zachowanie zdrowego rozsądku.


(Cedar) #6

Mi w pasach nie jest niewygodnie. Współczuje Ci, że obowiązek zapinania pasów uważasz, że ograniczenie swobód obywatelskich i życzę abyś przy jakiejś stłuczce dostał poduchą porządnie w główkę to może zmienisz zdanie (a jeśli nie masz poduchy to abyś wyrżnął porządnie w kierownicę lub szybę)


(oprych) #7

I właśnie o to chodzi - chcesz jeździć w pasach - nikt Ci nie broni - chcesz się zabić - proszę bardzo.

Choć tu można się kłócić - w USA policzyli, iż więcej osób zmarło z powodu poduszki powietrznej, niż zostało przez nie uratowane.

A przez takie nastawienie jak Twoje, ostatnio nasi szacowni posłowie zastanawiali się czy nie wprowadzić zakazu palenia w TWOIM WŁASNYM samochodzie - żeby nie było, osobiście nie palę i wkurza mnie smród papierosów.


(Kuczkowiak) #8

Ja Wam powiem tak, zapinajcie pasy , mi pasy uratowały życie , wbiłem się w drzewo przy prędkości 140Km/h i pasy mnie uratowały. Samochód to było małe 3 drzwiowe ''G''.

oprych , tu nie chodzi o to czy Twój samochód czy nie , po prostu papieros odwraca uwagę i jak dla mnie jest porównywalny z trzymaniem go jak telefon , a nawet gorzej , bo papieros może wypaść z ręki , w paść pomiędzy nogi itd.itp. a reakcja wiadomo jaka jest i co może być tego przyczyną.


(oprych) #9

Powód wprowadzenia tego przepisu, to było tylko i wyłącznie wdychanie szkodliwych substancji przez Ciebie i osoby które jadą tym pojazdem - o tym co wspominasz nie było mowy - ot radosna tfórczość naszych wybitnych ustawodawców :slight_smile:

A co do wypadku, to masz racje, zazwyczaj ratują życie, ale to Twoja decyzja - tak jak już wcześniej pisałem :stuck_out_tongue:

Dla mnie osobiście dużo większym problemem jest nie szanowanie znaków ograniczających prędkość przez drogowców - czasami ustawiają znaki tak bezsensownie, że po prostu ich trzymanie się jest niemożliwe - to co się potem dziwić kierowcom, że gdy widzą np. ograniczenie prędkości czy też zakaz wyprzedzania maja to w głębokim poważaniu :slight_smile:

Ps. zresztą to chyba nie jest dobre miejsce, gdzie można się spierać nad zasadą wolności :slight_smile: Życzę wszystkim szerokiej i bezpiecznej drogi, zarówno tym w pasach, jak i bez :stuck_out_tongue:


(Cedar) #10

oprych , nie zrozumiałeś mnie - życzę Ci byś wyrżnął i wtedy zrozumiał, że jesteś w błędzie. Miałem sytuację, że Fiat Ducato zajechał mi drogę - dzięki zapiętym pasom tylko przez dwa - trzy dni czułem na klatce jakbym miał pasy nadal zapięte. Gdybym ich nie zapiął pewnie bym miał twarz o kierownicę zmasakrowaną. Nie jestem miłośnikiem zadawania sobie bólu i uszkadzania swojego ciała. A skoro tak Ci się podobają przepisy w USA to może się tam wyprowadź (mnie ta ich "demokracja" nie fascynuje)

PS. Zapamiętaj sobie, że poduszka spełnia swoje zadanie tylko w duecie z prawidłowo zapiętymi pasami, w innym przypadku jest groźna dla zdrowia a nawet życia. No ale amerykańcy nie zapinają pasów, no bo przecież to ogranicza ich swobody obywatelskie. Żenada.


(oprych) #11

I zaraz tu ludzi ponosi :stuck_out_tongue: Czy ja Ci gdzieś zakazuje zakładania pasów? Albo mówię, że pasy są złe?

Przeciwnie poza miastem, na dłuższych trasach, zapinam pasy - ale to mój wybór :slight_smile:

Tylko to co było wzięte pod uwagę w tych badaniach, to także samoczynnie włączające się poduszki i także jazda w pasach plus poduszki.

Artykuł bodajże w amerykańskim Newsweeku.


(Kuczkowiak) #12

oprych , Co do tej ustawy o paleniu w samochodzie to fakt nie wiedziałem że chodziło tylko o szody dla zdrowia , a jeżeli chodzi o fakt nie zapinania pasów , to w samochodzie może jechać 4 pasażerów plus piąty kierowca i załóżmy że doszło do tragicznego wypadku , samochód koziołkował itp. i jedna tylko osoba nie miała zapiętych pasów i dzięki tej osobie śmierć mogą ponieść osoby które te pasy miały zapięte , a mogły by przeżyć.


(oprych) #13

To jeśli jesteś takim kierowcą lub pasażerem tego pojazdu, to co za problem poprosić znajomych o zapięcie pasów?

