Poradnik zakładania i edycji tematów


(Semtex) #1

Witam!

Szczególne podziękowania dla @Dimatheus za zmodyfikowanie tego poradnika do dzisiejszego standardu forum!

Ten poradnik został stworzony w celu ułatwienia zakładania i edycji tematów, zawiera też podstawowe porady związane z prawidłowym opisem naszego problemu.

1. Od czego zacząć?

Założyłeś konto na forum, ponieważ masz problem, chcesz go opisać, ale nie bardzo wiesz od czego zacząć? Nowe forum, być może zupełnie dla Ciebie nie znane? Pierwszą sprawą, od jakiej powinieneś zacząć, to zaznajomienie się z Zasadami zachowania na forum - jak sama nazwa wskazuje, znajdziesz w nim zbiór zasad, jakie panują na tym forum. Znajomość zasad pozwoli uniknąć zbędnych problemów.

2. Znam już zasady, ale co dalej?

Zapoznałem się już z zasadami, ale nadal nie wiem, jak rozpocząć, gdzie się udać…

Na początek przyjrzyj się budowie strony głównej. Zauważysz, że forum jest podzielone na kilka kategorii, pod nazwą każdej znajdziesz krótki opis, jeśli jest on konieczny. Ta informacja jest ważna, pozwala bowiem wstępnie określić, jakie problemy są w danej kategorii poruszane. Przykładowo mam problem z programem, który przy każdym uruchomieniu wyłącza się i raczy mnie stosownym błędem; widzę, że forum posiada kategorię

Oprogramowanie komputerowe
Dyskusje o oprogramowaniu oraz systemach operacyjnych na tradycyjne komputery stacjonarne i przenośne.

oraz dział

Problemy z oprogramowaniem

To wygląda jak dobre miejsce dla mojego tematu.

3. Wybrałem dział, ale jak w nim napisać nowy temat?

Po wejściu w dany dział forum, wystarczy spojrzeć na górną prawą cześć forum, gdzie znajdziemy przycisk “Nowy temat”.

Klikamy go i na dole strony pojawia się edytor, który pozwala nam napisać nowy wątek. Po zatytułowaniu wątku, wpisaniu treści posta, klikamy przycisk “Utwórz temat” i gotowe.

4. Tytuł tematu.

Tytuł wątku to bardzo ważna część Twojego posta - dobrze dobrany tytuł wstępnie informuje o tym, czego dotyczy Twój problem. Jednocześnie pozwala zaoszczędzić czas - ktoś, kto nie ma wiedzy w danej dziedzinie, nie musi zaglądać do Twojego tematu, może zaś skupić się na pomocy innemu Użytkownikowi.

Kolejna bardzo ważna sprawa to indeksowanie treści przez wyszukiwarkę forum i boty: Google, Bing, i.t.p. Ktoś szukając rozwiązania w Google i wpisując słowa kluczowe, które dotyczą danego problemu, szybciej znajdzie odpowiedź; być może wcale nie będzie musiał zakładać osobnego tematu.

Nadając tytuł dla tematu trzeba pamiętać o kilku sprawach:

  • Ma być on skróconym opisem Twojego problemu.
  • Unikaj słów: problem, help, potrzebna pomoc i.t.p. Nie spowoduje to szybszej reakcji, a może spowodować skutek odwrotny - nikt się Twoim problem nie będzie chciał zająć. Narażasz się też na upomnienie przed Moderatora (o tym wspomnę w dalszej części poradnika).
  • Nie używaj ozdobników, emotikon, nadmiernej ilości wykrzykników, pytajników i innych znaków interpunkcyjnych.

Przykład błędnego tytułu: Problem, BSOD HELP!!!

Przykład tytułu poprawnego: BSOD 0x7b, Windows 7 32 bit, komputer się wyłącza

Pomagający czytając tytuł dostaje już na początku trzy bardzo ważne informacje. Wchodząc w Twój temat już wstępnie wie, czego się spodziewać i w jaki sposób spróbować udzielić Tobie pomocy.

