Jak zgłaszać bugi?
Hej, widzę, że większość z Was ma problemy w komunikowaniu się w temacie zgłaszania bugów (tak dla nowego edytora, jak i innych). Dlaczego dobra komunikacja w tym temacie jest ważna? – To proste, przyspiesza proces naprawy odkrytych bugów, jeśli nie będziemy w stanie ich zdiagnozować to nie możecie liczyć, że szybko je usuniemy.
Po pierwsze, wszystkie bugi (dotyczące serwisu, forum, blogów, etc.) zgłaszamy w specjalnej grupie, zakładając tam osobny wątek (możemy wtedy rozmawiać tylko o jednym problemie i oznaczyć go jako rozwiązany):
Pamiętając starą zasadę „dziwne u mnie działa” nie zakładajcie, że błąd, który napotkaliście występuje u każdego innego użytkownika bez wyjątku. Mnogość konfiguracji softwarowych wynikających z różnych przeglądarek + różnych do nich dodatków i innych cudacznych wynalazków znacznie utrudnia jednoznaczną diagnozę problemu.
Za każdym razem podawajcie przeglądarkę z jakiej korzystacie wraz z jej wersją – nikt w redakcji nie śledzi ani zapisuje jakiego user agenta zazwyczaj używacie. Skąd mam mieć pewność czy przypadkiem @Bogdan_G (przykładowo) używał podczas znalezienia błędu przeglądarki Opera 12? (przykład).
Sprawdźcie proszę, czy błąd występuje także w trybie prywatnym przeglądarki – w tym trybie przeglądarka pobiera wszystkie skrypty ponownie – ten test upewnia mnie, że na Waszych maszynach znajduje się aktualny kod serwisu.
Szybka informacja, która wymaga od Was podania czy błąd wystąpił w widoku mobilnym lub desktopowym także jest wielce pomocna – dzięki temu mogę zawęzić poszukiwania winowajcy do określonych zasobów kodu.
Może dla niektórych to nie ma znaczenia, ale ponownie nakłaniam do podawania adresu URL do wpisu lub innych treści, gdzie występuje napotkany błąd. Jeżeli go nie podacie, to zmuszacie zespół developerski do zarzucenia prac na czas odnalezienia treści, gdzie mógłby zreplikować wskazany bug. Bez tej informacji proces ten zajmuje średnio 3-4 razy dłużej.
Ważna informacją byłoby także to, czy wykryty przez użytkownika błąd udało mu się zreplikować (powtórzyć) w tym samym środowisku. Jeżeli tak, to opierając się na poprzednich punktach i potwierdzeniu, że błąd się powtarza jestem w stanie od razu zabrać się do jego naprawy.
Przy zgłaszaniu błędów podczas bardziej skomplikowanych akcji (np.: wgranie nowego zdjęcia do edytora, dodanie podpisu i zapis nowych treści) warto dołączyć do zgłoszenia informację o krokach / akcjach, jakie wykonaliście od załadowania strony do wystąpienia błędu, np.:
- Przeciągam obrazek z dysku do edytora;
- Obrazek wysłał się poprawnie;
- Zaznaczam go i klikam „Edycję” podpisu obrazka;
- Nie pojawia się okno do edycji…
Checklista do zgłaszania bugów (copy / paste)
- Jakiej przeglądarki używałeś podczas napotkania błędu? Podaj nazwę i wersję lub user-agenta.
- Czy błąd występuje w widoku mobilnym czy desktopowym?
- Czy udało Ci się zreplikować (powtórzyć) błąd w trybie incognito (przeglądaniu prywatnym) Twojej przeglądarki?
- Pod jakim adresem URL wystąpił błąd? – podaj pełny adres URL skopiowany z okna adresu przeglądarki.
- Czy udało Ci się powtórzyć wykryty błąd?
- Jakie czynności (krok po kroku) wykonałeś/aś od załadowania strony do wystąpienia błędu?