Nie może być tak, że to ustawodawca mówi co jest dobre, a co złe - troszkę odpowiedzialności za swoje czyny. A w tej chwili dochodzi do tego, że to prawo mówi Ci tak jest dobrze, tak jest źle, Tak POWINIENEŚ postępować.


(Kumar1) #14

Widzę, że sens mojego tematu zbiegł na troszkę inny tor ...

Przyznam, że chodzi mi dokładnie o to, co pisze oprych. Zmuszanie mnie do zapinania pasów jest dla mnie ogranicznikiem mojej osobistej wolności.

To co robię w moim samochodzie - to moja i tylko moja sprawa.

To co się dzieje podczas wypadku z moim ciałem, to tylko moja broszka.

Cedarze możesz mi wytłumaczyć dlaczego tak mocno, krytykujesz zdanie oprycha? Przecież to jego (i m.in. mój) własny wybór.

Troszkę się czepiasz i nie szanujesz zdania innych.

Pozdrawiam


(T N O) #15

Zastanawia mnie jedno... Hipotetyczna sytuacja... Wypadek - jadąc samochodem osoba traci panowanie nad pojazdem wypada z drogi..."koziołkuje", brak zapiętych pasów... Osoba przeżyła... Jednak jest w ciężkim stanie... Potrzebna kosztowna operacja i dalsza długotrwała rehabilitacja... I tu pytanie (retoryczne niestety)... Kto za to zapłaci...?? To równie dobrze w myśl zasady... jestem wolny mogę robić co chcę... płacę za siebie i swoje czyny...! Ja zapinam pasy i staram się jeździć tak samochodem, żeby nie narażać tak innych jak i siebie...


(oprych) #16

Czekałem, aż ktoś to poruszy :slight_smile:

Tak masz rację - leczenie jest kosztowne, ale to znowu wina tego, że coś nam jest dane przez państwo - czyli "bezpłatną" opiekę zdrowotną - więc teoretycznie płacę "malutkie" składki po to, żeby w takim przypadku mieć opiekę.

Jakbym wiedział, że w przypadku wypadku zapłacę z własnej kieszeni zastanowiłbym się dwa razy. Podobnie jest w przypadku OC - jak się rozbije to najwyżej potrącą mi zniżki - gdzie tu odpowiedzialność?

W normalnej sytuacji - przy normalnie działających sądach i komornikach - powodujesz wypadek płacisz - komornik wchodzi na Twój majątek w razie gdybyś się wymigiwał - na przyszłość może pomyśli dwa razy, gdy będzie wyprzedzał na zakręcie.

I na koniec - podkreślam - Twoja decyzja, Twoja odpowiedzialność


(Cedar) #17

Czyli skoro jest bezpłatna to znaczy, że wolno Ci ją narażać na wydatki bardzo często przekraczające składki, które sam wniosłeś i uważasz, że jesteś usprawiedliwiony? Takie rozumowanie jest ...

W Stanach, które tak ochoczo przytaczasz byś miał opiekę tylko do wysokości składki, a dalej płać (ostatnio za sprawą Obamy coś tam się zmienia w tym względzie) . W Polsce może ta opieka nie jest najwyższych lotów ale połamany w wielu miejscach, z urazami wewnętrznymi nie zostanie wyrzucony ze szpitala bo leczenie przekroczyło wkład przez niego wniesiony, lecz jest leczony za darmo (pomijam dodatkowe rehabilitacje itp)

To nie jest mądra decyzja - nie jesteś sam, w ten sposób to możesz rozumować na bezludnej wyspie, gdzie Twoje działania nie mają żadnego skutku dla innych.


(oprych) #18

Nie zrozumiałeś ironii - ja właśnie pisałem, że skoro coś jest "darmowe" to łatwo przychodzi i ludzie tego nie szanują.

A w gruncie rzeczy nasza służba nie jest darmowa - wystarczy zobaczyć ile odprowadzasz co miesiąc na nią.

A co do ubezpieczenia w USA, to jest troszkę inaczej niż piszesz. A to co zrobił Obama, to zabójstwo dla gospodarki, ale może się myle :stuck_out_tongue:


(Kuczkowiak) #19

A co mają podatki do składki ubezpieczeniowej?


(marcin82) #20

@oprych i psyh0

Wasze argumenty o ograniczaniu wolności osobistej odnośnie tematu postu są delikatnie mówiąc śmieszne.

Argumenty Cedara są jak najbardziej racjonalne i na miejscu. Coraz to nowe zabezpieczenia w samochodach nie są wymyślane przez kogoś po 7 klasach i ósmych korytarzu, tylko są wynikiem wieloletnich badań naukowców. Udowodniono niepodważalnie, że zapinanie pasów w połączeniu z poduszką ratuje życie - nie tylko kierowcy, a także innych uczestników ruchu - przecież po mocniejszej stłuczce "latając po samochodzie" możesz nie być w stanie czegoś lub kogoś innego dodatkowo ominąć ... i to by było na tyle. Prosta analogia - wiecie co można spotkać w gniazdku elektrycznym ... "nie wkładać paluszków" - czy to też jest ograniczenie wolności osobistej?