5. Treść posta

W treści samego posta postaraj się jak najjaśniej opisać objawy problemu, podaj maksymalną ilość informacji. Jeżeli już w poście otwierającym znajdziemy dużo informacji, zaoszczędzi to sporo czasu, nie będzie trzeba dopytywać o na przykład: architekturę systemu, rodzaj sprzętu, jakim dysponujemy (laptop, komputer stacjonarny), wersję sterowników. Podaj też czy w ostatnim czasie system zachowywał się normalnie. Być może zaktualizował się? Napisz też, w jakich okolicznościach wystąpił problem, co w danym momencie zrobiłeś/aś. Czasem mały, na pierwszy rzut oka, detal potrafi znacznie ułatwić diagnozę i rozwiązanie kłopotów.

Pamiętaj, że na forum wymaga się, aby posty był napisane w zgodzie z zasadami języka polskiego - dotyczy to ortografii, jak i interpunkcji. Nie nadużywaj też narzędzi formatowania tekstu dostępnych w edytorze; szczególnie unikaj: zbyt dużego rozmiaru fontu, “tęczowych” zdań. Staraj się napisać posta w sposób czysty i niemęczący wzroku innych Użytkowników forum.

6. Edycja istniejącego tytułu i treści posta.

Moderator zwrócił Ci uwagę, że tytuł tematu jest błędnie dobrany? W celu edycji skorzystaj z przycisku " Edytuj ten wpis" w poście otwierającym:

Jeśli nie widać wspomnianego przycisku, kliknij “Pokaż więcej”, by odsłonić przycisk edycji i gotowe.


W polu tytułu tematu (1) wpisujemy nową treść i następnie wysyłamy zmieniony post klikając w “Zapisz zmiany” (2).

7. Dodanie załącznika do posta.

Na forum istnieje możliwość załączenia obrazka lub pliku bezpośrednio w poście - nie wymaga to korzystania z serwisów zewnętrznych. Aby skorzystać z tej opcji, klikamy przycisk “Dodaj” (ikonka ze strzałką),

a następnie wybieramy albo wgranie pliku z naszego urządzenia (1) (klikamy “Z mojego urządzenia” (1), następnie “Przeglądaj” (2), w oknie eksploratora wybieramy interesujący nas plik (3) i klikamy “Otwórz” (4), by na samym końcu zatwierdzić dodanie załącznika poprzez kliknięcie w przycisk “Dodaj” (5)),



albo wczytanie plików z sieci (1) poprzez podanie odpowiedniego linka (2) i zatwierdzające kliknięcie przycisku “Dodaj” (3).

Alternatywnie można też skorzystać z dodawania plików do posta poprzez przeciągnięcie pliku nad edytor i upuszczenie go bądź przez wklejenie zawartości z systemowego schowka, korzystając z kombinacji klawiszy Ctrl+V.

8. Mam nadal wątpliwości, nie jestem czegoś pewien!

Może się zdarzyć, że problem, który mamy, jest nietypowy i nie bardzo wiadomo, gdzie go umieścić!? Najlepszym wyjściem z sytuacji będzie kontakt z Moderatorem forum na kanale prywatnym. W profilu każdego Użytkownika znajduję się opcja " Wiadomość" - wystarczy z niej skorzystać, aby rozwiać wątpliwości.

P.S.

Poradnik powstał przy współpracy Moderatorów forum. Kopiowanie lub powielanie bez zgody Administracji forum jest zakazane. Poradnik nie jest formą zamkniętą, wszelkie sugestie są mile widziane. Propozycje proszę wysyłać w prywatnej wiadomości bezpośrednio do moderatorów forum.

Pozdrawiam i życzę miłego użytkowania forum Dobreprogramy.


Podrasowanie sprzętu xD
Vokoscreen nagrywa tylko 1 minutę dźwięku filmu, a potem do końca bez dźwięku. Dodam, że Audacity normalnie nagrywa
Zawieszanie się gry podczas nagrywania
Nowe forum discourse (2017) - błędy, propozycje, sugestie
Windows 10 1803 - antywirus failed, jaki zainstalować?